دانشگاه ها باید اکوسیستم فناوری و نوآوری خود را تقویت کنند/ رتبه بالای ایران در تولید مقاله

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دانشگاه‌ها باید اکوسیستم فناوری و نوآوری خود را از طریق اجرای برنامه‌های متنوع و عدم اکتفای صرف به مرکز رشد یا شتابدهنده تقویت کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت در مراسم اختتامیه بیست و یکمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که در دانشگاه یزد برگزار شد با بیان اینکه بین صنعت و دانشگاه با وجود تمام تلاش‌ها ارتباط و اتحادی وجود ندارد، گفت: همه اجزای این اکوسیستم از جمله بخش خصوصی، دولتی، صنعت، دانشگاه و نهادهای مالی باید در کنار یکدیگر یک زیست‌بوم تشکیل دهند و تعاملات منطقی با هم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صنایع ایرانی تجارب متعددی در همکاری با دانشگاه‌ها در قالب قراردادهای پژوهشی دارند اما در بسیاری از موارد، طرفین همکاری ابراز نارضایتی می‌کنند، اظهار کرد: دانشگاهیان معتقدند صنعت، ادبیات پژوهش، محدودیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه را نمی‌شناسد و تنها به دنبال حل مسائل خویش است. در سوی دیگر نیز مدیران و کارشناسان صنعت نیز معتقدند دانشگاهیان عمدتا در سودای پژوهش و نگارش مقاله هستند و این همکاری‌ها به حل مشکلات عملیاتی صنعت منجر نمی‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: رتبه ایران در تولید مقاله بسیار بالا است، اما در زمینه توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.

وحدت تاکید کرد: پیشنهاد ما به دانشگاه‌ها این است که تقویت اکوسیستم فناوری و نوآوری خود از طریق اجرای برنامه‌های متنوع و عدم اکتفای صرف به مرکز رشد یا شتابدهنده را در دستور کار قرار دهند.

وی عنوان کرد: همچنین توسعه همکاری با کارگزاران تجاری‌سازی، شبکه‌سازی و تبادل فناوری به منظور بازاریابی دستاوردهای پژوهشی و همچنین آشنایی بیشتر با نیازهای صنعت و بازار را مدنظر قرار دهند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ایجاد انگیزه‌ برای اعضای هیات علمی و دانشجویان به منظور تقویت فعالیت‌های پژوهشی معطوف به نیازهای صنعت و بازار را از دیگر پیشنهادها به دانشگاه ها است.

وحدت ادامه داد: یکی از مهمترین نیازهای کشور در حال حاضر تقویت ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از طریق رویدادها، نمایشگاه‌ها و همچنین کارگزاران خصوصی تجاری‌سازی، شبکه‌سازی و تبادل فناوری است.

وی همچنین بر تقویت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق انعقاد قرارداد، خرید بخشی از سهام یا تملک کامل، خرید تولیدات و نوآوری این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک با آنها تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997959

وب گردی

وب گردی