باید در جهت تحقق اقتصاد نوآوری تلاش کرد

نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران: یکی از الگوهایی که می‌تواند نقش یک الگوی اقتصادی جایگزین را ایفا کند، «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» خواهد بود. «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» اصول منسوخ اقتصادی مبنی بر تعادل بازار را کنار گذاشته و از سوی دیگر، مفهوم سنتی و کلاسیک رشد اقتصادی را از نو فرمول‌بندی می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شهاب جوانمردی، نایب رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیرعامل هلدینگ فناپ، در نهمین انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در لیست «ائتلاف برای فردا» قرار دارد. او که به تازگی برای دومین سال متوالی عنوان «رهبر دیجیتال ایران» را به خود اختصاص داده است، همواره بر لزوم دیجیتالی‌سازی تاکید دارد. این موضوع بهانه‌ای شد برای گفتگو با جوانمردی در مورد رویکردهای وی نسبت به لزوم تحقق این امر برای اقتصاد ایران.

- شما همواره بر نقش فناوری در اقتصاد تاکید کرده‌اید. این پدیده در اقتصاد مملو از مشکلات امروز ایران چگونه می‌تواند تجلی کند؟

شرایط اقتصادی حال حاضر کشور علاوه بر سیاست‌های اقتصادی چند دهه گذشته، تحریم‌ها و سایر عوامل خارجی و داخلی دیگر، نتیجه مستقیم وابستگی اقتصاد ایران به منابع طبیعی و مواد خام است. «اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی» چنانچه از نام آن پیدا است، در تقابل با مفهوم «توسعه پایدار» قرار دارد. بنابراین، برای تحقق توسعه پایدار باید در جهت به حداقل رساندن وابستگی به منابع طبیعی تلاش کرد که یکی از راه‌های تحقق این موضوع، به‌کارگرفتن یک الگوی اقتصادی جایگزین است. در چنین شرایطی اهمیت «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» آشکار می‌شود.

- منظور شما این است که باید وابستگی به منابع طبیعی را به‌طور کامل حذف کرد؟

خیر، مفهوم «توسعه پایدار» و استفاده از روش‌های نوین مدیریت منابع تلاش می‌کند که تعادلی میان نظام‌های طبیعت و کارآمدی اقتصادی ایجاد کند. اما با توجه به شرایط موجود در کشور از لحاظ غنای منابع طبیعی، به نظر نمی‌رسد که دلیل محکمی برای کنار گذاشتن کامل این نوع از اقتصاد وجود داشته باشد. کما اینکه کنار گذاشتن یک‌باره این رویکرد نیز امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

- راهکار پیشنهادی شما چیست؟

محدود نکردن مفهوم کارآمدی و شکوفایی اقتصادی به مدل وابسته به منابع طبیعی، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که از سایر الگوهای اقتصادی نیز کمک بگیریم. در چنین شرایطی، یکی از الگوهایی که می‌تواند نقش یک الگوی اقتصادی جایگزین را ایفا کند، «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» خواهد بود. «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» اصول منسوخ اقتصادی مبنی بر تعادل بازار را کنار گذاشته و از سوی دیگر، مفهوم سنتی و کلاسیک رشد اقتصادی را از نو فرمول‌بندی می‌کند.

- شما در دو سال گذشته بر مفهوم «دیجیتالی‌سازی» تاکید فراوان داشته‌اید. رابطه این مفهوم با «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» چگونه صورت‌بندی می‌شود؟

پیش از هرچیز باید به این موضوع اشاره کرد که در عصر حاضر، «دیجیتالی‌سازی» و «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» لازم و ملزوم یکدیگرند و از یک ارتباط دوسویه برخوردارند. از سوی دیگر، روابط مبتنی بر هم‌افزایی، فناوری، کارآفرینی و در یک کلمه، نوآوری را پیش می‌کشد. اما رابطه مستقیم نوآوری و شکوفایی اقتصادی در یک کشور از کجا نشات می‌گیرد؟ نوآوری، هسته مرکزی قدرت توسعه اقتصادی یک کشور است و رشد اقتصادی آینده و توان رقابتی یک کشور در اقتصاد جهانی و مجامع بین‌المللی به ظرفیت و توانایی تبدیل نوآوری به محصولات تجاری و کالاها وابسته است. برای ورود به این عرصه در اقتصاد جهانی، پیش از هرچیز باید با فرآیند «دیجیتالی‌سازی» همگام شویم تا بیش از این از قافله باز نمانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 997802

وب گردی

وب گردی