نارضایتی استادان دانشگاه آزاد استان مرکزی نسبت به نحوه ثبت حضور و غیاب

تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسکانیوز نارضایتی خود نسبت به نحوه حضور و غیاب اعضای هیأت علمی را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در بخشنامه‌ای داخلی که آذرماه سال ۹۶ صادر کرده ورود و خروج اعضای هیأت علمی تمام‌وقت را تنها با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مجاز دانسته و بر حضور و موظفی ۳۲ ساعته اعضای هیأت علمی در حداقل ۴ روز کاری در هفته تأکید می‌کند. اجرای نامناسب این نوع حضور و غیاب با اعتراض اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی روبرو شده، در آن‌ها نارضایتی به وجود آورده است.

عباسعلی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در توضیح تصمیم خود مبنی بر ثبت الکترونیک ورود و خروج اعضای هیأت علمی، گفت: برای اینکه مشخص شود اعضای هیات علمی چقدر حضور دارند یکی از راه‌هایش این است که برچسب نصب‌شده روی خودرو ورود و خروج را ثبت کند آن استادانی که خودرو نداشته باشند هم کارت ورود می‌زنند. این بهترین روش است. دستگاه‌های ثبت الکترونیکی ورود و خروج را هم نه‌تنها در ورودی‌ها که در مهمانسرای استادان هم قرار داده‌ایم. این کار یا در همه واحدهای استان انجام شده است یا در جایی نصب است که فاصله چندانی با مهمانسرای استادان ندارد.

یک استاد دیگر در پاسخ به توضیحات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی می‌گوید: اگر هدف از انگشت زدن، نظارت بر موظفی اساتید است، این دستگاه مثلاً باید در ساختمان محل برگزاری کلاس‌ها نصب شود، نه در انتظامات، چرا که اگر استادی در انتظامات حضور خود را ثبت کرد، به این معنی نیست که الزاما سر کلاس حضور پیدا کرده است.

تعدادی از اعضای هیات علمی این استان اما به یک بخشنامه استناد می‌کنند. بخشنامه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی مهرماه سال جاری با موضوع شرح وظایف و نحوه انتخاب شورا و مدیران گروه‌های آموزشی در رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی به سراسر کشور ابلاغ کرده. طبق بند 19 ماده هشتم این بخشنامه حضور و غیاب اعضای هیأت علمی و استادان حق‌التدریسی گروه‌های آموزشی بر عهده مدیران گروه گذاشته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در پاسخ به اعتراض این اعضای هیات علمی به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: کسانی که به این شیوه اعتراض دارند نامه‌ای بنویسند به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، من این کار را کرده‌ام و به سازمان مرکزی در نامه‌ای رویه‌ام را توضیح دادم و نوشتم که اگر خلاف این نظری دارید اعلام بفرمایید. حالا استادان نامه بزنند. البته به همه واحدها اعلام کردیم که در ثبت ورود و خروجشان استاد اصل است و باید نهایت دقت شود.

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در همین ارتباط می‌گوید: اینکه رئیس دانشگاه برای ثبت الکترونیک اثر انگشت استادان با سازمان مرکزی دانشگاه مکاتبه انجام داده، باید گفت مکاتبه در مورد امور بدیهی که تابع بخشنامه‌های جاری سازمان مرکزی دانشگاه است، نیاز به مکاتبه مجدد نداشته، مگر در موارد ابهام در نحوه اجرای بخشنامه.

تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اعتراض به نحوه اجرای طرح ثبت الکترونیکی حضور و غیاب می‌گوید: متأسفانه در این روش از ثبت، شان اعضای هیأت علمی نادیده گرفته شده است. علاوه بر اینکه زمان ورودمان با خودرو ثبت می‌شود باید در دستگاه الکترونیکی هم ثبت کنیم و در بسیاری از واحدهای استان مرکزی این دستگاه فاصله زیادی با مهمانسرا و ساختمان کلاس‌های آموزشی دارد و برای ما که شب را در استادسرای دانشگاه به صبح میرسانیم تا آماده ورود به کلاس درس شویم، شرایط سختی را به وجود آورده‌اند و باید چندین بار در محوطه دانشگاه تردد کنیم. ضمنا فقط در واحد اراک دستگاه در استاد سرا نصب شده، در سایر واحدها این کار انجام نشده است.

یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی هم حضور 32 ساعته در دانشگاه را نیازمند فراهم آوردن برخی امکانات می‌دانند آن‌ها می‌گویند اتاق کار مستقل، اینترنت و لوازم رفاهی مناسبی در مهمانسرای بسیاری از واحدهای استان وجود ندارد و از داشتن حداقل این امکانات رفاهی محروم هستند.

هیات رئیسه دانشگاه آزاد در حال بررسی طرحی است که قرار است پایانی باشد بر تصمیمات سلیقه‌ای و متفاوت رؤسای استان‌ها. «طرح تنوع‌بخشی همکاری اعضای هیات علمی»؛ دستورالعمل یکپارچه‌ای که چگونگی همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور را شفاف می‌کند. حق جذب اعضای هیات علمی نیز در این طرح، یکپارچه خواهد شد.

کد خبر: 998121

وب گردی

وب گردی