دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد شب گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز؛ مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از پخش آیاتی چند از قرآن کریم وسرود جمهوری اسلامی ایران محسن خباز مدیر اجرایی جایزه پیانو باربد پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر تشکر از تمامی عوامل اجرایی و دست اندکاران این دوسالانه گفت: خرسندیم که جایزه باربد با کیفیت مدنظر به لطف پروردگار با همراهی شما به ثمر نشست دو سالانه جایزه پیانو باربد دومین دوره خود را از روز گذشته به صورت رسمی آغاز و و ۲۰ شرکت کننده اجراهای خود را طی دو نوبت در حضور هیئت داوران به روی صحنه بردند.

وی ادامه داد: خلق این جایزه در دوره اول به اعتبار آقای محمد ملازم هیئت مدیره جایزه و به واسطه تلنگر ایشان طی سال‌های قبل زده شد. ما امروز در این مکان محصول تفکر و انگیزه آقای ملازم را شاهد به ثمر نشستن هستید.

خباز بیان داشت: باربد سال‌های زیادی است در حوزه موسیقی تاثیر زیادی تا به امروز گذاشته است و به جرات می‌توان گفت تعداد زیادی از موزیسین‌ها که همگی امروز مربی یا استاد هستند به واسطه اعتبار بخشی آقای ملازم است که امروز در این جایگاه قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: امیدوارم این جایزه بتواند منشأ قابل اعتنا در موسیقی کشور باشد، قطعا شما همین امروز تاثیرگذاری آن را خواهید دید. تمامی سطح اجرها بسیار به هم نزدیک بودند و به دلیل این هم سطحی کار داوری برای انتخاب بسیار سخت بود اما من همین جا به اعتبار نظرات این داوران شهادت داده و با صراحت می‌گویم که تمامی داوران با انصاف تمام نوازندگان و توانایی آنها را قضاوت کردند. معتقدم چه دوستانی که امشب برگزیده شدند و چه آنهایی که در این فرصت در بخش جایزه قرار نگرفتند تلاش ارزنده‌ای کردند که قابل ستایش است و همین افراد ظرفیت قابل اعتنا و قابل تامل در بخش پیانو نوازی هستند.

در بخش دیگری از این مراسم آرش اسماعیلی مدیر هنری این جایزه نیز با یادی از افلیا کمباجیان پیشکسوت پیانونوازی ایران که با تازگی فوت کرده‌اند ، گفت: به گفته استاد فریماه قوام‌صدری ، خانم کمباجیان با باقی گذاشتن تکیه‌های از خود به عنوان معلم در شاگردان‌شان همچنان با ما حضور و ادامه خواهند یافت، مطمئنا هیچ جاودانگی بیش از این نخواهد بود.

وی ادامه داد: جایزه باربد تجسم رویاهای من است و بسیارانی که در راه پر فرار و نشیب نوازندگی، موانع متعدد بر سر آرزوهایشان یافته‌اند. از آغاز، خواسته و ناخواسته، اندیشه‌مان سوی تحقق رویاهایمان پر می‌کشید و امکان‌پذیر کردنش، نه برای خود، برای نوجوانان و جوانان مستعد و بالنده‌ میهنمان.

این مدیر هنری بیان داشت: در دوره نخست سعی کردیم امکان تماس با محیط اصیل خلق موسیقی کلاسیک را فراهم کنیم. از این رو در مدیریت هنری از ایده‌ها و تجربیات دوست عزیز، هنرمند گرانقدر، لیلا رمضان بهره بردیم و قضاوت درباره کار پیانیست‌ها و تدریس به ایشان را نیز به اساتید کنسرواتوار شهر پاریس، کارین ظریفیان و کریستوف بوکودجیان سپردیم. و برگزیدگان را برای حضور در فستیوالی معظم و تحصیل نزد اساتید صاحب‌نام اروپا، به فرانسه فرستادیم.

وی افزود: در دومین دوره به رویایی دیگر پرداختیم. تور کنسرت و اجرای کنسرتو با ارکستر. شرایط را که مهیا یافتیم، درنگ نکردیم و برای برگزیدگان دوره نخست نیز تور کنسرت را برگزار کردیم که در نتیجه آن، بیش از هزار نفر در پنج شهر کشور، شاهد هنرنمایی متین لادانی و محمدجواد بهرامی بودند.

اسماعیلی اظهار داشت: وجود جایزه باربد مرهون سخاوت و بزرگ‌منشی دوست دیرینه و عزیزم محمد ملازم است؛ مدیری کاردان که توان و تجربه گرانبهایش در حوزه اقتصاد در پیوند با موسیقی که تخصص و علاقه و دغدغه‌ی همیشه‌اش بوده، در آغاز به تاسیس گالری‌های باربد، سپس کارخانه باربد و اینجا به جایزه باربد منجر شد. از لطف و اعتماد ایشان سپاسگزارم و امیدوارم تلاشم شایستهی عنایت ایشان بوده باشد. همچنین سپاسگزارم از دوست و برادرم محسن خباز نازنین که با او همه‌ کارها ممکن و بارها سبک می‌شود.

سپاس بی‌کران از اساتید بزرگوار، اعضا محترم شوراهای فنی جایزه باربد که با دقت و وسواس فراوان کار دشوار تعیین رپرتوار، بازبینی و داوری را به نحو احسن به‌انجام رساندند و به‌شخصه، هر لحظه مصاحبتشان برایم کلاس درس بود. سپاس ویژه نثار استاد بزرگوارم جناب میناسکانیان که با همیشه با روی گشاده پاسخگوی درخواست‌های وقت و بی‌وقت ما بودند.

مدیر هنری دومین جایزه پیانو باربد با اشاره به دوره اول گفت: جایزه باربد، در نخستین دوره جوانه‌ای ترد بود و اینک، در دومین دوره، به نهالی امیدبخش‌ مبدل شده، که اما راه درازی در پیش دارد تا به درختی تناور بدل شود. باور دارم که جایزه باربد نیز همچون هر جریان دیگری، برای توسعه و پویا ماندنش، نیاز به تجمیع اندیشه‌ها و تجربیات دارد. از این رو، پس از مشارکت در بنیان‌گزاری جایزه باربد، عضویت در هیأت مدیره و همکاری به‌عنوان مدیرهنری‌مشترک در نخستین دوره و مدیر هنری در دومین دوره، از همکاران ارجمندم در هیأت مدیره جایزه باربد تقاضا کرده‌ام که برای دوره آتی سکان مدیریت‌هنری باربد به هم‌کار و هم‌دل و هم‌رایِ دیگری از اهالی‌فن سپرده شود. و من در کنار دیگر اعضا هیات‌مدیره، در کنار ایشان باشم. امید که به‌اتفاق، امکان‌ها و امیدهای بیشتری بیافرینیم.

او در پایان هم گفت: به دلیل شرایط اساتید که همگی در تهران حضور داشته و راحت تر بودن رفت و آمدها و... دور دوم در تهران برگزار شد اما چون پایگاه و نقطه آغاز جایزه باربد در دوره اول در شیراز برگزار شده و ما به آن دلبستگی ویژه‌ای داریم، ما جایزه باربد شیراز را طراحی کردیم که اولین دوره آن از سال ۹۸ به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد. جایزه باربد شیراز مختص استان‌های جنوبی کشور شامل فارس، بوشهر کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خوزستان است. چرا که شهر شیراز به نوعی نقطه مرکزی برای جنوب کشور محسوب شده و افرادی که در جنوب و شهرهایی که پیش‌تر اعلام کردم هستند، رفت آمد بیشتری به شیراز داشته و آمدن به تهران برایشان سخت خواهد بود.

در ادامه محمد ملازم در سخنانی کوتاه از تیم اجرایی قدردانی کرد و با حضور محسن خباز و آرش اسماعیلی و محمد ملازم از شورای داوری متشکل از رافائل میناسکانیان، گاگیگ بابائیان، ربکا آشوقیان، آرپینه اسرائیلیان، تامارا دولیدزه و امیر صراف با اهدای لوح تقدیر ، تجلیل شد.

همچنین در بخش تجلیل ویژه، از گاگیگ بابائیان پیانیست پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.

بخش پایانی مراسم اختتامیه دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد به اعلام برگزیدگان اختصاص داشت به طوری که با قرائت بیانیه هیان داوران، هیات داوران ضمن تقدیر از ۲۰ شرکت‌کننده راه یافته به مرحله نهایی، تندیس جایزه و لوح تقدیر خود را در گروه سنی الف به آرین اشرف از شیراز و سید محمدپارسا رئیس‌زاده موسویان از تهران، در گروه سنی ب به ساغر حاجی محمدجوادی از تهران،در گروه سنی ج به نیما شناوری از تهران و در گروه سنی د به افشین نصرتی از تهران اهدا کردند.

این نوازندگان در آینده از جوایزی چون ضبط و انتشار رسمی اجرای زنده ،پرداخت کمک ­هزینه آموزش نزد یکی از اساتید برجسته کشور برای برگزیده‌ گروه الف/ جایزه نقدی معادل ۵ میلیون تومان برای نفر اول گروه‌­های سنّی ب و ج/ برگزاری کنسرت در ۶ شهر کشور در سال ۱۳۹۸ برای نفر اول گروه­‌های سنّی ج و د/ اجرای کنسرتو با ارکستر در سال ۱۳۹۸ برای نفر اول گروه سنّی د، بهره مند خواهند شد.

دومین دوسالانه جایزه پیانو باربد شب گذشته با اجرای کوروش بت‌فریب، محمدجواد بهرامی و محمدپارسا رئیس‌زاده موسویان، متین لادانی و نیما شناوری در تهران به کار خود پایان داد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 997879

وب گردی

وب گردی