برگزاری محفل شعر و ادب با محوریت انقلاب اسلامی در  واحد تهران غرب

محفل ادبی و شعر و ادب باحضور اساتید و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم واحد تهران غرب برگزارشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد تهران غرب به همت معاونت فرهنگی دانشجویی محفل ادبی و شعر و ادب باحضور فیروزکوهی معاونت دانشجویی- فرهنگی، فولادی سپهر رئیس کارگزینی هیأت علمی، اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی دانشگاه، دانش پژوه رئیس اداره فرهنگ و ارتباطات دانشگاه، امیری اسفندقه داور این محفل ادبی، اساتید و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم برگزار شد.

در ابتدای مراسم فیروزکوهی معاون دانشجویی – فرهنگی ضمن خوشامدگویی و با اعلام حمایت از دانشجویان اظهار داشت: ادبیات فارسی بسیار غنی است بخصوص اینکه این ادبیات بعد از انقلاب کاملاً دچار تغییر، تحول و تطّور گردیده است.

در ادامه اکرامی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات طی سخنانی با موضوع جریان شناسی شعر انقلاب اسلامی گفت: وقتی بحث ادبیات انقلاب می شود منظور یک ادبیات محتوا محور است، یعنی محتوا حرف اساسی است تا قالب.

وی افزود: اشعار خلق شده چه اجتماعی، چه احساسی و عاطفی پس از انقلاب نجیبی، عفیفی و نگاه خاص خود را دارد، مثلا ادبیات ایجابی با ادبیاتی خاص شرایط انقلاب را توصیف می کند و به تثبیت انقلاب کمک می کند، این ادبیات درقالب شعر ارزشها و آرمانهای انقلاب را که امر ذهنی هستند را می نگارد و تثبیت میکند، در واقع ادبیات انقلاب درخدمت انقلاب است.

پژوهشگرحوزه فرهنگ وادبیات خاطر نشان کرد: ادبیات انقلاب به دو بخش نثر و نظم تقسیم میشود. در ادبیات بعد از انقلاب داستانهای کوتاه رشد چشمگیر داشته است، نثر ادبی نیز خیلی روبه رشد بوده است. همچنین درحوزه ادبیات دفاع مقدس شاهد یک تحول بزرگ بودیم که آن شعر سنگر به سنگر است، وظیفه شعر و شاعر بسیج عمومی برای جبهه – رشادت – شهادت است.

وی در پایان سخنان با اشاره به اینکه امروزه فرم غزل نیز عوض شده افزود: غزل نوکلاسیک احیا شد و زبان راحت ، شیوا، زلال، با حرف روز، با دغدغه و زبان روز سروده شده اشت و قطعه – ترجیح بند-ترکیب بند بعد از انقلاب کمتر سروده شده جزدر موارد نادر در خصوص اهل بیت. ما اکنون در عصر شاعر رسانه هستیم درگذشته محتوا، شعر بازخورد آتی داشته است ولی امروزه بازخورد شعر آنی است ( یعنی مهندسی پیام، تعیین- تولید- توزیع پیام) امروزه شاعر خود می تواند تعیین، تولید و توزیع کند ، بطوریکه شاعر دروازه بان شعر خودش است.

گفتنی است میهمانان و شاعرانی نظیر ریحانه عرفانی، ناهید رفیعی، معصومه بخیتاری آقای علیرضا رافتی، مهدی آستارکی، علی طاهری، سیف ا.. اشرفی، امین همتی، در این مراسم به قرائت اشعار خود پرداختند.

این مراسم با اهدای لوح سپاس به فعالان شعر و ادب و بازدید از نمایشگاه کتاب به پایان رسید.

کد خبر: 998299

وب گردی

وب گردی