جابه‌جایی مافیا از آموزشگاه‌ها به مدارس غیرانتفاعی

مسئولان وزارت علوم قصد دارند تا با حذف کنکور صورت مسئله را پاک کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «کنکور حذف می‌شود»؛ سریالی تکراری و بیسرانجام که که هرازگاهی صحبت از آن می‌شود؛ اما هنوز این اتفاق عملی نشده است.

این ماراتن علمی چنان در کشور ریشه دوانده است که به‌سادگی توان حذف آن وجود ندارد و یک شبه نمی توان کنکور را حذف کرد. بدون شک برای نهایی شدن این پروژه بزرگ زیرساخت‌ها باید فراهم شوند.

یکی از مسائل مهمی که تاکنون مانع از حذف کنکور شده است، درآمد کلانی است که به حساب سازمان سنجش می رود. سالانه تعداد زیادی از داوطلبان برای شرکت در کنکور دفترچه را خریداری می کنند و همین موضوع روند را کند کرده است.

یکی دیگر از مسائلی که مانع از حذف کنکور شده مراکز آموزشی هستند و درصورتی که وزارت علوم موفق به حذف 100 درصدی کنکور شود کاسبی این آموزشگاه ها برهم خواهد خورد؛ اما با توجه به این موضوع پس از گذشت چند سال کنکور هنوز حذف نشده است.

از طرفی زمانی حرف از حذف کنکور باید زد که در کشور 40 درصد از فارغ التحصیلان بیکار نباشند و وزارت علوم باید راهکاری جدید پیدا کند.

استارت حذف کنکور

حذف کنکور در دهه ۹۰ شکل جدی به خود گرفت و نمایندگان مردم در مجلس به دنبال راه حلی برای این مشکل بودند به همین جهت تاثیر سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و قانون مربوط به تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۹۲ به تصویب رسید و این قانون در سال ۹۳ و ۹۴ با تأثیر قطعی ۲۵ درصدی اجرایی شد؛ اما با شکایت از این روند در دیوان عدالت اداری قانون با تغییراتی مواجه شد و مصوبه جدید شکل گرفت که تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۹۵ با تأثیر مثبت باشد و این روند برای کنکور سال‌های ۹۶ و ۹۷ هم اجرا شد.

نمره‌فروشی برای سوابق تحصیلی

اعمال سوابق تحصیلی برای ورود به ۸۵ درصد از رشته‌های دانشگاهی نقطه عطفی برای داوطلبان کنکور حساب می‌شود؛ اما برخی از آن‌ها اعمال سوابق تحصیلی را نگران کننده می‌دانند و معتقدند که مدارس غیر دولتی با توجه به کیفیت آموزشی و روند نمره‌دهی موفقیت بیشتری را کسب خواهند کرد و حتی برخی دیگر معتقدند که حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نه تنها منجر به عدالت آموزشی و بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت می‌شود بلکه باعث شده تا مافیای کنکور که تا پیش از این بیرون از مدارس وجود داشته اند حالا به داخل مدرسه راه پیدا کنند و از طریق نمره فروشی بخواهند برای دانش آموزان بازار مکاره‌ای ایجاد کنند.

عدالت آموزشی در تمام مدارس

تنزل کیفیت آموزشی که محدود به چند تست بیشتر، شده است؛ اما این مسئله زمانی محقق خواهد شد که عدالت آموزشی و سطح کیفی تمام مدارس هم به همان نسبت ارتقا یابد. از طرفی رقابت بر سر رشته‌محل‌های باقی مانده که تماما رشته های محبوب و دانشگاه های برند را شامل می شود هنوز تب کنکور را آنطور که باید و شاید پایین نیاورده است و برای این ظرفیت هم باید فکری شود.

تخته شدن در آموزشگاه‌ها

یکی از مهم ترین نکات حذف کنکور بسته شدن در آموزشگاه های پشت کنکوری است. فشار و قدرت این آموزشگاه ها باعث شده است تا پروژه حذف کنکور با مشکل مواجه شود و باید دید زور وزارت علوم به مافیا می رسد یا نه؟

اهرم قدرت موسسه ها، گردش مالی بالایی است که دارند و در صورتی که این آموزشگاه‌ها وجود نداشته باشند مشکلات داوطلبان هم حل خواهد شد.

اما همان طور که اشاره شد با حذف کنکور و بسته شدن آموزشگاه های خصوصی؛ مافیای کنکور که حتی زور وزیر آموزش پرورش هم به آن ها نرسید به داخل مدارس غیرانتفاعی راه می یابند و با وعده کسب نمرات بالا و سوابق تحصیلی مناسب، داوطلبان ورود به دانشگاه را به بازاری جدید سوق می دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998220

وب گردی

وب گردی