FATF همه مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند!

سخنگوی وزارت خارجه گفت: استعفای ظریف در جهت ارتقای جایگاه وزارت خارجه و با توجه به شرایط بین المللی و منطقه‌ای بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در رابطه بااستعفای ظریف و اختلاف او با رئیس جمهور٬اظهار کرد: در این مورد توضیحات لازم داده شده است. بحث استعفای ظریف شخصی و اختلاف با رئیس جمهور نبود بلکه در جهت ارتقای جایگاه وزارت خارجه با توجه به شرایط بین المللی و منطقه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: ظریف اعتقاد داشت که باید با وزارت خارجه هماهنگی بیشتری صورت گیرد تا یک سیاست خارجی توانمند به کار گرفته شود لذا این نوع شایعات و منتسب کردن استعفا به مواضع سیاسی و جناحی طرحی نامناسب نیست موضوع اساسی در استعفا مطرح شده و هیچ ارتباطی با دولت نداشته و هماهنگی‌های لازم با شخص رئیس جمهور وجود داشته است.

قاسمی در پاسخ به این سوال که کشور ها‌ی همسایه برای مثال پاکستان تا چه اندازه به همکاری با ایران پایبند هستند خاطرنشان کرد: رابطه ایران با پاکستان کهن و عمیق است. برخی مسائلی که پیش آمده حاصل خواست دولت‌های مرکزی نیست٬ برخی گلایه مندی‌ها در حوزه حفظ امنیت مرز‌ها مانع ارتباطات موثر ما نخواهد شد و گفت وگو‌ها همچنان وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران و درمورد ادعای الشرق الاوسط مبنی براینکه چهار کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند مواضع خود را در لبنان، سوریه، یمن و عراق را تعدیل و بر اساس توافق‌نامه وین (درباره روابط سیاسی) روابط خود را با این کشور‌های تنظیم کند.
آیا ایران زیر بار درخواست‌های جدید آنها می رود با خیر گفت: نسبت به این مسئله اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم ادعای درستی باشد ما با برخی کشور‌های اروپایی در مورد مسائل منطقه‌ای دارای اختلاف نظر هستیم و در مورد حضورمان در منطقه تاکید کرده ایم که نفوذ ما تاریخی و منطقه‌ای است و نمی‌توان با خواست یک یا چند دولت این نفوذ را کاهش داد.کشور‌های اروپایی می‌دانند شرط پذیر نیستیم و سیاست خارجی و منطقه‌ای ما روی پای خودمان به اجرا در می آید.

وی در رابطه با عدم تضمین ظریف برای تصویب اف‌ای تی اف و ادعای جدید او در خصوص تصویب این معاهده٬ تاکید کرد: ما در روابط بانکی خارجی به یک سری ابزار‌ها و نرم‌های جهانی نیازمندیم که یکی از آن‌ها مربوط به همین معاهده است که در مجمع مطرح شد٬ لذا امیدوارم این نهاد مسئولیت هر تصمیمی را بر عهده بگیرد. در بسیاری از حوزه‌های دیگر هم برخی نظرها را دنبال می‌کنیم، اما چنین برداشتی را از اینکه این معاهده می‌تواند همه مشکلات اقتصادی را حل و فصل بکند درست نیست زیرا برخی مشکلات اقتصادی علت‌های خاص خود را دارد. این معاهده تنها می‌تواند ابزاری برای تسهیل روابط اقتصادی باشد، اما به معنای حل تمام مشکلات نیست. نهایتا پیوستن به این معاهده بهتر از نپیوستن به آن است و در صورت پیوستن می‌توانیم از برخی مشکلات جلوگیری کنیم.

قاسمی همچنین در رابطه با اخبار جدید در خصوص حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان٬ توضیح داد: موضوع مهمی بود که این حادثه تلخ از سوی تروریست‌ها رخ داد٬ قطعا این مسئله برای تمام نها‌های زیربط مهم است و مذاکرات ما با تمام بخش‌های دولت پاکستان ادامه خواهد داشت. باید به این نتیجه برسیم که مرزهایمان با پاکستان که یک همسایه خوب برای ما است امن خواهد بود و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با قرار داد امنیتی مشتر ک. بین ایران و پاکستان و انجام عملیات مشترک نظامی میان دوکشور خاطرنشان کرد: در مورد اقدامات از قبل اطلاعی داده نمی‌شود، به خصوص در حوزه نظامی این موارد معمولا بعد از انجام آن اطلاع رسانی می‌شود. در نتیجه جزییات این موضوع را باید از نهاد‌های نظامی سوال کنید و من اطلاع زیادی در این رابطه ندارم.

قاسمی همچنین در رابطه با دیدار وزیر خارجه انگلیس با دولت مستعفی یمن عنوان کرد:با یک بحران غم انگیز در یمن مواجه هستیم که به نتایج نابه هنجاری رسیده است.

وی ادامه: بعد از تماس ایران با چهار کشور اروپایی برای انجام آتش بس و رسیدن به یک گفت وگو باید این فرایند زیر نظر سازمان ملل طی شود تا بحران پایان در یمن یابد. وضعیت امروز این کشور نیاز به سفر و گفتار درمانی ندارد. اگر کشور‌ها به دنبال توقف بحران هستند باید از روش‌های دیگری استفاده کنند تا متجاوزین را متوقف کنند و سلاح نفروشند و در جهت کاهش آلام مردم یمن گام بردارند.

قاسمی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تلاش عربستان برای برهم زدن تعاملات ایران و پاکستان، افزود: ایران و پاکستان روابط کهن و دیرینه دارند و اراده برای همکاری گسترذه وحود دارد باید برای حل و فصل مشکلات گام برداشت روابط ایران و همسایگان مثبت است و با دقت آن‌ها را رصد می‌کند.

وی گفت: روابط ایران با همسایگان معاندینی دارد که به دنبال آسیب به آن هستند، اما با توجه به درایت ایران در نگاه به همسایگان این تلاش‌های مذبوحانه راه به جایی نخواهد برد.

در ادامه نشست خبری قاسمی در مورد سفر نتانیاهو به روسیه و خروج نیرو‌های نظامی از سوریه، اظهار کرد: مقامات رژیم اشغالگر قدس بیماری دروغ پراکنی و جنگ روانی دارند و از عادت دارند از این طریق روابط ایران با روسیه را تحت تاثیر قرار دهند، آن‌ها می‌خواهند این موفقیت‌ها را مورد هدف قرار دهند، اما روابط تهران و مسکو مستحکم است. ما فقط حضور مستشاری در سوریه داریم و تا زمانی که دولت این کشور بخواهد در کنار آن‌ها خواهیم ماند.

آخرین وضعیت اسدی دیپلمات بازداشتی مطلب سئوال دیگری بود که سخنگو در پاسخ به آن گفت: این موضوع در دستور کار کشور است و روند پیگیری‌ها دنبال می‌شود، وکلا کار خود را دنبال می‌کنند و امیدواریم به نتایج جدیدی برسد. این موضوع یک پرونده مهم در وزارت خارجه است تا حقانیت و بی گناهی او تایید شود و به ایران بازگردند.

وی با اشاره به سفر روحانی و ظریف به عراق عنوان کرد:خبر دقیق در این زمینه را دفتر ریاست جمهوری اعلام می‌کند. این سفر در ادامه رایزنی‌های گسترده است.

قاسمی ادامه داد: در سال‌های اخیر رفت و آمد‌های متعددی بین دو کشور وجود داشته و زمینه مستعدی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد، پیروزی بر تروریست‌ها یک موفقیت برای دولت عراق است و با سفر ظریف زمینه برای همکاری در حوزه‌های فرهنگی، تجاری و انرژی فراهم شد و امیدواریم این سفر جهش دیگری در تعاملات دو کشور را ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر ادعای الجبیر و نقش ایران در ادامه جنگ یمن گفت: جبیر طبق عادت، گفتن سخنان بی ربط علیه ایران را شروع کرده است. فجایعی که توسط دولت این فرد در یمن رخ داد و دیگر اتفاقات داخلی در کشور او تا حدی سکوت را به جبیر دیکته کرد. قطعا سخنان او بی ربط است و این فرافکنی‌ها مشکلات عربستان را حل نکرده و حقایق کاملا روشن است و مردم جهان قضاوت خواهند کرد.

قرار گرفتن نام حزب الله در لیست تروریست ها توسط انگلیس سئوال دیگری بود که قاسمی در پاسخ به آن اظهار کرد: لندن دچار اشتباه راهبردی شده است و بسیاری از کشورهای اروپایی این اقدام را نپذیرفته اند. این حرکت به سیاست های توسعه طلبانه انگلیس باز می گردد که به دنبال جلوگیری از توسعه منطقه هستند.

وی ادامه داد:حزب الله بخش مهمی از حاکمیت لبنان و نیروهایی است که توانسته در برابر تکفیری ها ایستادگی کند تا مانع اشاعه تروریسم شود. در نتیجه به جای قرار دادن نام این گروه در لیست تروریست ها که یک دخالت آشکار در امور لبنان است باید مورد تشویق قرار گیرد زیرا مانع گسترش تروریست ها شده است. در نهایت باید بگویم که این نوع اقدام یک اشتباه راهبردی است و لندن باید پاسخگوی هر پیامدی در این زمینه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اینستکس و گام‌های عملی آن گفت: این کانال گامی مهم، اما دیر هنگام بود. در داخل کشور تلاش‌هایی برای هماهنگی بیشتر انجام شده و تبادلات خوبی را در حوزه کارشناسی داشته ایم، همچنین در هفته‌های آینده میزبان کارشناسانی اروپایی خواهیم بود. من فکر می‌کنم این سازوکار مسیر خود را دنبال می‌کند، اما این کانال هنوز اقدام مشخصی انحام نداده است، امیدواریم با سفر هییت اروپایی در هفته‌های آینده گام‌های بلند تری را برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 998400

وب گردی

وب گردی