۲.۳ میلیارد نفر یعنی ۲۷ درصد مردم دنیا  کم خونی دارند/ لزوم مدیریت خون بیمار

مدیرعامل سازمان انتقال خون در سومین کمیته استانی انتقال خون درسال 1397 با اشاره به ریسک پذیری بالای بیماران دریافت کننده خون گفت: امروزه مهمترین بحث در دنیا، مدیریت خون بیمار و حرکت به سمت انتقال خون محافظه کارانه است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر پور فتح اله با اشاره به آمارهای جهانی مبنی بر این که ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه های نظام سلامت غیر ضروری هستندگفت: یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از هزینه های بی مورد و حرکت نظام سلامت به سمت درمان موثر، رفتار درست در قبال سه گانه کم خونی، خونریزی و انتقال خون است.

وی راه برون رفت از این شرایط را متکی به اصلاح نگرش در مواجهه با کم خونی دانست و گفت: حدود ۲.۳ میلیارد نفر یعنی ۲۷ درصد مردم دنیا دچار کم خونی هستند که از این جمعیت ۱.۵ میلیارد نفر فقر آهن دارند که به راحتی درمان می شوند و طبق مطالعاتی که بر روی حدود یک میلیون نفر از سوی سازمان بهداشت جهانی انجام گرفته، لازم است بیمار دارای کم خونی قبل از ورود به اتاق عمل، مشکل کم خونی اش رفع شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه طبق آمارها ۱۲ درصد از بیماران، خون دریافت می کنند، ادامه داد: در حال حاضر انتقال خون را یک اپیدمی خاموش می دانند که راهکار سازمان بهداشت جهانی برای حدود ۱۵۰ میلیون تزریق خون سالیانه در دنیا این است که به سمتی باید رفت تا تزریق خون به حداقل برسد و باید جامعه پزشکی بداند هر انتقال خونی برای بیماران به منزله اهدای زندگی نیست و امروزه گفته می شود هنر جراح آن است با مدیریت کم خونی قبل از جراحی و جلوگیری از خونریزی بیمار حین جراحی از تزریق خون دوری کند.

دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: همه بر این باور هستیم که ارائه خدمات در نظام سلامت به مثابه یک زنجیره است و همه سازمان ها و نهادهای دانشگاهی مرتبط با نظام سلامت باید نقش خود را به درستی انجام دهند و امیدواریم با برگزاری مستمر چنین جلساتی بتوانیم مشکلات و ضعف های موجود در دانش استفاده از فرآورده های خونی را برطرف کنیم تا در حوزه مدیریت مصرف خون بیمار، از هزینه های قابل پیشگیری در اقتصاد سلامت کشور جلوگیری شود.

گفتنی است، سومین کمیته استانی انتقال خون درسال 1397 با موضوع مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی پایتخت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998250

وب گردی

وب گردی