پلتفرم جامع تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بومی شد

با تکیه به خلاقیت و نوآوری محققان کشور، پلتفرم جامع تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بومی شد تا توسط این مجموعه نرم افزاری داده‌های خام هر چه سریع‌تر آنالیز شوند و بیماری تشخیص داده شود.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، این روزها پیشرفت فناوری در زمینه های مختلف چشمگیر است. به گونه ای که متخصصان و محققان می کوشند تا با دستاوردهای فنارانه خود در تمامی بخش ها همچون سلامت شاهد ارتقاء و بهبود فعالیت ها باشیم.
در این میان حوزه تجزیه و تحلیل داده ژنتیکی از اهمیت زیادی برخوردار است که با استفاده از فناوری و توان علمی محققان این حوزه مسیر آنالیز داده ها هموار می شود. مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چندی پیش مسابقه « تحلیل داده‌های نسل جدید توالی‌یابی» را برگزار کرد تا شرکت ها، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه ها و پژوهشگاه های فعال در این حوزه شناسایی و تقویت شوند. این مسابقه برگزار شد و شرکت دانش بنیان فناوران اطلاعات پزشکی نوید سیمرغ یکی از برگزیدگان این رویداد است که با دانش و توان نیروی متخصص محصولی فناورانه را بومی سازی کرده است.

این محصول با عنوان «جین اپ» پلتفرم جامع تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی است. این نرم افزار داده های خام را تحلیل می کند و فایل مورد نظر را در اختیار پزشکان حوزه ژنتیک قرار می دهد. این فایل به پزشک در تشخیص عوامل بیماری زا کمک می کند. تجزیه و تحلیل سریع برای تشخیص و درمان به موقع انواع سرطان ها و بیماری های ژنتیکی با کمک این محصول انجام می شود.
این سیستم داخلی آنالیز داده را در کمترین زمان حدود 10 دقیقه انجام می دهد. همچنین طراحی به صورتی است که امنیت داده در آن تضمین می شود. با توجه به اینکه حجم بزرگ داده ها در تحقیقات ایجاد مشکل می کند در این سیستم فشرده سازی داده ها رخ می دهد تا نقل و انتقال داده بدون ایجاد مشکل باشد.

همچنین این محصول هزینه های تحلیل داده های ژنتیکی حاصل از نسل جدید توالی یابی را کاهش داده است تا امکان استفاده گسترده از این فناوری فراهم شود. علاوه بر آنالیز داده ها این محصول اپلیکیشنی هم دارد تا کاربرها روند کاری خود را در آن مشاهده کنند و در آن داده ها را به اشتراک گذارند.
انتهای پیام/

کد خبر: 997691

وب گردی

وب گردی