تاکید بر شبکه سازی، همکاری و تقویت نقش زنان

پنجمین نشست تبادل تجربیات علم‌ و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با حضور بیش از ۶۰ هیات علمی از ۱۹ کشور جهان به میزبانی دانشگاه کراچی و به همت بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) ۸ تا ۱۱ اسفند در پاکستان برگزار شد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP ) در کشورهای اسلامی در زیر شاخه­ های بیماری­ های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان چالش‌ها و راه حل‌های مناسب آن‌­ها و همچنین نقش زنان درتوسعه علم و فناوری میزبان علاقمندان بود.

رسول دیناروند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) در آیین اختتامیه این نشست شامگاه جمعه اظهار داشت: این نشست به صورت مشترک توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و مرکز بین ­المللی تحقیقات علوم زیستی و شیمی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

دیناروند افزود: بیش از ۶۰ هیات علمی از ۱۹ کشور جهان؛ شامل کانادا، مصر، ایران، عراق، اردن، سوئد، سنگاپور، امارات، یمن، عمان، مالزی، لبنان، پاکستان و فرانسه و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسی و محققان بسیاری در این نشست شرکت کردند؛ و نمایندگانی از سازمان­ هایی چون کامستک (کمیته دائم همکاری­ های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی)، تواس (آکادمی علوم جهانی)، آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی)، سازمان بهداشت جهانی، سازمان زنان دانشمند در کشورهای در حال توسعه و بنیاد علمی اکو نیز در این نشست حاضر بودند.

وی ادامه داد: این نشست چندین بخش شامل پنل­های علمی و فناورانه، گفتگوهای استپ، میزگرد، سخنرانی­های کلیدی با تمرکز بر موضوعات ذیل طی ۱۵ جلسه و ۳ روز بود.

به گفته وی موضوعات گفتگوها در نشست استپ شامل اقدامات موثر برای غلبه بر چالش­ های مرتبط با حوزه سلامت و درمان در جهان اسلام، آخرین تحولات برای مقابله با چالش ­های ناشی از بیماری­های واگیر و غیرواگیر، تازه­ترین دستاوردها در مبارزه با چالش­ های حوزه سلامت در عرصه جهانی بود.

وی با اشاره به انواع فعالی ت­ها در پنجمین نشست استپ گفت: گفتگوهای اساتید و دانشگاهیان با یکدیگر در سطح بین ­الملی با حضور هیات­ های علمی از دو کشور، ارائه دستاوردهای دانشمندان جوان در یک نشست، همچنین ارائه آخرین دستاوردهای دانشمندان به صاحبان صنایع، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای علمی شرکت­ های دانش بنیان ایرانی و پاکستانی، نشست­های صاحبان کسب و کار با یکدیگر، برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه علوم اعصاب و الکتروفیزیولوژی از جمله برنامه­ های این دوره از نشست استپ بود که برنامه ­ریزی و اجرا شد.

وی در توضیح کارگاه یادشده افزود: این کارگاه با مشارکت ۷۵ متخصص در سه کارگاه متفاوت توسط یک شرکت دانش­بنیان از جهان اسلام برگزار شد و شامل کارگاه الکتروفیزیولوژی حیوانی، نقشه­ برداری مغز، نوروفیدبک و مداخله رایانه ­ای مغز بود.

به گفته دیناروند این شرکت دانش ­بنیان همچنین گرنت ۶۵ هزار دلاری در قالب تجهیزات آزمایشگاهی به ۵ نفری اعطا کرد که بهترین پروپوزال را برای انجام تحقیقات خود ارائه داده بودند.

*بیانیه پنجمین استپ

وی افزود: براساس مباحثات فراوان در زمان جلسات و ارائه ­های گروه ­های علمی در مورد وضعیت تحقیق و توسعه در موسسات محل فعالیت­شان؛ ملاحظات و پیشنهاداتی خطاب به بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برای تقویت بیشتر همکاری­ های علمی و فناورانه بین کشورهای اسلامی و دیگر کشورها مطرح شد.

این پیشنهادات به شرح زیر است:

* ترغیب زنان دانشمند برای مشارکت و تعامل در مدیریت و هدایت­گری جامعه به عنوان الگویی برای دیگران؛

* ایجاد محیطی آزاد و مشوق توانمندی برای تقویت آزادی عقیده، تفکر انتقادی، سهیم­شدن و نظارت؛

* تقویت مشارکت زنان در نهادها و رویدادهای علمی؛

* تاسیس قطب مجازی علم و فناوری برای تسهیل ارتباط و شبکه ­سازی؛

* تقویت همکاری بین سازمان­ های مختلف فعال در زمینه علم و فناوری و نوآوری؛

* تعیین و شناخت خلا و کاستن از آن­ها برای توسعه هدف راهبردی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)؛

* تشویق مشارکت بیشتر دانشمندان جوان در حوزه علم، فناوری و نوآوری؛

* تسهیل طرح­ های محققان برجسته؛

* فراهم ­سازی زمینه برای همکاری با بخش خصوصی با شناخت و ارتقای بهترین روش­ ها؛

* ترغیب و حمایت از ائتلاف­های علمی و ظرفیت ­سازی در حوزه ­های اولویت ­دار؛

* ارتقای موقعیت گیاه-پزشکی، محصولات طبیعی و دانش بومی؛

* شناخت زنان مطرح دانشمند به عنوان الگو؛

* افزایش آگاهی عمومی در مورد فعالیت­ ها و ماموریت­ های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)؛

* اولویت­ بندی فعالیت­ های علمی در جهان اسلام برای اهدای جایزه یا تاسیس جایزه­ای جدید برای این دسته از دانشمندان؛

* ارائه کمک و حمایت از دانشمندان جوان؛

* ایجاد شبکه نوآوری و کارآفرینی؛

* و ترغیب تحقیقات گروهی بین دانشمندان مسلمان.

در ادامه دیناروند تصریح کرد: همچنین طرح آزمایشی شبکه آزمایشگاهی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) که قرار بود در چهارمین نشست استپ در دانشگاه سلطان قابوس عمان ایجاد شود، در میزگردی در پنجمین نشست استپ ارائه و با استقبال حضار روبرو شد. شرکت­کنندگان از برنامه­ ریزی و اجرای درست پنجمین نشست استپ توسط مرکز بین­المللی مطالعات زیست و شیمی و مرکز پزشکی سلولی و تحقیقات دارویی پنجوانی در این مرکز تقدیر و بر هدف بنیاد مصطفی(ص) برای تقویت علم و فناوری در جهان اسلام تاکید کردند.

در این آیین ضمن تشکر از گروه ­های مختلف علمی، از افرادی که به بهترین شکل مقاله خود را به صورت پوستر ارائه داده بودند، نیز تقدیر شد.

همچنین برندگان گرنت 65 هزار دلاری موسسه پرتو دانش در قالب تجهیزات آزمایشگاهی به نام درخشان جبین هالم تا 15 هزار دلار، شبانا عثمان تا 10 هزار دلار، مقصود احمد تا 10 هزار دلار، زهرا بتول تا 10 هزار دلار و مها فاطیما تا 10 هزار دلار معرفی شدند.

* در استپ پنجم چه گذشت؟

مرکز بین­المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان میزبان این نشست بود که در روز اول و مراسم افتتاحیه با حضور رسول دیناورند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)، زینب حمیدزاده، مشاور امور بانون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عطاء­الرحمان، وزیر علوم سابق پاکستان و رئیس سابق کامستک و پروفسور محمداقبال چودری، رئیس این مرکز، به افزایش همکاری ها در میان کشورهای اسلامی تاکید کردند.

در ادامه، پنل­ های تخصصی اقدامات موثر و متمایز برای غلبه بر چالش­ های مرتبط به حوزه بهداشت و درمان در کشورهای جهان اسلام، پنل تجاری­ سازی در بخش سلامت؛ کمبود منابع و راهکارهای همکاری و پنل زنان الهام­ بخش در مشاغل زیست پزشکی در جهان اسلام؛ غلبه بر موانع و تعیین راه ­های ارتقای مشارکت زنان در سلامت جامعه برگزار شد.

روز دوم از این نشست شامل دو سخنرانی جامع توسط پروفسور چودری و نسیم صلاح­الدین بود. پروفسور چودری در این سخنرانی در مورد مطالعات انجام شده برای ساخت داروهایی به منظور مقابله با بیماری­ های نادر سخن گفت.

نسیم صلاح­الدین طرحی را بازگو کرد که با مشارکت شهرداری کراچی برای رهایی این شهر از بیماری هاری اجرا شده است.

در ادامه این روز پنل­ های چالش ­های کنونی و منابع موجود در درمان سرطان، راهکارهای علوم اعصاب برای غلبه بر چالش ­های ناشی از بیماری ­های غیرواگیر، راهکارهای پیش­برنده برای پیشگیری و درمات بیماری ­های واگیر، راهکارهای نوآورانه برای یافتن راهبردهای درمان بیماری ­های واگیر، نقش مهم سبک زندگی در افزایش سریع تعداد بیماری­ های واگیر، نقش مهم روش­ های فناوری نانو و بایو در تسهیل تحقیقات دارویی اخیر برگزار شد.

روز سوم با پنلی تحت عنوان "مشارکت زنان دانشمند در آینده دهکده جهانی؛ چه نقشی باید برای ارتقای مشارکت زنان دانشمند در سلامت جامعه ایفا کنیم؟" آغاز شد.

شرکت­کنندگان در این پنل به سخنان رنا الدجانی، دانشمند و استاد دانشگاه اردن، سلیما البروانی استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان و پروفسور رابعه حسین از دانشگاه آقاخان کراچی گوش فرا دادند.

مهم­ترین موضوع مطرح شده در این سخنرانی حمایت از زنان و ضرورت پذیرش مسئولیت­های مهم و مدیریتی توسط زنان دانشمند بود تا بتوانند صدای خود را بهتر برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998078

وب گردی

وب گردی