خداحافظی با زبان مادری

مستندی سه قسمتی برای مخاطبان هیسپان تی وی آماده پخش شده که داستان مهاجران جوان مکزیکی است که در آمریکا زندگی می کنند و برای آن که از نگاه تحقیرآمیز جامعه در امان بمانند، کم کم زبان مادری خود را به فراموشی سپرده اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در این مستند می بینیم «دان کافمن»، زبانشناس جوانی است که در نیویورک زندگی می کند و دغدغه وی در حال حاضر حفظ زبان هایی است که در معرض خطر فراموشی و یا نابودی هستند و از آنجا که نیویورک پر از افرادی است که از مناطق مختلف دنیا به آنجا مهاجرت کرده اند، بدیهی است که آن ها زبانی غیر از انگلیسی نیز بلد باشند.

کارگردان با دن همراه می شود و به این نتیجه می رسند که بسیاری از این افراد مهاجر، به خصوص مکزیکی ها که با فرهنگ و زبان غنی خود به نیویورک آمده اند، مخصوصا در نسل های جوانتر، فقط انگلیسی بلدند و چندان به زبان مادری خود مسلط نیستند. او با افراد بسیاری در این زمینه گفت و گو می کند و در می یابد که اکراه آن ها در یادگیری زبان مادری به این دلیل است که جامعه آمریکا نگاه تحقیر آمیزی به مهاجران دارد؛ مخصوصا اگر آن ها به زبان دیگری حرف بزنند و یا انگلیسی را با لهجه خارجی صحبت کنند.

مستند «خداحافظ بابیلون» محصول سال 2017 و به کارگردانی کورت رین هارت، در سه قسمت 25 دقیقه ای از روز یکشنبه 12 اسفند ماه ساعت 8:30 به وقت تهران پخش و در دو نوبت 15:30 و 21:30 بازپخش خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998315

وب گردی

وب گردی