چرایی  افزایش  کم‌شنوایی در کشور/10 درصدمردم از سمعک استفاده می کنند

مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به علل افزایش کم‌شنوایی در کشور گفت:‌ کارگرانی که در معرض صداهای بلند قراردارند، همچنین همه افراد بالای ۵۰ سال انجام غربالگری شنوایی در آنها ضرورت دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سعید محمودیان به مناسبت روز جهانی شنوایی گفت: سازمان جهانی بهداشت از پنج سال پیش کمپینی با هدف کاهش شیب تند بار بیماری‌ها ناشی از کم‌شنوایی تشکیل داد و بر همین اساس در کشور تلاش کردیم اقدامات گسترده‌تری جهت پیشگیری و درمان به موقع کم‌شنوایی انجام دهیم.
وی افزود: کم‌شنوایی متأسفانه موذی‌وار رو به افزایش است و این در حالی است که ۶۰ درصد از موارد کم‌شنوایی را می‌توان با پیشگیری کاهش داد.
وی گفت:‌در سال ۲۰۱۰ کم‌شنوایی رتبه ۱۳ در جهان از لحاظ بار بیماری‌ها و با اقتصادی ناشی از آن داشته که در ۲۰۱۷ این رتبه به ۳ رسیده است.
محمودیان افزود: افراد باید سلامت گوش خود را به صورت دوره‌ای بررسی کنند که این مسئله به ویژه برای افراد در معرض خطر بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: کارگرانی که در معرض صداهای بلند هستند، جوانان و نوجوانانی که به مدت زمان‌های طولانی موسیقی را با صدای بلند گوش می‌دهند، افراد بالای ۵۰ سال و مبتلایان به عفونت‌های گوشی و اختلالات گوش از جمله افراد در معرض خطر کم‌شنوایی‌اند.

کم‌شنوایی متأسفانه موذی‌وار رو به افزایش است و این در حالی است که ۶۰ درصد از موارد کم‌شنوایی را می‌توان با پیشگیری کاهش داد


مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: شیوع سالمندی در جوامع، بیماری‌های مادران باردار همچون سرخک و سرخجه، تولد نوزاد نارس و... از علل افزایش ابتلا به کم‌شنوایی است و وزارت بهداشت تلاش کرده آمار ابتلا به کم‌شنوایی را به میزان زیادی کاهش دهد.


وی با بیان اینکه وزارت بهداشت بسته کنترل و مراقبت شنوایی سالمندان را تهیه کرده است، گفت: چاقی، فشار خون بالا و دیابت، ابتلا به کم‌شنوایی را سرعت می‌دهد و براساس این بسته وزارت بهداشت، افراد بالای ۶۵ سال غربالگری آنها در قالب برنامه سیب وارد شبکه بهداشت خواهد شد.
مدیر سلامت گوش معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: کمتر از ۱۰ درصد از مردم به دلیل کم‌شنوایی از سمعک استفاده می‌کنند که سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل استفاده از سمعک ارزان‌قیمت را ارائه کرده و ما نیز در کشور تلاش می‌کنیم خدمات لازم در این زمینه را بسترسازی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 998112

وب گردی

وب گردی