ایجاد بستر مناسب برای همکاری‌های دانشگاهی در راستای بازسازی سوریه پس از جنگ

هیأت ۲۲ نفره متشکل از مسئولان و استادان دانشکده‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های سوریه از واحد علوم و تحقیقات بازدید کرده و طی نشستی بر همکاری‌های دوجانبه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی تأکید کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، رضا مسعودی سرپرست این واحد دانشگاهی، در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری واحد علوم و تحقیقات، گفت: ایران اسلامی همواره در کنار برادران و خواهران سوری خود حضور داشته است. حال که در دوران پس از جنگ در سوریه قرار داریم، امیدوارم بازهم همانند گذشته این همکاری‌های عمیق بویژه در راستای سازندگی کشور دوست و برادر سوریه ادامه داشته باشد.

وی یکی از زمینه‌های مهم همکاری را حوزه علم و فناوری بیان کرد و افزود: در طول عمر ۴۰ ساله پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کشور ایران در زمینه‌های گوناگون بخصوص علمی و فناوری پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به گونه‌ای که امروزه ایران اسلامی در این حوزه‌ها کشوری صاحب نام است. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی و بویژه واحد علوم و تحقیقات سهمی قابل توجه داشته است.

مسعودی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تعداد بیش از ۱ میلیون و سیصد هزار دانشجو، به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری در دنیا، گام‌های موثری در آموزش و تربیت متخصصان مورد نیاز کشور برداشته است.

وی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات یکی از برترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: مأموریت اصلی این واحد تربیت و آموزش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی است و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجو در مقطع دکتری و ۱۴ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

مسعودی اضافه کرد: واحد علوم و تحقیقات به عنوان واحدی جامع در تمامی حوزه‌های علمی نظیر فنی و مهندسی، علوم پایه، پزشکی، علوم انسانی، مدیریت و... از پیشگامان تربیت متخصصان مورد نیاز کشور است. این واحد دانشگاهی با دارا بودن آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، از جمله مراکز آموزشی و تحقیقاتی برتر در ایران است.

وی یکی از برنامه‌های اصلی واحد علوم و تحقیقات را گسترش تعاملات بین‌المللی با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا مطرح کرد و افزود: با توجه به امکانات و ظرفیت‌های منحصر به فرد در واحد علوم و تحقیقات این واحد به دنبال گسترش تعاملات بین‌المللی با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا بخصوص کشورهای اسلامی و در رأس آن کشورهای دوست و همسایه نظیر سوریه است.

سرپرست واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات توانایی همکاری در زمینه‌های گوناگونی را با دانشگاه‌های کشور سوریه دارد. از جمله این همکاری‌ها می‌توان به انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های مختلفی نظیر انرژی و محیط زیست، تبادل استاد و دانشجو و... اشاره کرد.

محمدرضا حاجیان مسئول هیأت سوری نیز در این نشست گفت: یکی از برنامه‌های این هیأت دانشگاهی سوری، بازدید از دانشگاه‌های مطرح ایران است و با توجه به اینکه واحد علوم و تحقیقات بزرگترین واحد دانشگاهی است، بازدید از این دانشگاه در دستور کار حضور یک هفته‌ای هیأت سوری در ایران قرار گرفته است.

نبی زاده مدیر امور نخبگان و دانشجویان کشورهای سوریه و لبنان در ایران، نیز در این نشست گفت: هدف اولیه از حضور هیأت‌های مختلف از کشور سوریه در ایران، آشناسازی آنان با امکانات، تجهیزات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است.

سلمان محمود رئیس دانشکده معماری دانشگاه دمشق کشور سوریه نیز در این نشست با اشاره به اینکه در طول تاریخ تمدن فارس و عرب با همکاری یکدیگر در اعتلای انسانیت تلاش بسیاری داشته‌اند، گفت: در بازدیدی که از کشور ایران داشته‌ایم، ایران را دارای توانمندی‌های گوناگون در اکثر حوزه‌ها دیدیم. امید است بتوان از تجربه ایران در بازسازی سوریه کمال استفاده را کرد.

در این نشست بر همکاری‌های میان واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه‌های سوریه در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی تاکید شد.

کد خبر: 998282

وب گردی

وب گردی