راه‌اندازی نهضت کاهش خطا درخدمات درمانی کشور

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور گفت: دریافت خدمات ایمن و مطلوب در مراکزدرمانی از اهداف برگزاری این نهضت است.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا عسگری در اجلاس مدیران و روسای اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: از افتخارات این مجموعه یکپارچگی و انسجام درونی حوزه های صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت است که تحقق کامل آن در سامانه جامع نظارت نمود پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: زمانی که موسسه ای معتبر شناخته شده و مجوز آن صادر می شود و تحت نظارت قرار می گیرد، فرایند یکپارچه ای تحقق یافته که همگی از یک کانال پیگیری می شوند.

وی گفت: شعار ما در سال ۹۸، همگرایی سه حوزه صدور پروانه، اعتباربخشی و نظارت، به عنوان حلقه های عملکردی متصل به هم خواهد بود و یکی از شاخص های اصلی ما در بررسی عملکرد دانشگاه ها، سنجش فعالیت های این سه حوزه در ارتباط با یکدیگر است.

عسگری با بیان اینکه در حوزه اجرایی، نظام مند کردن هر چه بیشتر نظارت ها در دستور کار قرار دارد و یکی از تجلیات آن تدوین چک لیست های واحد نظارتی است، تصریح کرد: این چک لیست ها سبب کاهش اعمال سلیقه در ارزیابی ها خواهند شد. البته به مرور زمان و دریافت پسخوراند از محیط شاهد رفع ضعف ها و ارتقای نقاط قوت آنها خواهیم بود. همچنین وزن این آیتم ها ممکن است در طول زمان تغییر کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: به زودی دستورالعملی از سوی معاونت درمان با هدف تقویت و حمایت از مجموعه کاری به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد که براساس آن تغییر مدیریت نظارتی باید با هماهنگی حوزه وزارتی صورت گیرد.

وی گفت: در سال های گذشته، واحدهای نظارتی تنها به دنبال مچ گیری و تخلف بوده اند، اما اکنون روند نظارت در راستای ارتقای کیفیت خدمات است تا خدمات به شکل ایمن و سالم به مردم ارائه شود که تجلی آن در نظام وقایع ناخواسته و تحلیل ریشه ای آن است.

عسگری گفت: درحال حاضر، ١٤٠ سنجه الزامی اعتباربخشی وجود دارد که یکی از آنها بحث گزارش وقایع ناخواسته ۲۸ گانه حیات است که در واقع پیش شرط انجام اعتبار بخشی تمام بیمارستان ها، اعم از خصوصی، دولتی و خیریه محسوب می شود. براساس این گزارش ها نهضت کاهش خطا در سطح خدمات درمانی کشور آغاز شده تا مردم با خیال آسوده برای دریافت خدمات ایمن و مطلوب به مراکزدرمانی مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد گزارش ها، ریشه یابی شده اند، گفت: براساس این گزارشات، درصدد غنی تر شدن موارد ریشه یابی شده و اصلاح فرآیندها در جهت توانمند شدن دانشگاه ها و کاهش بروز خطا هستیم. از این رو از ۲۸ مورد وقایع ناخواسته حیات، برای رخداد هایی که احتمال وقوع بیشتری دارند، ریشه یابی اساسی صورت خواهد گرفت و سندهای ملی تدوین و ابلاغ خواهد شد تا تعداد آنها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تاکید بر نظرسنجی از گیرندگان خدمت و تقویت نظام ١٩٠نیز از برنامه های جدی خواهد بود، گفت: خدمات قابل تقدیر نیروهای درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و تمام گروه ها در شرایط دشوار کشور منجر شده تا آشفتگی های حوزه های دیگر خدماتی و اجتماعی در نظام سلامت را شاهد نباشیم و این موضوع نشان دهنده توانمندی کادر نظام سلامت کشور است که باید پاس داشته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 998154

وب گردی

وب گردی