عملکرد نیروهای مسلح درحوزه مهندسی باید الگو باشد

وزیر دفاع گفت: کلیه اقدامات نیروهای مسلح در حوزه مهندسی و اجرای پروژه‌ها و ساختمان‌های احداث شده باید به گونه‌ای باشد که عملکرد نیروهای مسلح را در کشور الگو و برجسته سازد.

به گزارش ایسکانیوز ، امیر سرتیپ امیر حاتمی با حضور در همایش مهندسان دفاعی وزارت دفاع اظهار داشت: ‌تاریخ کشور ما مملو از فراز و فرود از بلایای طبیعی تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حوادث گوناگون درعرصه های مختلف بوده است که در تمامی این دوران نقش مهندسی نیروهای مسلح بی نظیر است.

وزیر دفاع از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به عنوان فراز های پرافتخار جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس افراد بسیاری مجاهدت و ایثار کردند که یکی از پرتلاش ترین افراد در این دوران مهندسان جنگ تحمیلی بودند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توضیح داد: در عملیات های آفندی، پدافندی، پاتک های دشمن، عبور از آب های خروشان و ساخت استحکامات، سنگر سازان بی سنگر که همان مهندسان بودند، نقش برجسته ای ایفا کردند.

حاتمی عنوان کرد: دوران دفاع مقدس نیازمند کار شبانه روزی و طاقت فرسا بود که در آن دوران مهندسان دفاعی با از خود گذشتگی ایستادگی کردند و توانستند برای جمهوری اسلامی ایران پیروزی و سربلندی بیافرینند.

وی پایمردی و ایستادگی‌را از ویژگی‌های مهندسی در دوران مقدس دانست و ادامه داد: در دوران دفاع مقدس از نظر مهندسی دفاعی بسیار تجربه اندوختیم و پیشرفت کردیم و به علم و تجارب ارزشمندی دست پیدا کردیم.

حاتمی کار جهادی و خالص، ابتکار و نوآوری، پیش رونده و پیش برندگی مهندسین در دوران جنگ، مشارکت خالصانه و صمیمانه و مدیریت دانش و پژوهش را را از مهمترین مولفه های مهندسین جنگ عنوان کرد و گفت: این شاخص ها باید به عنوان الگوی کاری و رفتاری نسل های جوان و مهندسان آینده باز تعریف و سرلوحه شود.

وزیر دفاع دوران دفاع مقدس را یک‌گنجینه تمام نشدنی خطاب کرد و گفت: باید از تجربیات و علوم به دست آمده در دوران دفاع مقدس به خوبی استفاده کنیم؛ پس از دوران دفاع مقدس نیز ما شاهد جنگ‌ها و حوادث متعددی در منطقه بودیم که می توان از تجربه آنها نیز برای عملکرد بهترحوزه مهندسی استفاده کرد.

حاتمی بحث پژوهش های مهندسی را حائز اهمیت دانست و گفت: باید جنگ‌های بعد از دفاع مقدس را نیز از منظر مهندسی دفاعی مورد مطالعه قرار دهیم و خود را در تجربه های دفاع مقدس متوقف نکنیم.

وی افزود: ما پس از دوران دفاع مقدس با نوع جدیدی از تهدید ها همچون عملیات های تروریستی و انتحاری و افزایش شدت و حجم انفجار های متعارف و نیمه متعارف در زمینه مهندسی دفاعی روبه رو شدیم که بایستی تمهیدات لازم برای مقابله با این تهدیدات در عرصه مهندسی پیش بینی شود.

وزیر دفاع موضوع ساخت و ساز ها را یک مطالبه جدی دانست و گفت: از مهندسی نیروهای مسلح توقع است که پیش رو باشند و در زمینه کیفیت، زمان و قیمت، بهترین‌ عملکرد را ارائه دهند.

وی تأیید کرد: کلیه اقدامات نیروهای مسلح در حوزه مهندسی و اجرای پروژه ها و ساختمان های احداث شده باید به گونه ای باشد که عملکرد نیروهای مسلح را در کشور الگو و برجسته ساخته و به یادگار برای نسل های آینده باقی بگذارد.

حاتمی بحث املاک و مبارزه با زمین خواری، پاکسازی میادین مین، مولد سازی منابع، صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و پژوهش را از مهترین مطالبات و انتظارات از معاونت مهندسی وزارت دفاع بر شمرد و در موضوع پاکسازی میادین مین گفت: هرچه جلوتر می رویم تحمل مردم‌ در مقابل حوادث ناشی از مین کمتر می شود؛ پاکسازی مطلق میادین مین امکان پذیر نیست اما مردم از ما توقع دارند که بهترین‌عملکرد را در این زمینه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: باید بحث صرفه جویی در انرژی و حفظ محیط زیست را همواره مورد توجه قرار دهیم و به صورتی جدی در این عرصه ها عمل کنیم.

کد خبر: 997675

وب گردی

وب گردی