ساماندهی دانشگاه‌ها به معنای انحلال نیست/ دانشگاه‌های گروه 5 منحل می‌شوند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از بخش‌های آمایش، ساماندهی است. ساماندهی ممکن است منجر به ایجاد خوشه‌ای از دانشگاه ها شود که در ارتباط با یکدیگر هستند در نتیجه موجب ارتقای دانشگاه‌ها می‌شود.

حسین سیمایی صراف در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره طرح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ادغام، ارتقا و انحلال مؤسسات و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه ای به نام «آمایش آموزش عالی کشور» دارد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به موجب این مصوبه ملزم است نسبت به آمایش اقدام کند.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های آمایش، ساماندهی است. ساماندهی ممکن است منجر به ایجاد خوشه‌ای از دانشگاه ها شود که در ارتباط با یکدیگر هستند و البته در نتیجه موجب ارتقای دانشگاه‌ها می شود. هر چند ساماندهی لزوما به معنای انحلال نیست.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امکان دارد یک دانشگاه در دل دانشگاه بزرگ‌تری قرار گیرد و تبدیل به پردیسِ دانشگاه دیگر شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، پردیسِ جدید از امکانات دانشگاهِ مادر اعم از استاد، آزمایشگاه ها، کتابخانه و دیگر سرویس‌ها استفاده می‌کند.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: قطعا در این صورت سطح کیفی آموزش ارتقا پیدا می کند، دانشجو مدرک دانشگاهِ مادر را دریافت می کند و استاد هم استادِ دانشگاهِ مادر محسوب می شود. اگر در ساماندهی، نگاه بخشی و منطقه ای نداشته باشیم، شرایط در مجموع به نفع استاد، دانشجو و کارمند و ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به نبود توازن در نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های کشور، گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه های دولتی به طور نسبی قابل قبول است، حتی در بعضی از دانشگاه های کشور چون با کاهش ورودی دانشجو مواجه شده‌ایم، نسبت از میزان استاندارد هم عبور کرده و بهبود یافته است. بعضی از رشته ها و واحدها هم اصلا دانشجو ندارد ولی استاد دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در بخش غیر دولتی، فاصله زیاد است؛ دانشگاه هایی مانند آزاد اسلامی، پیام نور، مؤسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی فاقد استاندارد لازم در این زمینه هستند.

سیمایی صراف در پاسخ به این سؤال که چه الزامی برای رسیدن دانشگاه‌ها به استاندارد لازم در نسبت استاد به دانشجو تعریف کرده‌اند، تصریح کرد: شاخص هایی برای دانشگاه ها تعریف کرده ایم. یک دانشگاه باید زیرساخت هایی شامل استاد، فضای فیزیکی، آزمایشگاه، کتابخانه و ... داشته باشد؛ ولی غالب دانشگاه‌های غیر‌دولتی فاقد این استانداردها هستند.

وی ادامه داد: دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد اسلامی، فضای فیزیکی بسیار مناسبی در اغلب واحدها دارد؛ ولی نسبت استاد به دانشجو در آن رعایت نشده است. اهرم های مختلفی برای تحقق اهداف خود داریم؛ یکی صفر کردن یک رشته است. گاهی رشته مورد نظر دانشگاه ها را به آنها نمی دهیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه ها از سطح استاندارد، فاصله زیادی داشته باشند، ممکن است منجر به لغو و انحلال آن مؤسسه هم شود. ما سالی چند مؤسسه را منحل می کنیم، فقط به این دلیل که مجوز جذب دانشجو گرفته‌اند و متعهد شده اند خود را به کف استانداردها برسانند ولی نرسیده اند.

سیمایی صراف در پایان گفت: راه دیگرش هم رتبه‌بندی مؤسسات است. مؤسسات غیر دولتی را به پنج گروه تقسیم کرده ایم و دانشگاه هایی که در گروه پنج قرار بگیرند، حتما باید منحل شوند ولو این‌که دانشجو داشته باشند. البته ما حقوق دانشجو را رعایت می کنیم؛یعنی دانشجو را به مرکز دیگری می فرستیم تا ادامه تحصیل دهد و مدرک فارغ التحصیلی خود را بگیرد ولی مؤسسه مذکور باید منحل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997839

وب گردی

وب گردی