دانشگاه‌های دولتی مخالف حذف کنکور هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح حذف کنکور گفت: بسیاری از دانشگاه های دولتی حاضر نیستند در سیستم حذف کنکور قرار گیرند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی صبح امروز (پنجشنبه) در هفدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی کشور گفت: از نظر شخصی اعتقادم این است بدنه دولت را اگر نمی توانیم کوچک کنیم، نباید آن را بزرگتر هم کنیم.

وی افزود: ارائه مجوزهای جدید به آموزش عالی دولتی جدید تقریباً متوقف شده است و در حوزه تاسیس مراکز و واحدهای جدید، مجوز تاسیس صادر نمی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد مجوزهایی که برای غیردولتی ها صادر شده است، خاطرنشان کرد: از سال 92 به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مراکز آموزش عالی غیردولتی صادر نشده است. تنها یک مجوز در سال 94 صادر شد که مربوط به ادامه یک پرونده قبلی بود. آموزش عالی در کشور ظرفیت و کشش برای توسعه کمی ندارد، حتی در بخش غیردولتی این امر به دلیل کم شدن داوطلبان ورود به دانشگاه ها بیشتر دیده می شود.

غلامی در ادامه در مورد فعالیت های مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر کیفی سازی آموزش عالی، توضیح داد: در دانشگاه های استان ها، دفاتر نظارت و ارزیابی فعال و برای کیفی سازی آموزش عالی تدابیر مهمی اتخاذ شده است. این مرکز با دقت، حوصله و پیگیری مستمر سعی بر کنترل و نظارت دقیق دارد.

به گفته وزیر علوم، در دانشگاه های دولتی به دلیل مصرف بودجه دولتی، این حساسیت ها بیشتر است و در بخش دانشگاه های غیردولتی، نخستین فاکتور پرداختن به کیفی سازی است.

غلامی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: کیفی سازی شامل عموم مراکز غیردولتی است که برخی موفق بوده اند و از بدو تاسیس هیأت علمی و امکانات را به اندازه کافی فراهم کردند یا موسسان در این مورد دقت و وسواس دانشگاهی بیشتری داشتند.

وی افزود: این را هم قبول کنیم که برخی موسسات دیر تاسیس شدند و شرایط لازم را آن چنان که باید فراهم نکرده اند.

وزیر علوم با بیان اینکه اگر برخورد های محدود کننده برای برخی از غیردولتی ها رخ می دهد به معنای حذف نیست، تاکید کرد: این برخوردها به معنای درخواست فراهم کردن حداقل استانداردها برای ادامه کار است و غیردولتی ها هم حداقل هایی را که از نظر تجربی برای داشتن هیأت علمی پذیرفته ایم، بپذیرند.

غلامی به نگاه حمایتی این وزارتخانه از غیردولتی ها اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی سال 92 به بعد، وزارت علوم نگاه حمایتی به غیردولتی ها دارد. مگر اینکه با وجود تعطیلی برخی موسسات به دلیل عدم تامین شرایط، توقف فعالیت داشتند، اما تعداد مراکز غیردولتی متوقف شده نسبت به سایر مراکز غیردولتی فعال از سال 92 تاکنون کاهش زیادی نداشته است.

این مقام مسئول، ادامه داد: توقف فعالیت غیردولتی ها پیش از سال 92 هم ادامه داشت و مقاطع و دوره های تحصیلی از سال 92 تاکنون حدود سه برابر شده است.

غلامی در مورد انتقادها از حمایت وزارت علوم از بخش خصوصی، توضیح داد: با وجود نگاه حمایتی وزارت علوم، همیشه همکارانم از سوی دانشگاه های دولتی و سایر مراکز دانشگاهی مورد نقد قرار گرفته اند و پاسخ این است که وزارت علوم برنامه حمایت از بخش خصوصی را دارد، اما شرط این حمایت، رعایت حداقلِ شاخص هاست.

وزیر علوم تاکید کرد: البته شاید دیر به این مسئله توجه کردیم و برخی تسهیلات را که غیرانتفاعی ها می توانند از محل درآمد شهریه بپردازند، در لایحه بودجه 98 نگنجاندیم. فکر می کنم در سال مالی آینده و کمتر از هفت ماه دیگر ارائه ظرفیت های قانونی به غیردولتی ها در تنظیم لایحه 99 لحاظ شود که البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم باید کمک کنند.

غلامی در مورد اساسنامه غیردولتی ها، اظهار کرد: اساسنامه غیردولتی با ظرفیت هایی که داشت، در حد اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصلاح شد و اگر قرار به اصلاحات بیشتری باشد باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دهیم.

وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه های غیرانتفاعی تاکید کرد که ثبت موسسات و مراکز غیردولتی در اداره ثبت شرکت ها الزامی است و مراکز و موسساتی که این کار را نکرده اند، خودشان را از این سیستم حذف می کنند؛ ضوابط باید رعایت شود تا حمایت های قانونی صورت گیرد.

غلامی در مورد بحث حذف کنکور برای غیردولتی ها به چند نکته اشاره کرد و گفت: بحث حذف کنکور در 85 درصد رشته ها از سال گذشته هم مطرح بود و شامل دانشگاه های غیردولتی هم می شد. مقرر شد، طرح حذف کنکور از بهمن ماه امسال به صورت آزمایشی برای داوطلبان ورود به دانشگاه ها فقط با بررسی سوابق تحصیلی آغاز شود که البته دانشگاه های غیردولتی هم این تجربه را از سال های گذشته داشتند.

وی خاطرنشان کرد که در بحث تکمیل ظرفیت ها، سازمان سنجش آموزش کشور همیشه به موسسه ها و دانشگاه های غیردولتی اجازه ثبت نام مستقیم می داد و داوطلبان این مراکز از طریق بررسی سوابق تحصیلی و تایید صحت مدارک، دانشجو تلقی می شدند.

وی تاکید کرد: بحث حذف کنکور برای 85 درصد رشته ها در بهمن ماه امسال شامل دانشگاه های غیردولتی و دولتی می شود. در صورتی که نتیجه موفقی از این طرح به دست آید برای ورودی تابستان 98 هم اجرا می شود، به این شکل که از دو طریق نمره آزمون سراسری و بررسی مدارک تحصیلی بدون احتساب نمره کنکور، داوطلبان وارد دانشگاه ها می شوند.

وزیر علوم در مورد دلیل زیربار نرفتن دانشگاه های دولتی برای مشارکت در طرح حذف کنکور، یادآور شد: بسیاری از دانشگاه های دولتی حاضر نیستند در سیستم حذف کنکور قرار گیرند؛ چون اگر رقابت باشد، داوطلبان قوی تری از طریق نمره آزمون جذب دانشگاه ها می شوند.
به گفته غلامی، از این رو پذیرش دانشجو به دانشگاه ها واگذار شد و سازمان سنجش آموزش کشور وظیفه نظارت بر صحت انجام و توزیع دقیق این ظرفیت ها و داوطلبان را بر عهده دارد.

وی در مورد ساماندهی آموزش عالی اعلام کرد: در بخش دولتی تلاش بر این تعلق گرفته که دانشگاه ها از واحدهای کوچک به شبکه های دانشگاهی تبدیل شوند و تعطیلی، منحل شدن یا ادغام به معنای از بین رفتن دو یا چند واحد برای شکل گیری یک واحد جدید به دلیل حساسیت ها در برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست.

به گفته وزیر علوم، فعالیت واحدهای دانشگاهی ذیل یک شبکه علمی فعال موجب پیش رفتن برنامه ریزی های ماموریت گرایی توسط واحدهای آموش عالی می شود که البته اقدام سنگینی هم محسوب می شود.

غلامی تاکید کرد که وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه های غیر دولتی آمادگی کامل دارد. حتی صندوق رفاه دانشجویان هم تلاش کرده است کنار غیردولتی ها باشد و حمایت های زیادی برای حمایت از دانشجویان غیردولتی انجام داده است. این حمایت ها به سمت پر رنگ تر شدن حضور دانشگاه های غیردولتی حرکت می کند.

وی اظهار کرد: دانشگاه های غیردولتی ظرفیت مناسبی برای پذیرش دانشجو ایجاد کرده اند و روی این مراکز به عنوان ظرفیت های علمی در حوزه وزارت علوم حساب می کنیم. بیش از آنچه که قانون برنامه ششم دیده است، برای بخش های غیردولتی می توان ظرفیت تعریف کرد؛ مشروط بر اینکه ضوابط و شرایط رعایت شود.

وزیر علوم در ساماندهی مراکز آموزشی غیردولتی، خاطرنشان کرد: در ساماندهی غیردولتی ها، اتصال این مراکز به واحدهای بزرگ مطرح است تا دلیل ماندگاری شان افزایش یابد. در پیش بینی ها برای چهار سال آینده باز هم با کاهش داوطلب ورود به دانشگاه مواجه هستیم و مسائل اشتغال و حاشیه ای هم به این امر دامن می زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997964

وب گردی

وب گردی