رشد آسیب های اجتماعی نگران کننده است

استاندار تهران گفت: حال ما خوب نیست، چون با توجه به آموزه های دینی و الگوی نیکوکاری شیعیان حضرت علی(ع)، نتوانسته ایم دو مفهوم سلامت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی را نهادینه کنیم و در این خصوص کم رنگ ظاهر شده ایم؛ به همین دلیل رشد آسیب های اجتماعی نگران کننده است.

به گزارش ایسکانیوز، انوشیروان محسنی بندپی امروز پنجشنبه در مراسم بیستمین سالگرد افتتاح تاسیس سرای احسان گفت: به طور قطع در هر نظام و اجتماعی به خاطر عدم برخورداری از فرصت های برابر، گروه و قشری دچار مشکل می شوند. در نتیجه این افراد به خاطر مشکلاتشان نیاز به کمک دیگران دارند.
وی با تشکر از فعالیت های خیرین و موسسان سرای احسان افزود: در همین خصوص دولت، حاکمیت و مردم باید نیکوکاری و ترویج خیر جمعی و کارهای خداپسندانه را در اولویت کارهایشان قرار داده و به یاری گروه های آسیب دیده بروند.
بندپی با اشاره به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست، حوادثی که منجر به معلولیت افراد می شود، ادامه داد: همه این مشکلات و آسیب ها ما را به این فکر وامی دارد که هم دولت و حاکمیت و هم افرادی که اهل انجام امورات خیرجمعی، نیکوکاری و احسان هستند، در این زمینه ها مشارکت داشته باشند. اگرچه دولت در این مسیر اقل کار است و این کارهای ارزشمند توسط خیرین در کشور راهبری می شود.
استاندار تهران با بیان اینکه حال ما خوب نیست، تاکید کرد: چون با توجه به آموزه های دینی و الهی مان و الگوی نیکوکاری شیعیان حضرت علی (ع)، نتوانسته ایم دو مفهوم سلامت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم و در این خصوص کم رنگ ظاهر شده ایم، به همین دلیل رشد آسیب های اجتماعی را در جامعه شاهد هستیم.
بندپی گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی در خارج از کشور کارهای بسیاری انجام شده است. با این حال همان طور که گفتم با توجه به آموزه های دینی مان، ما در بحث احسان و خیر دچار فردگرایی و کاهش مشارکت اجتماعی در جامعه هستیم. این درحالی است که مشارکت باعث پیوند افراد با رشته های و گروه های مختلفی می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: پیامبر می فرمایند، ارزش هر فردی دست هایی است که به یاری و کمک دیگران می شتابند و این دست ها ارزشمندتر از دستانی است که برای دعا به سوی آسمان بلند شده است. یا امام رضا (ع) گفته اند، زیست نیکو در نیکو زیستن دیگران است. در واقع با توجه به این فرموده ها و آموزه ها است که می توانیم اجتماعی زیست پذیر، اخلاق گرا و کمک به هم نوع داشته باشیم.
استاندار تهران ادامه داد: مسئولیت اجتماعی در قبال افراد آسیب دیده و نیازمند بحث برد، برد است. کسی که در این فعالیت ها شرکت می کند برنده است.
وی با بیان اینکه در امر خیر همیشه بحث پول مطرح نیست، اضافه کرد: خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی وقف، وقف است. برای مثال بیماران این مرکز تنها هستند و نیاز به همدم و هم صحبت دارند. مردم می توانند به این مراکز بروند و با این افراد دقایقی صحبت کنند.
بندپی گفت: فضای مجازی باعث کاهش گفتگو در خانواده ها شده و این امر منجر به آسیب می شود. افراد تنها شده و این مسئله آسیب های روحی و روانی را افزایش می دهد.
استاندار تهران گفت: یکی دیگر از ابعاد خیر جمعی بحث اشتغال است. این افراد آسیب دیده اگر استعدادیابی و توانمند شوند، می توانند با کمک مردم و خیرین احیا و توانمند شده و به جامعه بازگردند.
بیستمین سالگرد افتتاح تاسیس سرای احسان(مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن) با حضور مسئولان کشور، خیرین در ساختمان این مرکز واقع در کهریزک برگزار شد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 997995

وب گردی

وب گردی