مهم‌ترین گام در پیشرفت علمی کشور، شایسته‌سالاری است

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مهم‌ترین گام در پیشرفت علمی کشور شایسته‌سالاری است و حضور افراد لایق در  پست‌‌های مهم مملکتی، سرعت تولید علم در کشور را افزایش می‌دهد.

مهدی گلشنی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید ایشان به تولید علم و ایجاد مرجعیت علمی در کشور، گفت: برای تولید علم و رسیدن به مرجعیت علمی، باید یک تجدید‌نظر کلی در برنامه‌‌‌های علمی و برنامه‌ریزی برای تولید علم در کشور انجام شود و معیارهایی که در توسعه این امور وجود دارند باید اصلاح شوند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر، اولویت‌‌هایی چون تهیه مقاله در راستای گسترش علوم مختلف تعیین شده که توسعه علم کشور را دچار کندی می‌کند و سرعت پیشرفت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است، برای تولید علم و رسیدن به مرجعیت علمی ابتدا باید نیازهای کشور را در نظر گرفت و در راستای تحقق این اهداف از نخبگان وطن حمایت کرد.

گلشنی یادآور شد: نخبگان ما باید در خط نوآوری بیفتند و دانشگاهیان توانمند هم در راستای تامین نیازهای کشور وارد عرصه عمل شوند. بدون تردید، در بسیاری از علوم چون پزشکی، صنعت هسته‌ای، ساخت موشک و سلول‌های بنیادی پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم؛ اما ایران ظرفیت‌های علمی بسیاری دارد که اگر از تمام این قابلیت‌ها استفاده شود، قطعا توانایی تبدیل به مرجعیت علمی را دارد.

وی اظهار کرد: درحال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه‌های ما این است که عمدتاً مشغول کپی‌برداری از علم و تکنولوژی غرب هستند و بدون تردید این روند بزرگ‌ترین لطمه را به آینده‌ علمی کشور وارد می‌کند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر بی‌اعتمادی به برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا باید مراقب سیاست‌ها و معیارهای سنجش علمی استعماری آن‌ها که در تصمیم‌سازی مسئولان علمی کشور اثرگذار بوده و هست باشیم.

گلشنی تصریح کرد: مهم‌ترین گام در مسیر پیشرفت علمی کشور شایسته سالاری است. اگر افراد لایق در وزارتخانه‌ها، مجلس و پست‌‌های مهم مملکتی قرار گیرند که دلسوزانه به بیانات مقام معظم رهبری در جهت توسعه کشور توجه داشته باشند قطعا سرعت تولید علم در کشور افزایش یافته و در مسیر حقیقی خود قرار خواهد گرفت.

وی در پایان متذکر شد: درحال حاضر، غرب درصدد ناامید ساختن مردم ما از آینده‌ کشور است و ایران را در محاصره‌ تبلیغاتی انداخته است. جوانان باید در تقویت هویت دینی و ملی خود و جامعه بکوشند، نهال امید به آینده را در جامعه‌ پرورش دهند و ترس و ناامیدی را از بین ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998306

وب گردی

وب گردی