تفکر تحقیر علم بومی، دانشجویان را سرکوب می‌کند/لزوم توجه استادان دانشگاه‌ به تولید علم

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گفت: سرکوب شدن افرادی که توانایی تولید علم را دارند توسط ساختار غلط دانشگاه‌ها و همچنین استادانی صورت می گیرد که تفکر تحقیر علم بومی را پیش گرفته‌اند.

محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در زمینه تولید دانش و بومی سازی علم در دانشگاه‌ها با توجه به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که دانشگاه های کشور تا بدین لحظه چه اقداماتی را انجام داده‌اند و همچنین از چه توانایی برخوردارند.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها نه تنها به تولید علم توجهی ندارند، بلکه دانشجویان را به سمت ترجمه گرایی سوق می دهند؛ این موضوع به دلیل این است که برخی از افرادی که به عنوان استاد در دانشگاه ها حضور دارند، تشویق کننده تولید علم نیستند و تولید علم را یک ارزش نمی‌دانند. البته ساختار اداری دانشگاه ها نیز یکی از دلایل این مسئله است.

کوشکی ادامه داد: برخی از استادان ترجمه آموزه های لاتین را یک ارزش می دانند و دانشجویان را به این سمت سوق می دهند؛ در واقع می‌توان گفت، در حال حاضر شاهد تولید علم به عنوان ارزش حاکم بر فضای دانشگاهی نیستیم. البته افرادی وجود دارند که حاضر هستند بدون این که تشویق شوند، اقدام به تولید کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: روند تشویق دانشجویان و ارتقای استادان، به موضوع تولید علم دامن نمی زند و آن را ترویج نمی‌کند؛ اگر به صورت محتوایی شاهد تغییرات در روند فعلی باشیم یعنی ساختار اداری حاکم بر دانشگاه ها تغییر کند و استادانی که مانع تولید علم هستند و ترجمه گرایی را تشویق می کنند وجود نداشته باشند، می توانیم از ظرفیت های کشور در راستای تولید علم به خوبی استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: کشور ایران با دارا بودن جمعیتی 80 میلیونی و سابقه ای چندین هزار ساله و همچنین ظرفیت های خلاقانه ای که دارد، می‌تواند در تولید علم پیشتاز و کم نظیر باشد؛ در عرصه های ورزشی و هنری شاهد هستیم که فردی از یک روستای دور افتاده در مسابقات شرکت می کند و مقام اول را به‌دست می آورد. این موضوع نشان می دهد که از ظرفیت های منحصر به فردی برخوردار هستیم.

کوشکی با بیان این که افرادی که توانایی و ظرفیت تولید علم در کشور را دارند در برخی موارد سرکوب می شوند، خاطرنشان کرد: سرکوب شدن این افراد توسط ساختار غلط دانشگاه‌ها و همچنین استادانی که تفکر تحقیر علم بومی را دارند، صورت می گیرد. اگر سرکوب کنندگان را از میان برداریم خواهیم دید که هرکدام از استعدادهای کشور می توانند گره مشکلات کشور را باز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998099

وب گردی

وب گردی