شناسایی پتانسیل‌های حوزه فوتونیک و لیزر

به دنبال پیگیری‌ها، بررسی‌ها و استفاده از نظرات خبرگان حوزه، از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برخی از پتانسیل‌های موجود در این حوزه شناسایی شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به دنبال پیگیری‌های ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی برای جمع‌آوری طرح‌های فناورانه صنعتگران و متخصصان فعال در حوزه فوتونیک و لیزر حدود 80 طرح و در حوزه مواد و ساخت حدود 60 طرح به این ستاد ارسال شده است.

طرح‌ها براساس استانداردها و معیارهای مدنظر این ستاد، در حال طی کردن مراحل بررسی کارشناسی و داوری است تا طرح‌های فناورانه و محصول محور، حمایت شوند.

برخی از طرح‌های فناورانه ارسال شده به این ستاد در چارچوب طرح کلان ملی بودند که پس از ارزیابی‌های لازم و در صورت تایید به معاونت علمی معرفی می‌شوند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

ستاد در تلاش است که داوری طرح‌های فناورانه واصله تا پایان سال جاری نهایی و به شکل اجرایی برای حمایت معرفی می‌شوند. نوع حمایت از طرح‌هایی که مورد تایید واقع شوند، بر اساس منابع و زیرساخت‌های در دسترس این ستاد و همچنین سطح آمادگی فناوری آنها، مشخص خواهد شد.

اولین اولویت‌های حوزه لیزر و فوتونیک شامل توسعه فناوری منابع لیزری فیبر نوری، توسعه بکارگیری صنعتی منابع لیزر حالت جامد و نیمه‌هادی، توسعه فناوری صنعتی منابع لیزری فمتو و کاربردهای آن، تولید مواد فوتونیکی پرکاربرد، سامانه‌های پردازش لیزری مواد، سامانه‌های اندازه‌گیری بر مبنای نور و فناوری‌های جدید برمبنای نور بوده‌اند.

همچنین در حوزه مواد پیشرفته و ساخت پیشرفته محورهایی از جمله توسعه پایلوت فناوری‌های جدید در استخراج فلزات، مواد و فناوری‌های پیشرفته در حوزه ساخت افزایشی، مواد اولیه مورد استفاده در تولید انرژی‌های تجدید پذیر، فناوری‌های پیشرفته در فرآیند ازدیاد برداشت مخازن نفتی، تولید سرامیک‌های پیشرفته، تولید مواد هوشمند و پردازش پلاسمایی مواد مد نظر بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998371

وب گردی

وب گردی