جریان سازی مجله تایم از طریق  معرفی شخصیت ها

ملاک اصلی این مجله از انتخاب شخصیت های سال میزان تاثیرگذاری آنها در روندهای جهانی چه به صورت مثبت و چه به شکل منفی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تایم (TIME) یکى از مجله هاى معروف خبرى هفتگى در آمریکا است که هم ردیف دو مجله مهم خبرى دیگر در این کشور، نیوزویک و یواس نیوزورلد اند ریپورت است. مجله تایم که به بررسى وقایع و رویدادهاى سیاسى، اقتصادى، هنرى، مذهبى، علمى، ورزشى، تجارى و اجتماعى مى پردازد، از لحاظ موضع گیرى سیاسى، راست گرا است و به طور کلى سیاست هاى آمریکا را در جهان منعکس و از آن طرفدارى مى کند.

نسخه اروپایى مجله تایم (Time Europe) که قبلاً به «تایم آتلانتیک» معروف بود، در لندن منتشر مى شود و در سطح خاورمیانه، آفریقا و آمریکاى لاتین (از سال ۲۰۰۳) توزیع مى شود. نسخه آسیایى تایم نیز با نام Time asia در هنگ کنگ به چاپ مى رسد. در کانادا نیز این مجله با نام Time Canada در تورنتو منتشر مى شود. تایم پاسیفیک، مخصوص جنوب اقیانوس آرام است نیز استرالیا، نیوزیلند و دیگر جزایر این اقیانوس را پوشش مى دهد و محل چاپ آن شهر سیدنى در استرالیا است.

درآمد مجله تایم از طریق آگهى براى موسسات و شرکت هاى چندملیتى در سطح جهان از جمله بى ام و، خطوط هوایى سوئیس، جنرال موتورز، خطوط هوایى ایرفرانس و.... تامین مى شود.

همچنین وزارت خارجه آمریکا قسمتى از بار مالى این نشریه را به ازاى منعکس کردن خط مشى دولت آمریکا بر عهده دارد. این مجله در برخى از آگهى هاى خود حروف کلمه TIME را چنین تفسیر مى کند: Today Information Means Everything که معناى آن، این است: «اطلاعات امروز یعنى همه چیز.»


• تاریخچه


در سال ۱۹۲۳مجله تایم به عنوان اولین مجله خبرى هفتگى در آمریکا به وسیله برایتون هادن (Briton Hadden) و هنرى لوسى (Henry Luce) تاسیس شد. این دو تاپیش از تاسیس این مجله در روزنامه یالى دیلى نیوز (Yale Daily News) به عنوان رئیس وسردبیر اجرایى آن فعالیت مى کردند. هادن داراى شخصیتى شوخ طبع بود و تایم را به صورت مجله اى فکاهى تلقى کرده و آن را با این شیوه به چاپ مى رساند. در نظر گرفتن چنین محتوایى براى این مجله موجب شد تا عده زیادى از خوانندگان در آن زمان، به کارگیرى طنز و شوخى را براى یک مجله جدى، بسیار سبک بدانند و از آن انتقاد کنند.

آنها این مجله را درخور ارائه گزارش هاى وزین درباره چهره هاى سرشناس به ویژه سیاستمداران، صنعت سرگرمى و تفریح و مسائل فرهنگى مى دانستند.هدف از تاسیس مجله تایم، انتشار اخبار در میان مردم بود. اولین شماره این مجله در سال ۱۹۲۳منتشر شد و مهمترین مطلب آن در مورد جوزف جى کانون، سخنگوى بازنشسته مجلس نمایندگان آمریکا بود. صفحه People مجله تایم نیز تاثیر مثبت زیادى برروى خوانندگان برجاى مى گذاشت. پس از مرگ هادن در سال ۱۹۲۹ لوسى تنها زمامدار مجله تایم و شخصیتى مهم در تاریخ رسانه هاى قرن بیستم شد.

در این سال روى لارسن (Roy Larsen) که مدیر عامل مجله تایم بود، ۵۵۰ سهم از سهام «شرکت تایم» (Time Inc) را خریدارى کرد. وى که بعدها رئیس شرکت تایم شد، در تاریخ طولانى این شرکت صاحب نفوذترین و مهمترین شخصیت پس از لوسى به شمار مى آید. با این وجود پس از مرگ هادن بزرگترین سهامدار شرکت تایم، هنرى لوسى بود که این مجتمع رسانه اى را با شیوه اى مستبدانه اداره مى کرد و لارسن به عنوان دومین سهامدار بزرگ شرکت تایم در تمامى امور، وى را همراهى مى کرد. در سال ۱۹۲۹روى لارسن به عنوان مدیر و نایب رئیس شرکت تایم انتخاب شد.در زمان مرگ لوسى در سال ۱۹۶۷ سهام شرکت تایم که متعلق به وى بود در حدود ۱۰۹میلیون دلار ارزش داشت و درآمدى بیش از ۴/۲میلیون دلار در سال را براى وى به همراه مى آورد. ارزش سهام لارسن در شرکت تایم در طول دهه ۱۹۶۰در حدود ۸۰ میلیون دلار بود یعنى زمانى که روى لارسن هم مدیر شرکت تایم بود و هم رئیس کمیته اجرایى این شرکت و هنوز به عنوان نایب رئیس شرکت تایم که تا اواسط ۱۹۷۹عهده دار آن بود، منصوب نشده بود. براساس مقاله اى که در روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۹ به چاپ رسید، لارسن تنها کارمند در تاریخ این شرکت است که از قانون بازنشستگى اجبارى در سن ۶۵ سالگى مستثنى شده است.پس از این که در سال ۱۹۲۳مجله تایم به صورت هفتگى، کار انتشار خود را آغاز کرد، لارسن توانست با بهره گیرى از شبکه هاى رادیویى آمریکا در سراسر جهان که وسیله خوبى براى تبلیغ این مجله بودند، تیراژ آن را بالا ببرد.


• سبک نگارش مجله


مجله تایم همواره سبک نوشتارى مخصوص به خود را مورد استفاده قرار داده است ولى برخى نشریات مانند نیویورکر در مقاله اى این سبک نگارش را مورد تمسخر قرار داده اند. با این حال جملات وارونه که در روزهاى نخست به طور مرتب از سوى این مجله از آن استفاده مى شد، مدت هاى زیادى است که دیگر به کار برده نمى شود.این مجله تنها یک سرمقاله رسمى در سال ۱۹۷۴به چاپ رسانده است که در این سرمقاله خواستار استعفاى ریچارد نیکسون پس از انتخابات ریاست جمهورى آمریکا در این سال و ماجراى واترگیت شد.مجله تایم همچنین به خاطر استفاده از حاشیه اى به رنگ قرمز در روى جلد آن معروف است. این حاشیه قرمزرنگ فقط یک بار در تاریخ هشتاد ساله این مجله تغییر پیدا کرد و آن هم پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا بود که به رنگ سیاه منتشر شد و علت آن نشان دادن تاثر و اندوه این مجله از این حادثه بود.

  • معرفی شخصیت سال

مجله تایم هر سال یک نفر را به عنوان شخصیت سال انتخاب و عکس او را روی جلد مجله چاپ می‌کند.گفتنی است که شخص سال عنوانی است که مجله تایم هفته‌نامه آمریکایی از سال ۱۹۲۷ میلادی هر ساله به کسی که در سال سپری شده بیشترین توجه مثبت یا منفی را برانگیخته باشد اعطا می‌کند. در این رابطه مدیران تایم بارها اعلام کرده اند انتخاب شخصیت سال الزاما جنبه مثبت ندارد و ملاک اصلی این مجله از انتخاب شخصیت های سال میزان تاثیرگذاری آنها در روندهای جهانی چه به صورت مثبت و چه به شکل منفی است.

مجله تایم آمریکا سال 2018 خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تعدادی دیگر از روزنامه‌نگاران را به خاطر قربانی شدن در دفاع از حقیقت، به عنوان شخصیت سال معرفی کرد.

طبق اعلام تایم، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگاران کپیتال گازت، ماریا رسا، روزنامه‌نگار فیلیپینی، دو خبرنگار رویترز به نام وا لون و کیاسوئه به عنوان شخصیت سال معرفی شده‌اند.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست که ساکن آمریکا و از چهره‌های منتقد محمد بن سلمان بود، به طرز وحشیانه‌ای داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد دستور قتل وی از سوی محمد بن سلمان صادر شده بود. این در حالی است که دونالد ترامپ با رد این مسأله گفت: شاید ولیعهد از این حادثه خبر داشته باشد و شاید او این کار را انجام داده و شاید هم او انجام نداده باشد.

همچنین چهار روزنامه‌نگار و یک همکار فروش روزنامه «کپیتال گازت» در یک تیراندازی در مرکز ایالت مریلند آمریکا در ماه ژوئیه سال جاری میلادی جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998241

وب گردی

وب گردی