آیت‌الله رشاد: تنها ۱۰ درصد از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بار علمی دارند

رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: متاسفانه تنها ۱۰ درصد از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بار علمی دارند و بقیه صرفا برای اخذ نمره نوشته شده و فقط روی قفسه‌ها خاک می‌خورند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در نخستین همایش ملی «آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی - اسلامی» که صبح امروز (چهارشنبه ۸ اسفندماه ۹۷) در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از معضلات حل نشده ما در مراکز آموزش عالی، ضعف پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی - اسلامی، چه از نظر فنی و چه از لحاظ فقهی است. گاهی تعداد رساله‌ها بیش از مقالاتی است که توسط محققان منتشر می شود.

وی ادامه داد: تحقیق باید نوآورانه باشد. اگر سالانه از ۵۰۰ هزار پایان نامه دفاع شود و هر کدام فقط یک نکته نو داشته باشند، باید سالی ۵۰۰ هزار نکته تازه به چرخه علمی کشور اضافه شود؛ ولی متاسفانه این‌طور نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به عنوان استاد هم با محیط دانشگاه و هم حوزه آشنا هستم و می بینم که متاسفانه تنها ۱۰ درصد از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها بار علمی دارند و بقیه صرفا برای اخذ نمره نوشته شده و فقط روی قفسه‌ها خاک می‌خورند.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: به ندرت به نکته نوآورانه‌ای در رساله‌ها برمی خوریم، در حالی که زمان، انرژی و پول هزینه می کنند؛ ولی خروجی خوبی ارائه نمی دهند. از طرفی هم مطالب بدون ارجاع به منبع در رساله‌ها نوشته می شود.

وی افزود: ملاک مالیّت دستاوردهای مغزی باید مورد توجه قرار بگیرد. هر آنچه دارای مالیّت عقلایی، مالکیت‌بردار است و با سه دسته تقیم می‌شود. اول مالکیت حقیقی، دوم مالکیت اعتباری. می شود نوع سومی هم در نظر گرفت متفاوت از دو مالکیت دیگر است.

رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تاکید کرد: اگر کسی پیدا شود و دستاوردهای مغزی فرد دیگری را در رساله پایان‌نامه خود درج کند و اسمی هم از نویسنده نیاورد، سرقت علمی انجام داده است.

وی در ادامه گفت: باید به دانشجویان بگوییم «رساله را تنها برای دفاع ننوشته ای، دفاع ابتدای راه است.» غالبا دانشجویان ناآشنا با قوانین حقوقی و فقهی به بحث مالکیت، بی‌توجهی می‌کنند و مطالب را بدون ذکر منبع در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود می آورند.

آیت‌الله رشاد در پایان گفت: متأسفانه در دو سال گذشته اتفاقات بدی رخ داد و برخی افراد، سرقت های علمی انجام دادند که بازتاب جهانی داشت و به وجهه کشور ما صدمه زد. امیدوارم وزارت علوم مثل گذشته دقت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997808

وب گردی

وب گردی