کارآفرینی و نوآوری ایران فرصتی برای تعامل با دیگر کشورها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری ایران فرصتی برای تعامل فناورانه با دیگر کشورها است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری عصر روز دوشنبه 6 اسفندماه میزبان کوستاس چامپیو رائوس وزیر آموزش و فرهنگ قبرس بود.

ستاری در این دیدار، زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری ایران را فرصتی تازه برای تعامل ایران و کشورهای جهان دانست و عنوان کرد: اگرچه به صورت سنتی ایران را کشوری دارنده غنی‌ترین منابع نفت و گاز شناخته شده است اما امروز، تحولی در محیط کسب و کار این کشور رقم خورده که ایران را به عنوان یک از منابع غنی نوآوری و کسب و کارهای دانش‌ بنیان معرفی کرده است.

ستاری از راه تازه هموار شده در اقتصاد کشورمان که بر مدار نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده حرکت می‌کند، گفت و ادامه داد: نسل تازه ای از کسب و کارهای نوآور در این کشور ایجاد شده است که قادرند تمامی ساختارهای سنتی پیشین را متحول کنند. همچنین شرکت‌ها بر مدار دانش و فناوری‌های نویی مانند علوم و فناوری‌های نانو، سلول‌های بنیادین، شناختی یا زیست فناوری حرکت می‌کنند.

ستاری به تجربه موفق کسب و کارهای استارتاپی شکل گرفته بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایرانی اشاره کرد و گفت: ما تجربه بسیار خوبی در حوزه این نوع کسب و کارها داریم. این تجربه ارزشمند می تواند پایه همکاری های میان دو کشور باشد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از ظهور مراکز دانشی و نوآور جدید به عنوان نسلی نو از هسته‌‌های پرورش دهنده خلاقیت و نوآوری در ایران گفت و افزود: کارخانه‌های آلاینده، کم‌بازده و وارداتی که در نوع جدید اقتصاد ایران جایی ندارد اکنون به کارخانه‌هایی برای تولید و پرورش نوآوری بدل شده است. در پارک فناوری پردیس ، شرکت های دانش بنیانی مستقر هستند که فروششان از مرزیک میلیون دلار در سال گدشته عبور کرده و یک ستون مستحکم اقتصاد ایران به حساب می‌ آید.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، یکی از پایه های این همکاری بین المللی، برنامه های استارتاپی است چراکه سال های متمادی محرومیت و محدودیت ها استارتاپ ها و شرکتهای دانش بنیان را به قدرت و توانی رسانده است که علاوه بر نیازهای داخلی می توانند راه را برای صادرات دانش بنیان فراهم کنند.

وزیر آموزش و فرهنگ قبرس نیز در این دیدار از مهمان‌نوازی ایران در کنار ظرفیت‌های علمی و فناوری ایران به عنوان تجربه‌ای منحضر به فرد یاد کرد.

چامپیو رائوس، با اشاره به این که ظرفیت‌های علمی و آموزشی ایران در سطوح دانشگاهی و پژوهشگاهی می‌تواند مبنایی برای همکاری میان دوکشور باشد گفت: کشور ایران از نظر ابعاد آموزشی دارای تنوع بسیار خوبی است و داشته‌های درخور توجهی در این حوزه دارد.

‌او ادامه داد: قبرس نیز دارای مراکز پژوهشی و علمی به طور مثال در حوزه علوم و فناوری داریم که در حوزه نفرولوژی است و این ما را قادر می دازد تا همکاری نزدیکی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رسالت دولت ها را رساندن و ایجاد تعامل میان مردم و بخش های دانشگاه و دانش بنیان دو کشور دانست و گفت: دانشمندان و دانشگاهیان ایرانی و کشور شما باید بر اساس یک سازوکار فراهم شده توسط دولت، در قالب مراکز پژوهشی، انستیتوها و شرکت‌ها با یکدیگر تعامل کنند. وظیفه دولتی‌‌های دوکشور در ایجاد بستری مناسب برای تعامل جوامع دو کشور است؛ نمونه های موفق تعامل ایران با کشورهای اروپایی در ایجاد مراکز مشترک تحقیقاتی با یک مشارکت هم‌ گام و یک اندازه می تواند الگوی مناسبی برای این همکاری دوجانبه باشد.

حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز در این نشست به توانمندی‌ های ایران در این حوزه فناوری اشاره کرد و ادامه داد: ایران در حوزه سلول های بنیادی و سلول درمانی اکنون شرکت‌های دانش بنیان موفقی دارد که به کشورهای منطقه محصول صادر می کند. بیش از 47 مزکز تحقیقاتی و 1000 محقق داریم دستاوردهای محققان و فناوران ما در حوزه همکاری های بین المللی می تواند محوری برای همکاری مراکز تحقیقاتی و علمی دو کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998289

وب گردی

وب گردی