تولید پنل خورشیدی غیرقابل رویت

یک شرکت استارت‌آپ، پنل‌های خورشیدی تولید می‌کند که روی سقف ساختمان نصب می‌‌شود و وجه تمایز این شرکت در این است که پنل‌ها در هنگام ساخت بنا در سقف قرار می‌گیرند و برخلاف دیگر پنل‌ها قابل رویت نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه علموفناوری ایسکانیوز، نیروگاه‌های حرارتی بیشترین سهم را در تولید برق و نیروگاه‌های برق‌آبی دارند و در رتبه دوم هستند. انرژی‌های نو و نیروگاه‌های مقیاس کوچک رتبه سوم تولید را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه چهارم تولید نیز مربوط به نیروگاه اتمی است.

در این میان ایران در بخش نیروگاه حرارتی رتبه نخست منطقه و چهارم جهان را به دست آورد. طبق تازه ‌ترین گزارش انجمن جهانی انرژی‌ برقابی حاکی است: ایران با بهره‌برداری از 12هزار مگاوات توان نیروگاه برق‌آبی رتبه نوزدهم جهان، ششم آسیا و دوم منطقه غرب آسیا را دارد.

براساس این گزارش استارت‌آپ به حوزه تولید انرژی ورود کرد؛ اما در این میان با چالش‌هایی مواجه هستند. محدود بودن منابع نفت و گاز، وابستگی زیرساخت موجود به سوخت‌های فسیلی، آلایندگی بالای سوخت‌های فسیلی، نبود تولید پراکنده و ریز شبکه‌ها، عدم بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر، سختی انتقال انرژی به مناطق صعب‌العبور و تغییرات شدید اقلیمی از جمله چالش‌های موجود این بخش است.

در این میان راهکارهایی برای عبور از موانع و چالش ها وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می شود.

توسعه و بهینه سازی شیوه‌های جایگزین تولید، استفاده از فرآورده‌های جانبی در تولید انرژی، همچون آب گرم استخراج شده همراه نفت، تولید و استفاده از بیوگاز و سوخت‌های سبز، استفاده از تکنولوژی تصفیه آلاینده‌های نیروگاهی، استفاده از کاتالیزورهای بهینه‌سازی احتراق، استحصال گاز کربنیک، توسعه فناوری‌های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، ابداع تکنولوژی‌های جدید جهت کاهش هزینه و افزایش راندمان تولید تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، استفاده از فناوری‌های تولید همزمان برق، سرما و حرارت در نیروگاه‌های حرارتی، استحصال گاز کربنیک و سایر آلاینده‌ها، تولید انواع کودهای شیمیایی و گوگرد و تمرکز بر انرژی‌های خورشیدی، زمین گرمایی و هسته‌ای از عمده راهکارهای ارائه شده در این بخش است.

در اینجا به دو شرکت استارت‌آپ خارجی که توانستند در این حوزه گام بردارند اشاره می‌شود.

شرکت SUNRUN در سال 2007 در ایالات متحده در حوزه انرژی خورشیدی با قراردادی بالغ بر 303 میلیون دلار تاسیس شد. این شرکت استارت‌آپی از انرژی خورشیدی برای تولید برق استفاده کند. این شرکت پنل‌های خورشیدی تولید می‌کند که روی سقف ساختمان نصب می‌گردد و با جذب نورخورشید، برق تولید می‌کند.

تمایز این شرکت در این است که پنل‌ها در هنگام ساخت بنا در سقف قرار می‌گیرند و برخلاف دیگر پنل‌ها قابل رویت نیستند.

همچنین محصول این شرکت دارای امکان ذخیره‌سازی انرژی و پلتپ‌فرمی با امکان ردیابی و کنترل سیستم و اتصال به شبکه است.

شرکت CLeanChoice ENERGYدر سال 2010 در حوزه انرژی خورشیدی/انرژی بادی با قراردادی بالغ بر 11 میلیون دلار راه‌اندازی شد.

این شرکت‌ به فناوری ساخت مرزعه خورشیدی برای تولید برق از انرژی‌های سبز دست یافته است.

در این سیستم که به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های ناشی از انمنجر می‌شود، در منطقه‌ای در حوالی محل استقرار ساختمان‌ها با همکاری تعداد محدودی از ساکنان، مزرعه‌ای طراحی می‌گردد که به وسیله پنل و توربین به جذب نور خورشید و باد برای تولید برق مصرفی می‌پردازد. این تجهیزات بازدهی بالایی در تولید انرژی محلی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998389

وب گردی

وب گردی