انتشار تعداد موفقیت و شکست کشورهای دارای فناوری پرتابگر ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران تعداد موفقیت و شکست کشورهای دارای فناوری پرتابگر ماهواره را منتشر کرد. بررسی ها نشان می دهد که آمریکا از ۲۴ پرتاب ۱۹ مورد شکست داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، مرتضی براری در اینستاگرام با انتشار گزارشی از وضعیت موفقیت و شکست کشورها در زمینه پرتاب ماهواره، نوشت: بعد از پیشرفت های توسعه فناوری فضایی در کشور، هم اکنون در مرحله بلوغ و تثبیت این فناوری هستیم که این تثبیت باید در هر ۶ رکن چرخه فناوری فضایی تحقق یابد.

وی ادامه داد: با ایجاد هماهنگی و همگرایی میان تمام ارکان این چرخه تلاش شده تا خطا و ریسک در این فرآیند به حداقل برسد که همکاری تیم های ماهواره ساز و پرتابگر در دو پروژه اخیر (پیام و دوستی) گواهی بر این ماجرا است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه لازم است گزارشی در خصوص پرتابگرها ارائه کنم، با انتشار تصاویر زیر توضیح داد: تصویر اول نمودارهای روند رشد قابلیت اطمینان ماهواره‌برها در طول زمان متناسب با تعداد پرتاب را نشان می دهد.

براری افزود: تصویر دوم تعداد موفقیت و شکست کشورهای دارای فناوری پرتابگر به تفکیک سال را نشان می دهد که به عنوان مثال آمریکا در دو سال اول، از ۲۴ پرتاب، ۱۹ مورد شکست و ۵ پرتاب موفق داشته است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تصویر سوم تعداد تست های مورد نیاز برای رشد قابلیت اطمینان را نشان می دهد، مثلا برای رسیدن به قابلیت اطمینان ۸۹ درصد، حداقل ۴۰ پرتاب لازم است.

وی گفت: در خصوص ماهواره‌برهای بومی، ماهواره‌بر سفیر از ۸ پرتاب، ۴ موفقیت داشته که مطابق جدول با روند سایر پرتابگرها تطبیق دارد. ماهواره بر سیمرغ نیز ۲ تست کامل داشته که تست اول با هدف تست موتور مرحله ۱، جدایش و استارت مرحله۲ و در تست دوم، تست موتور مرحله۲ تا جدایش ماهواره هدف گذاری شده بود که با موفقیت سپری شد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: ماهواره بر سیمرغ مراحل بلوغ فناوری را طی می‌کند که مطابق نمودار اول، توسعه همه پرتابگرها با قابلیت ۲۰ الی ۴۰ درصد شروع و با افزایش تعداد پرتاب قابلیت اطمینان نیز رشد کرده است. این مساله نشان می دهد روند توسعه ماهواره برهای بومی در کشور، خارج از استانداردهای بین المللی نیست و در تلاش هستیم تا با افزایش تعداد تست ها این خطاها را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته رئیس سازمان فضایی ایران، بعد از پرتاب دو ماهواره اخیر نیز کمیته فنی مشترک شکل گرفت و در حال بررسی و تحلیل های فنی است که به نتایج مطلوبی رسیده و این همکاری تا حصول نتیجه و انجام بهبودهای لازم ادامه خواهد داشت و تلاش خواهیم کرد فرآیندهای آتی با حداقل ریسک و خطا انجام شود.

براری افزود: در سال آینده نیز طراحی و ساخت چند ماهواره به اتمام می رسد که جلسات هماهنگی آن آغاز و فرآیند قرارگیری آنها در مدار طی خواهد شد و در تلاشیم تا با افزایش و استمرار در این فرآیند، شتاب تثبیت و بلوغ فناوری فضایی در کشور را در همه ارکان آن افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه به آینده خوش بین هستیم، گفت: توسعه صنعتی این چرخه با جدیت تمام پیگیری خواهد شد و با حفظ و افزایش تعامل و همکاری شکل گرفته میان تیم ها، با توکل به خدا و تکیه بر استعداد و خلاقیت جوانان دانشمند ایرانی، فرآیندهای آتی با حداقل خطا و ریسک همراه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 997921

وب گردی

وب گردی