مرجعی از اطلاعات ژنتیکی در اختیار محققان قرار می‌گیرد

تیمی متشکل از افراد خلاق و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های داخل و امریکا کنار هم قرار گرفته‌اند تا با فعالیت خود منبعی از اطلاعات ژنتیکی افراد جامعه ایجاد کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، سبک زندگی افراد باید مثل ردپای‌شان، مختص خودشان باشد. راهی که هر فرد برای حفظ سلامتی‌ خود در آن قدم برمی‌دارد باید متفاوت از سایرین باشد.

همین رویا باعث شکل گیری یک ایده شد. اساس این ایده این بود: «هر آدمی متناسب با وضعیت ژنتیکی خود و شرایط اولیه‌ای که دی‌ان‌ای‌اش برای او فراهم می‌کند، زندگی خود را رقم بزند. زیرا از تغذیه و ورزش گرفته تا پوست و مو و پاسخ بدن ما نسبت به داروهای مختلف، همه و همه تحت تاثیر ژنتیک ما قرار دارد.»

این ایده رشد کرد و حالا بر اساس آن یک استارتاپ راه اندازی شده و مشغول فعالیت است. در این تیم بیش از 20 نفر از افراد مستعد و فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های ایران و آمریکای شمالی کنار هم جمع شده‌اند. تجارب و آورده‌های هر کدام از سبب شده است که هر یک از این افراد کوله‌باری از موضوعات جدید را برای استارتاپ به ارمغان بیاورند که باعث توسعه فعالیت آن شود.

سید عارف سلیمانیان مدیر استارتاپ «لایف اند می» با بیان اینکه تلاش ما تحقق دو هدف کوتاه‌مدت و درازمدت است بیان کرد: این استارتاپ با ارائه خدمات به مشتریان خود به آنها کمک می کند تا خود نهفته شان را بشناسند و سنگ‌بنای ژنتیکی‌ خود را لمس کنند. در نهایت نیز با توجه به توصیه‌های متناسب برای تغذیه و تندرستی‌ برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: اما در دید کلان‌ به موضوعی فراتر از این مسئله می اندیشیم. در این استارتاپ به ازای جمع آوری هر نمونه‌ حجم هنگفتی از اطلاعات ژنتیکی ذخیره می‌شود. تحلیل مولفه‌هایی که در گزارش‌ها برای مشتری بررسی می‌شود، نیازمند در دست داشتن تنها قطره‌ای از این دریای اطلاعات است. حقیقت این هست که یک‌چنین دیتابیس ژنتیکی‌ای در داخل کشور و مختص ژنتیک جامعه ما وجود ندارد. فکر می‌کنم ماموریت بزرگ این استارتاپ نیز از همین جا سربرمی‌آورد. که علاوه بر خدماتی که به صورت فرد به فرد ارائه می شود، تبدیل به بستری برای اجرای فعالیت های پژوهشی و آماری شویم.

به گفته سلیمانیان، جمع‌آوری چنین دیتابیسی در آینده نه‌چندان‌دور باعث ایجاد منبعی از اطلاعات ژنتیکی افراد جامعه می شود که اصلی‌ترین مرجع اطلاعات ژنتیک برای انجام هر گونه کار پژوهشی و علمی در این زمینه خواهد بود. این اطلاعات برای جامعه پزشکی مفید است و از سویی برای انجام فعالیت های علمی و پژوهشی دیگر نیز مثمر ثمرمی شود. این استارتاپ تا کنون توانسته 3 هزار کیت جمع‌آوری نمونه را آماده‌سازی کند.

این استارتاپ برای توسعه فعالیت های خود در تعامل با مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی قرار دارد و از حمایت های این مرکز نیز برای توسعه فعالیت های خود بهره برده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998267

وب گردی

وب گردی