نیروی انسانی و ظرفیت‌های علمی باید در خدمت پیشرفت کشور قرار گیرند

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: از عواملی که ممکن است در مسیر تحقق اهداف بیانیه «گام دوم» انقلاب، مانع باشد؛ عدم آگاهی کافی نسبت به جایگاه فعلی کشور و عدم توجه به نیازها و ظرفیت‌های موجود در آن است.

محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اهمیت ویژه جامعه علمی و دانشگاهی در بیانیه دوم گام انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همان طور که در گام اول انقلاب اسلامی، جامعه علمی و دانشگاهی ما نقش اساسی و مهمی در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و همچنین پیشرفت های مختلف در حوزه علم و فناوری داشته اند، قطعا در گام دوم جدی‌تر از گذشته موثر خواهند بود.

وی ادامه داد: در واقع جامعه علمی و دانشگاهی با تلاش های بسیار و توانمندی بالا توانستند کشور را در بخش های علمی، پژوهشی و فرهنگی ارتقا دهند تا بتوانیم در بسیاری از علوم پیشرفته و صنایع مختلف، صاحب رتبه‌های بین‌المللی شویم.

اسحاقی تصریح کرد: به نظر می‌رسد جامعه علمی و دانشگاهی ما در گام دوم انقلاب، محکم تر و پویاتر از گذشته در بخش های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و... گام بردارند تا بتوانند در بسیاری از حوزه ها پیشران باشند.

وی افزود: در راستای تحقق این موضوع لازم است در ابتدا این بیانیه به خوبی شناخته شود و هر کدام از اعضای جامعه میلیونی علمی و دانشگاهی، سهم و وظیفه خود را برای ایفای نقش بهتر و سازنده‌تر بشناسد و به آن عمل کند.

اسحاقی در ادامه گفت: این امکان وجود دارد دانشجویان و نخبگان ما نیز در پیشبرد، پیمایش و مطالبه گری بتوانند موثر واقع شوند که این امر نیازمند بازخوانی و بررسی دقیق و تخصصی این بیانیه خواهد بود.

وی بیان کرد: باید محدودیت‌های دست و پاگیر‌ی که در این مسیر مانع اجرای درست و اسلامی روند فعالیت های ما هستند را برطرف کنیم تا بتوانیم عملکرد خوب و روشنی در آینده‌ای نزدیک داشته باشیم و تحول شگرفی در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی ایجاد کنیم.

اسحاقی افزود: از عواملی که ممکن است در مسیر تحقق اهداف این بیانیه مانع باشد؛ عدم آگاهی کافی نسبت به جایگاه فعلی کشور و عدم توجه به نیازها و ظرفیت های موجود است.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین اگر نظام علمی و آموزشی ما، روند و برنامه های خود را متناسب با شرایط کشور و چالش های موجود در آن پیش نبرد، نیروی انسانی و ظرفیت های علمی کشور نمی تواند به خوبی در خدمت پیشرفت، تحول و ارتقا قرار گیرد که بخش عمده‌ای از این مسائل به عدم برنامه‌ریزی و تدوین درست روش‌ها برمی‌گردد و باید به آن توجه بیشتری شود تا به اهداف مورد نظر خود در پایان چهل سال دوم انقلاب دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/

کد خبر: 998335

وب گردی

وب گردی