زیست توده‌ به زمین جانی دوباره می‌دهد

طبیعت و محیط زیست، یکی از نعمت هایی است که خدا بدون هیچ چشمداشتی در اختیار انسان و موجودات زنده قرار داده است و تنها وظیفه ای که در این زمینه به دوش ما نهاده شده، حفظ و نگهداری از این موهبت الهی است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سال ها است که دانشمندان و دوستداران طبیعت می نالند که محیط زیست در حال نابودی است و نفس هاس زمین به شماره افتاده است؛ تولید زباله و پسماندهای بی نهایتی که توسط انسان تولید می شود سهم عمده ای در این تخریب های جبران ناپذیر طبیعت دارد.

در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم ترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار چشم گیر است. دانشمندان چند سالی است که برای نجات جان زمین، طبیعت و جانداران به فکر چاره افتاده اند تا بتوانند عوارض این خسارات را به حداقل برسانند یکی از این روش ها بازیافت مجدد پسماندها و زائدات کشاورزی (شامل مواد گیاهی و دامی)، جنگلها و صنایع وابسته و همچنین زائدات صنعتی و شهری قابل تجزیه است.

زیست توده یا بیومس یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به‌طورکلی «زباله‌هایی که منشا زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند» زیست‌توده نام می گیرند.

زیست توده شامل زباله‌های زیستی قابل سوزاندن هم می‌شود، اما شامل مواد زیستی مانند سوخت فسیلی (نفت، گاز و…) که طی فرایندهای زمین‌شناسی تغییر شکل یافته‌اند، مانند زغال‌سنگ یا نفت نمی‌شود. اگرچه سوخت‌های فسیلی ریشه در زیست توده در زمان بسیار قدیم دارند، اما چون کربن موجود در آن‌ها از چرخه زیستی طبیعت خارج شده‌ است و سوزاندن آن‌ها تعادل دی‌اکسید کربن موجود در جو را برهم می‌زند، عنوان زیست‌توده به آن‌ها اطلاق نمی‌شود.

امروزه مشخص شده‌است که سوخت‌های زیستی بدست آمده از پسماندهای جنگل‌ها و محصول‌های کشاورزی جهان می‌تواند سالانه به اندازه ۷۰ میلیارد تن نفت خام انرژی در دسترس بشر قرار دهد که این میزان ۱۰ برابر مصرف سالانه انرژی در جهان است. همچنین می‌توان از این سوخت‌ها بیشتر در تولید گرما بهره برد زیرا می‌توانند باعث صرفه جویی اقتصادی چشمگیری شوند. زیست توده شامل زباله‌های زیستی قابل سوزاندن هم می‌شود.

یکی از راه‌های تأمین منابع انرژی زیست توده، کاشت درختان یا درختچه‌های مناسب (با دوره رشد کوتاه و سریع) در زمین‌های نامرغوب و نیمه بایر است. گر چه سوزاندن این منابع، گاز دی‌اکسید کربن را در جو منتشر می‌کند، اما چون دوره کاشت و رشد و نمو آن‌ها دائمی است، به همان اندازه دی اکسیدکربن از جو زمین جذب می‌کنند و با استفاده از انرژی خورشیدی، از طریق فتوسنتز، اکسیژن تولید می‌کنند.

فاضلابهای شهری زائدات کشاورزی و جنگلی فضولات حیوانی و پسماندهای صنایع غذایی و کشاورزی بهترین منابع تامین زیست توده در دنیا هستند که مورد توجه متخصصان و زیست فناوران قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997856

وب گردی

وب گردی