8 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند/ ایران و عراق در انجام پروژه های مشترک با یکدیگر همکاری ندارند

قائم مقام وزارت علوم تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل گفت: سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های دولتی، 8 هزار تن در دانشگاه آزاد و بیش از 17 هزار دانشجوی خارجی در جامعه المصطفی مشغول تحصیل در ایران هستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سالار آملی امروز پنجشنبه در کنفرانس توسعه همکاری های نخبگان ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور و نخبگان جمهوری عراق در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای فعالیت‌های بین‌المللی سه محور اساسی پژوهش، ایجاد اشتغال و بین المللی سازی را مورد توجه قرار داده است.

وی از سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به عراق در راستای افزایش تعاملات علمی خبر داد و افزود: چندی پیش نیز در سفر وزیر آموزش عالی عراق به ایران تفاهم نامه ای به منظور تحول آموزش و ورود علم به میان جامعه منعقد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشور عراق اولین اولویت ایران برای تعاملات بین المللی علمی است، یادآور شد: پس از عراق سایر کشورهای منطقه و آلمان، ایتالیا، اتریش و چین کشورهای هدف ایران در جهت تعاملات علمی، کشورهای هدف ایران هستند.
سالار آملی ادامه داد: در حال حاضر 81 هزار نفر عضو هیات علمی کشور در امور تحقیقاتی فعال هستند.

وی با بیان اینکه 53 هزار و 340 مقاله اعضای هیات علمی و دانشجویان ایرانی در نشریات بین المللی چاپ شده است، گفت: با توجه به پایین بودن اثر گذاری اقتصادی مقالات در کشور، وزارت علوم به دنبال راهکاری برای بهبود این وضعیت است.

سالار آملی با اشاره به پنج محور عمده در جهت تعامل علمی با عراق افزود: تحقیقاتی شدن امور، تبادل دانشجو، استفاده از استادان دو طرفه در روند انجام پایان نامه ها، تبادل اعضای هیات علمی و انتقال دانش و برگزاری کنفرانس های علمی مختلف از جمله محورهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

به گفته وی، سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های دولتی، 8 هزار تن در دانشگاه آزاد و بیش از 17 هزار دانشجوی خارجی در جامعه المصطفی مشغول تحصیل در ایران هستند.

قائم مقام وزارت علوم در امور بین الملل تعداد پروژه های مشترک علمی با سایر کشورها را 435 پروژه اعلام کرد و گفت: 12 پروژه با پاکستان، 10 پروژه با هند، 16 پروژه با سوییس، پنج پروژه با آفریقای جنوبی، 11 پروژه با روسیه و 10 پروژه با مجارستان به صورت مشترک انجام شده است.

سالار آملی افزود: ایران و عراق در انجام پروژه های مشترک با یکدیگر همکاری ندارند، از این رو باید تدابیری برای افزایش ارتباطات علمی ارائه شود.

وی گفت: 54 هزار و 777 استاد ایرانی در سال 2018 با سایر استادان اروپایی در زمینه نگارش مقاله همکاری کرده اند.

قائم مقام وزارت علوم در امور بین الملل با اشاره به اهمیت تبادل دانشجو با کشور عراق اظهار کرد: انتظار می رود جمعیت دانشجویان عراقی داخل ایران از 4هزار به 8 هزار نفر برسد و ایران هم به تدریج نسبت به اعزام دانشجو به عراق اقدام کند.

سالار آملی خاطر نشان کرد: ایران و عراق با همکاری یکدیگر و ظرفیت های کشوری، بی شک به قدرت اصلی علم و فناوری در منطقه تبدیل می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 997965

وب گردی

وب گردی