مدارس باید تسهیل‌گر تربیت در جامعه باشند

وزیر آموزش و پرورش گفت: ماموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش تسهیل‌گری برای تربیت است؛ در واقع مدارس باید تسهیل‌گر امور تربیتی در جامعه باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش (یاوران تربیت) در سالن وزارت کشور برگزار شد.سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک این ایام و همچنین گرامیداشت یاد و نام خاطره شهیدان به ویژه شهیدان باهنر و رجایی که مایه افتخار همه خانواده آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: شاید مقدمه صحبت ها برای همه شما تکراری باشد اما گفتن چندباره آن ضروری است. اصلی ترین و در واقع تنهاترین ماموریت آموزش و پرورش، مقوله تربیت و هموار کردن مسیر تربیت برای دانش آموزان است.

بطحایی تصریح کرد: وقتی صحبت از تربیت می شود، یعنی این که بچه های ما با شایستگی‌ها و ویژگی‌هایی مشخص توصیف شوند که در واقع مقصد و هدف تربیت واقعی و اسلامی ما خواهد بود.

وی افزود: در واقع باید همه فعالیت ها و برنامه های آموزشی، پرورشی و فرهنگی ما با هدف تربیت انجام شود، اما متاسفانه اهمیت این موضوع را بسیاری از ما که مجری و سیاست گذار این امر هستیم؛ نمی دانیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یادگیری واقعی، مسیر رسیدن به تربیت است و اگر یادگیری و آموزش بدون تحقق اهداف تربیتی صورت گیرد، کاملا عبث و بیهوده است.

وی در ادامه گفت: اگر ما در برنامه های آموزشی و پرورشی مان طوری عمل کنیم که منتج به تربیت نشود عمر و انرژی خود را هدر داده‌ایم.

بطحایی خاطرنشان کرد: یادگیری یعنی تغییراتی که در بینش و رفتار بچه ها اتفاق می افتد و نسبتا پایدار است و همین یادگیری و آموزش باید در راستای ارتقای تربیت باشد. همه اعضای خانواده آموزش و پرورش مربی تربیتی هستند، زیرا ماموریت اصلی ما تسهیل‌گری برای تربیت است، در واقع مدرسه باید تسهیل گر امر تربیت در جامعه باشد.

وی اظهار کرد: برای طی کردن مسیر تربیت، باید ابتدا موانع را برطرف کنیم؛ زیرا این موانع اجازه نمی دهد تربیت به درستی اتفاق بیفتد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در واقع تا زمانی که این موانع سر راه ما باشد، هر چه منابع زیادی هم مصرف کنیم و در عین حال نیروهای بسیار خوب و زحمتکشی نیز در امور تربیتی داشته باشیم، تربیت اتفاق نمی افتد و آن ویژگی های موردنظر را در فارغ التحصیلان خود مشاهده نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ما می گوییم مدرسه باید تبدیل به یک محیط بانشاط برای دانش آموزان شود، به این دلیل که اگر مدرسه ای داشته باشیم که بچه ها از آن گریزان باشند و نتوانند با اشتیاق بر نیمکت های کلاس های آن بشینند، نه تنها زمینه ساز تربیت نیست بلکه مانع اصلی آن خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه های فرهنگی و پرورشی که ما به اشتباهی و ندانسته اجرا می کنیم از دشمنان اصلی تربیت محسوب می شوند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین آفت های امر تربیت می توان به امتحانات حافظه محور و آزمون های مکرر در مدرسه، کتاب های کمک درسی و همچنین آزمون کنکور که با این روش برگزاری تمام زحمات معلمان و مربیان تربیتی را از بین می برد، اشاره کرد که قطعا در راستای تحقق اهداف تربیت نیست و باید حذف شوند.

بطحایی در ادامه گفت: اگر ما به آموزه های دینی خود بیشتر توجه کنیم، می توانیم این مسیر بسیار راحت تر و بهتر از گذشته طی کنیم و متاسفانه باید بگویم که در کشورهای خارجی آموزه های دینی در زمینه آموزش بهتر اجرا می شوند اما خود از آن ها کم بهره ایم.

وی افزود: در آموزش متوسطه دوم به دلیل وجود کنکوری که مملو از حوزه های شناختی و آموزشی در لایه حافظه محوری است، جایی برای دروس پرورشی در سبد یادگیری دانش آموزان وجود ندارد.

بطحایی خاطر نشان کرد: متاسفانه بچه ها از مهارت های تربیتی لازم چه در سطح اجتماعی و چه در سطح فردی کمتر برخوردارند. البته تمامی سازو کار های مربوط به امور تربیتی مختص به آموزش و پرورش نیست اما بخش عمده آن مربوط به این وزارتخانه است.

وی افزود: همچنین باید در گام دوم عواملی که باعث سرعت بخشیدن به تربیت می شود را تقویت نماییم زیرا روند فعلی ما نه تنها به سمت تربیت اسلامی پیش نمی رود بلکه مانع اصلی تربیت اسلامی واقعی خواهد بود.

بطحایی در ادامه گفت: اگر من و شما به عنوان مربیان تربیتی تنها خودمان را با یک سری مراسمات مناسبتی سرگرم کنیم و از مسائل اساسی حوزه تربیت و پرورش غافل شویم همین اتفاقی رخ می دهد که امروزه در نظام آموزش و پرورش ما اتفاق افتاده زیرا معتقدیم با این روند تربیت درست اتفاق نمی افتد ولو این که دانش آموزان کارنامه درسی بسیار خوبی داشته باشند، زیرا اگر امر تربیت خوب پیش می رفت نیروهای انتظامی و دادگستری ها اینقدر شلوغ نمی شد.

وی اظهار کرد: در واقع مربیان امور تربیتی باید در مدارس راهبر باشند، در این راستا مشاوران، مربیان و معاونان پرورشی در تعاملاتی که با مدیران مدرسه دارند، زمانی که در خصوص عواملی که موضوع تربیت را تحت تاثیر قرار می دهند، احساس خطر می کنند اهتمام بیشتری ورزند و مورد بررسی قرار دهند.

بطحایی در ادامه بیان کرد: هر چند ما از مشکلات و موانعی که شما مربیان تربیتی با آن مواجه هستید، آگاهیم. می دانیم که مدرسه باید روی پای خودش بایستد و از قید و بند بخشنامه های متعدد، آزاد باشند زیرا تا زمانی که اداره امور آموزشی و پرورشی از بالا به پایین انجام شود و شما فقط به اجرای آن نسخه ها مشغول باشید، قطعا اهداف تربیتی ما محقق نخواهد شد.

وی افزود: محیط مدرسه مشتمل از مدیر، معاون، مربیان پرورشی و معلمان مجموعه ای هستند که باید کاملا در اختیار مدرسه باشند و بتوانند روی پای خودشان بایستند و مشکلاتشان را شناسایی و حل کنند.

بطحایی در پایان تاکید کرد: مدرسه باید محور و کانون اصلی تعلیم و تربیت در راستای اجرای سند تحول بنیادین قرار بگیرد و ما امیدواریم نظام مقدس جمهوری اسلامی بتواند به سمت تربیت مبتنی بر آموزه های دینی پیش برود زیرا آزادگی همه ما در پیمودن این مسیر خواهد بود تا بتوانیم محیطی سازگار و آماده برای تحقق تربیت اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 998242

وب گردی

وب گردی