لزوم حفظ جایگاه علمی کشور/ باید به دنبال علوم نافع باشیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید بیش از پیش برای حفظ جایگاه علمی خود تلاش کنیم و به دنبال علوم نافع باشیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی امروز (سه‌شنبه) در "دومین کنگره بین‌المللی جندی شاپور" به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی شاپور برگزار شد، اظهار داشت: با نگاه به تاریخ گذشته جهان می‌توان دریافت که هرجا تمدنی شکوفا شده در کنارش مراکز علمی هم وجود داشته‌اند؛ مراکز علمی‌ای که اندیشمندان و متفکران آن زمان از تمام نقاط دنیا و از دور و نزدیک دور هم جمع می‌شدند و نتایج تحقیقات خود را در اختیار جامعه می‌گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه تمدنی که شکل می‌گیرد تمام اجزای آن باید مبتنی بر علم و دانش باشد، تصریح کرد: سوابق تاریخی تمدن‌های بزرگ، وجود سطح بالایی از علوم مهندسی را نشان می‌د‌هد که توانسته شهرهایی با چنین فاکتورهایی بسازند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: دانشگاه جندی شاپور یکی از نشانه‌های بارز این دستاورد و افتخار تاریخی است که ایرانیان در زمان های گذشته در کنار زندگی خود، مراکز علمی هم داشته‌اند و این مراکز به عنوان پایگاه جهانی تاثیرگذار بوده‌اند.

وی عنوان داشت: جهانیان باید بدانند که ایرانیان در قرن‌های طولانی فشارهای زیادی را تحمل کرده‌اند و همچنان با نام ایران افتخار آفرینی می‌کنند.

به گفته دکتر غلامی، جریان رشد و توسعه علمی که قبل از اسلام به عنوان نقطه مهم و محل گردهمایی دانشمندان بوده در دوران اسلام هم مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ورود اسلام به ایران باعث شکوفایی علمی در کشور شد و دانشمندان زیادی از جمله زکریای رازی‌، خوارزمی، بوعلی سینا و... را به جهان معرفی کرد.

دکتر غلامی بیان داشت: با وجود محدودیت‌هایی که به ایران اعمال می‌شود، دانشمندان ما در حوزه علم و فناوری تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام می‌دهند به طوری که توانسته‌اند جایگاه ارزنده‌ای را به دست آورند. باید بیش از پیش برای حفظ جایگاه علمی خود تلاش کنیم و به دنبال علوم نافع باشیم. هرکاری که در حوزه علم در ایران صورت می‌گیرد به صلاح بشر است و چیزی نمی‌تواند جلوی پیشرفت‌مان بگیرد.
انتهای پیام/

کد خبر: 997685

وب گردی

وب گردی