تبادل دانشجو سبب پیشرفت تعاملات علمی ایران و عراق می شود

رئیس کنفرانس توسعه همکاری نخبگان ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور و نخبگان عراق، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهار هزار دانشجوی عراقی در ایران مشغول تحصیل هستند، گفت: حضور نخبگان و تبادل دانشجو سبب پیشرفت تعاملات علمی و فرهنگی میان دو کشور ایران و عراق می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین ابو محمد مرتضوی در کنفرانس توسعه همکاری نخبگان ایرانی دانش آموخته خارج از کشور و نخبگان جمهوری عراق اظهار کرد: تمرکز و برجسته‌سازی عوامل زمینه ساز اتحاد امت اسلامی، بر مسئولان و نهادهای اجرایی واجب است.
وی با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی غفلتی غیر مجاز است، افزود: از زمان های گذشته بسیاری از کشورهای مسلمان برای تحقق هدف والای وحدت تلاش کرده و البته هدف خود را نیز محقق کرده اند.

رئیس کنفرانس توسعه همکاری نخبگان ایرانی با اشاره به اینکه وحدت از مهم ترین سنت‌های جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و کشورهای دارای منافع مشترک در غرب، بارها حرکت های مثبتی در جهت افزایش اتحاد خود برداشته اند، اما در منطقه و میان مسلمانان بسیاری از موضوعات مورد غفلت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی گفت: در قرآن کریم بارها به وحدت امت اسلامی تاکید شده است، اما این عنصر فرهنگ همانند دیگر عوامل فرهنگی به فراموشی سپرده شده است؛ چرا که بسیاری از کشورهای منطقه از این موضوع هراس دارند.

وی با اشاره به عوامل انگیزشی برای افزایش وحدت امت اسلامی تاکید کرد: سوابق درخشان تاریخی ایران و عراق، مشاوره و نزدیکی جغرافیایی، تردد میلیونی افراد به منظور زیارت و سیاحت در دو کشور و حضور اندیشمندان و شخصیت‌های علمی از مهمترین عوامل انگیزشی برای هم‌اندیشی، هم افزایی و رسیدن به مرحله تعاون است.

مرتضوی یادآور شد: در ایران و عراق گسل هایی وجود دارد و از شیاطین با وسوسه های خود قصد تحریک این گسل ها را دارند. از این رو برگزاری کنفرانس علمی برای افزایش تعاملات میان دو کشور، مانع از تحقق اهداف دشمنان می شود.

این نشست در سالنهمایش دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 997969

وب گردی

وب گردی