بررسی طبقه‌بندی شغلی فارغ‌التحصیلان در آمریکا

جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی طبقه‌بندی شغلی فارغ‌التحصیلان در آمریکا برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی موضوع اشتغال دانش‌آموختگان اختصاص داشت، گزارش تدوین‌شده در کمیسیون نخبگان با عنوان «طبقه‌بندی و استانداردهای شغلی با تأکید بر مدل ایالات‌متحده» ارائه شد.

در ابتدای این گزارش با تقسیم‌بندی زمانی اشتغال به دو بخش پایان دوره متوسطه و پایان دوره‌های مختلف آموزش عالی، پایان دوره آموزش عالی به محورهای کاردانی مهارتی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم‌بندی و موردبررسی قرار گرفت.

در ادامه این گزارش با بررسی طبقه‌بندی شغلی در آمریکا عنوان شد: ۸۶۷ شغل منحصربه‌فرد در آمریکا وجود دارد که تمام آن‌ها در ۴۵۹ گروه و سپس در ۹۸ گروه کلان‌تر و در نهایت به ۲۳ گروه اصلی تقسیم‌ شده‌اند.

همچنین این موضوع نیز عنوان شد که سالانه میزان نیاز شغلی و میانگین درآمد در هر گروه شغلی با کدگذاری و به‌صورت دقیق گزارش می‌شود و به‌عنوان نمونه، گزارش دیگری از اشتغال در دو دانشکده علوم و هنر و نیز دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا در سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه شد.

در همین رابطه به این نکته نیز اشاره شد که در دانشکده علوم و هنر دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی، ۶/۸۲ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شده‌اند و ۵/۷ درصد از آن‌ها ادامه تحصیل داده‌اند.

در ادامه این گزارش این موضوع هم عنوان شد که در دانشکده مهندسی دانشگاه کلمبیا ۶ ماه پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ۵/۸۶ درصد از دانشجویان این دانشکده وارد بازار کار شده‌اند و ۱/۷ درصد از آن‌ها هم ادامه تحصیل داده‌اند.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تدوین الزامات شرایط احراز شغلی مبتنی بر تخصص علمی، توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، تحول در شیوه جذب اساتید و اشتغال دانشگاهیان براساس کارآمدی و تدوین نظام جامع آمار و اطلاعات اشتغال دانشگاهیان.

انتهای پیام/

کد خبر: 998325

وب گردی

وب گردی