آموزش مهارت‌های پایه، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال دانش‌آموزان در آینده خواهد‌ بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، گفت: یکی از تحولات بزرگ نظام آموزش و پرورش در راستای تحقق سند تحول بنیادین، چرخش از تعلیم و تربیت حافظه محور به مهارت محوری است.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص ایجاد مدارس مهارتی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از تحولات بزرگ نظام آموزش و پرورش در راستای تحقق سند تحول بنیادین، چرخش از تعلیم و تربیت حافظه‌محور به مهارت‌محوری است.

وی ادامه داد: ما در معاونت آموزش ابتدایی، برنامه تکالیف مهارتی که جایگزین مشق شب سنتی شده را در دستور کار خود قرار داده ایم، همچنین برنامه دیگر ما در این زمینه، با عنوان برنامه ویژه مدرسه نام‌گذاری شده که مخصوص دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه خواهد بود.

حکیم زاده تصریح کرد: در حقیقت هدف ما این بوده که دانش آموزان از طریق این برنامه بتوانند آموخته‌‌های درون مدرسه‌ای را در زندگی واقعی به عنوان تکالیف مهارتی به کار گیرند.

وی افزود: در واقع دانش آموزان می توانند از این طریق، فاصله بین دنیای واقعی و دنیای درسی و مدرسه خود را کمتر کنند تا دیوارهای بین زندگی واقعی و مدرسه برداشته شود. به گونه ای دیگر می‌توان گفت عمل ضرب و تقسیم درسی دانش آموزان می تواند در زندگی فردی و اجتماعی، محاسبات و حل مسائل زندگی به او کمک کند.

حکیم زاده در ادامه گفت: دانش آموز باید در یادگیری مهارت خواندن و نوشتن به جای رونویسی، بتواند راجع به فکر، نظر و عقیده خود؛ خوب بنویسد و احساسات و عقایدش را به خوبی ابراز کند.

وی بیان کرد: در واقع ما اگر بتوانیم در دوره ابتدایی، مهارت های پایه را در دانش آموزان نهادینه کنیم قطعا در مراحل بعدی، موفق به زمینه سازی در ایجاد اشتغال خواهیم شد.

حکیم زاده در پایان تاکید کرد: مهارت‌های پایه کار‌آفرینی در راستای ایجاد تفکر خلاق و انتقادی و آموزش تلفیقی کارگروهی و تیمی با توجه به مهارت های درست تصمیم‌گیری، از برنامه های اساسی ما در وزارت آموزش و پرورش به شمار می‌رود که به طور جد آن را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998086

وب گردی

وب گردی