بطحایی: مسیر نظام آموزش و پروش در زمینه تربیت، با خطا مواجه است

وزیر آموزش‌ و پرورش در مراسم گرامیداشت هفته امور تربیتی و همچنین گرامیداشت روز زن، گفت: در حال حاضر در زمینه تربیت، مسیری را در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم که با خطا مواجه است و باید به تدریج آن را تصحیح کنیم تا در مسیر درست خود قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌ و پرورش در مراسم گرامیداشت هفته امور تربیتی و همچنین گرامیداشت روز زن، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و همچنین گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: مأموریت اصلی آموزش و پرورش ما، تربیت است و این یعنی فرآیند تعلیم و تربیت باید بچه ها را به صفات و ویژگی های خداوند تبارک و تعالی وصل کند.

وی ادامه داد: اگر نظام آموزش و پرورش ما به گونه ای است که دانش‌آموزان از دروس مختلف ۲۰ می‌گیرند و در امور درسی و آموزشی در سطح عالی باشند؛ اما منتج به تربیت درست آن ها نشود باید بگویم که دلمان را به عبث خوش کردیم چون آموزش و پرورش ما زمانی آموزش و پرورش واقعی است که منتج به تربیت شود.

بطحایی تصریح کرد: باید بدانیم تمام کسانی که در آموزش و پرورش ما کار می‌کنند، مربی هستند. در حال حاضر در زمینه تربیت، مسیری را در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم که با خطا مواجه است و باید به تدریج آن را تصحیح کنیم تا در مسیر درست خود قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر، آموزش و پرورش ما اغلب صرف انتقال مفاهیم شناختی؛ آن هم در حوزه حافظه محوری است و این مهم‌ترین چالش نظام آموزش و پرورش کشور است.

وی ادامه داد: اگر اصرار بر حذف کتب کمک درسی و کنکور داریم این‌ها دشمن اصلی امر تربیت هستند و ما نمی‌توانیم چشم‌‌مان را به راحتی بر آنها ببندیم.

بطحایی در ادامه گفت: امور تربیتی از عهده یک نفر بر نمی‌آید و همه کادر مدرسه باید در این امور شرکت کنند. سعی می کنیم نقش و سهم کنکور و رقابت های فردی را کاهش دهیم چون رقابت‌ها باید گروهی باشند تا بچه ها طعم پیروزی و شکست را با هم بچشند.

وی بیان کرد: ما تکالیف مرسوم را از دوره ابتدایی شروع کردیم و باید آنها را به سمت مهارت‌محوری سوق دهیم، همچنین لازم است آزمون‌ها را از مدارس خارج کنیم.

بطحائی در پایان تأکید کرد: ما نه تنها حوزه پرورشی را کوچک نمی کنیم بلکه آن را در تمامی مدارس بسط خواهیم داد، در این راستا کلاس‌های درس ما در مدارس باید از شکل و شمایل فعلی و نیمکت‌های سخت خارج شود و به اردوگاه ها و سالن‌های بزرگ آموزشی و تربیتی تبدیل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997895

وب گردی

وب گردی