سرعت بهبود استخوان ها توسط سلول های بافت چربی

تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه جان هاپکینز انجام شده، نقش دو نوع سلول در دیواره های رگ های بافت چربی را توضیح داده است که چگونه این سلول ها ممکن است به افزایش سرعت ترمیم استخوان کمک کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این مطالعه نشان می دهد که یکی از این سلول های بنیادی پیرامون عروقی، پری سیت ها(pericytes) است که باعث رشد عروق خونی جدید می شود، در حالی که نوع دیگر موسوم به ادونتیسیت(adventicyte)،تشکیل سلول های استخوانی به نام استئوبلاست ها را القا می کند. در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که در بهبود و ترمیم عملکرد استخوان در موش های دارای نقص جمجمه، زمانی که این دو سلول با هم استفاده می شوند در مقایسه با زمانی که آن ها به تنهایی استفاده می شوند، نتیجه بهتری را ایجاد می کنند.

ایجاد نقص استخوان به دلیل تروما، سرطان و یا دلایل مادرزادی رایج است، اما در مواردی که نقص استخوانی بیش از یک اندازه معین باشد، قادر نیست به خودی خود بهبود یابد و به اصطلاح جوش بخورد. به عقیده آرون جیمز استاد آسیب شناسی در دانشکده دانشگاه جان هاپکینز سلول های گرفته شده از بافت چربی در مطالعات مهندسی بافت برای تعمیر استخوان مورد آزمایش قرار گرفته اند اما برخی نتایج ناامیدکننده بوده است.
نظریه غالبی که در مورد درمان با سلول های بنیادی مشتق از چربی این است که جمعیت سلول های ناهمگن به نحوی همکاری می کنند تا سرعت بازسازی بافت را افزایش دهند، مانند ابزارهای مختلفی که در یک ارکستر بازی می کنند اما مکانیزم سلولی یا مولکولی پشت این نظریه تعریف نشده است.
در این راستا جیمز و همکارانش سعی داشته اند که رویکردی را برای جداسازی زیرنوع های مختلف سلولی از بافت چربی ارائه دهند و با استفاده از این رویکرد نشان داده اند که سلول های پری سیت و ادونتیسیت سلول هایی هستند که قابلیت زیادی در بهبود روند ترمیم استخوان دارند.

آن ها دارای نقش های متمایز اما مکملی هستند. آن ها پری سیت ها و ادونتیسیت ها را از نمونه های لیپوساکشن انسانی جداسازی کردند. به منظور تعیین عملکرد هر نوع سلول، آن ها پری سیت ها و ادونتیسیت ها را در تعداد مساوی به تنهایی یا درترکیب با یکدیگر برای نواقص جمجمه موش به کار بردند. هشت ماه بعد آن ها میزان ترمیم را در استخوان جمجمه آن ها بررسی کردند. بررسی ها نشان داد که پری سیت ها رشد عروق خونی را تحریک می کنند و این در حالی است که ادونتیسیت ها تشکیل سلول های استخوانی جدید را تحریک می کند.

بررسی ها نشان داد که به کار بردن پری سیت ها و ادونتیسیت ها با یکدیگر در مقایسه با هر کدام از آن ها به تنهایی می تواند به نحو بهتری ترمیم استخوانی را پیش ببرد. این مطالعه با دسته بندی بیشتر و بهتر زیر نوع های موجود در بافت چربی، به نقش پر رنگ سلول هایی اشاره دارد که می توان از ظرفیت آن ها برای درمان و ترمیم آسیب های استخوانی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998390

وب گردی

وب گردی