حوزه علوم انسانی به معیارهایی برای سنجش علمی نیاز دارد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: متاسفانه در تنظیم پایان نامه ها دچار افراط و تفریط می شویم. برای سنجش پایان نامه های علوم انسانی دچار مشکل هستیم چون معیارهای علمی مشخصا در حوزه نوین علوم انسانی - اسلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نخستین همایش ملی "آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی - اسلامی که صبح امروز (چهارشنبه ۸ اسفندماه ۹۷) در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار این‌گونه همایش‌ها قرار گیرد، تحقیقات بین مذاهبی است. حوزه های علمیه همیشه حوزه تحقیق در خصوص مذاهب مختلف بوده اند. اکنون در میان علمای رجال ما، اساتید اهل سنت نیز حضور دارند و این شیوه باید ترویج شود تا اگر نقدی مطرح می شود مبتنی بر علم و تفکر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در تنظیم پایان نامه ها دچار افراط و تفریط می شویم. برای سنجش پایان نامه های علوم انسانی دچار مشکل هستیم چون معیارهای علمی مشخصا در حوزه نوین علوم انسانی - اسلامی وجود ندارد.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: افرادی که در رسانه ها اظهار نظر می کنند، چقدر دارای صلاحیت هستند و تا چه اندازه به مباحث علمی اشراف دارند؟ بنابراین نیاز به معیارهای علمی داریم.

وی افزود: باید معیارها را برای "دلیلیت" دلیل تعریف کنیم چرا که بسیار مهم است. همچنین باید قوانین دلالت دلیل را مورد توجه قرار دهیم. در اصول و قوانین مربوط به دلالت در مورد درست سخن گفتن، صحبت نمی کنیم چون در ادامه علم درست فهمیدن پیش روی ماست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: ما مولد علم منطقِ دلالت هستیم. کلیات این علم باید به درستس تبیین شود تا بتوانیم علوم انسانی را به درستی، به اسلام ارتباط دهیم.

آیت الله اراکی تصریح کرد: یکی از الزامات مربوط به علوم انسانی - اسلامی، تبیین قوانین منطقِ دلالت است تا هر انسانی با هر تفکری به منطقِ دلالت تن دهد. باید دوره های متُدشناسی به جای روش‌شناسی علمی برای پژوهشگران و محققان این حوزه برگزار کرد.

وی در ادامه گفت: تاسیس دبیرخانه ای برای آسیب شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی - اسلامی، اتفاق مبارکی است اما باید دید برنامه راه خود را تبیین و تدوین کرده است یا خیر. باید به استادان بها داد اما کسی حال‌شان را نمی پرسد. برخی از استادان تنها اسم‌شان را روی رساله‌ها درج می‌کنند، در حالی که پژوهش و تحقیقی انجام نداده اند.

آیت الله اراکی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز علمی باید موضوعات و سوالات مربوط به جامعه را فهرست کنند تا چندین ماه از عمر دانشجو و طلبه تلف نشود. پیشنهاد می دهم شورای علمی علوم انسانی - اسلامی تاسیس شود تا وحدت رویه ای شکل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997787

وب گردی

وب گردی