نبود استقلال مالی صداوسیما بر روند فعلی این نهاد تأثیرگذار است

وحید اشتری برنامه ساز تلویزیون، گفت: نبود استقلال مالی صدا‌و‌سیما نیز در شکل‌گیری روند فعلی صدا‌و‌سیما تأثیر گذار است؛ اما این مسئله به این معنی نیست که در صورت ایجاد استقلال مالی در صدا و سیما، تمام مشکلات آن برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست «از آرمان تا سازمان» پیرامون فاصله سازمان صدا‌و‌سیما با آرمان‌های انقلاب‌اسلامی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

وحید اشتری برنامه ساز تلویزیون، در این نشست گفت: بخش اعظمی از مسائل عمومی جامعه متأثر از صدا‌و‌سیما است و بررسی عملکرد این سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ضمن اشاره به این که باید صدا‌و‌سیما متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد، گفت: باید مبانی انقلاب اسلامی را در خصوص مسائل مختلف ارزیابی کنیم و بعد به این مسئله بپردازیم که صدا و سیما تا چه میزان اشاعه‌دهنده مبانی انقلاب‌اسلامی است.

او تصریح کرد: قرار بود صدا و سیما به عنوان مجموعه‌ای حاکمیتی باقی بماند و استقلالش حفظ شود تا در موضع نقد باقی بماند. به عبارتی دلیل این که صدا و سیما در اختیار دولت ها قرار نگرفت این بود که این نهاد در موضع نقد باقی بماند و مردم را به سمت عدالت طلبی هدایت کند.

اشتری ضمن اشاره به این که صدا و سیما امروز در جایگاه نقد قرار ندارد، گفت: از نظر ساختاری نیز صدا و سیما ساختار رهایی دارد؛ به شکلی که هنوز قانونی برای اداره صدا و سیما نداریم و قانون فعلی آن مربوط به سال 59 و قبل از بازنگری قانون اساسی است.

این برنامه‌ساز تلویزیونی در خصوص تأثیر عدم استقلال مالی صدا و سیما بر عملکرد فعلی این نهاد، گفت: نبود استقلال مالی صدا‌و‌سیما نیز در شکل گیری روند فعلی صدا و سیما تأثیر گذار است؛ اما این مسئله به این معنی نیست که در صورت ایجاد استقلال مالی در صدا و سیما، تمام مشکلات آن برطرف می شود.

وی تأکید داشت: شرایط رسانه ای امروز نسبت به 40 سال پیش، تفاوت های بسیاری پیدا کرده است. امروزه انحصار رسانه ای وجود ندارد و فارغ از شبکه های ماهواره ای مختلف، فضای مجازی نیز به تقابل با صدا و سیما آمده است. لذا با سیاست های رسانه ای 40 سال پیش نمی توان در جامعه امروز، مؤثر واقع شد.

اشتری تصریح کرد: آمد‌نیوز و بی‌بی‌سی محصول توزیع رانت صدا‌و‌سیماست. به عنوان مثال در خصوص ماجرا استعفای وزیر امور خارجه، صدا و سیما با صدور بخشنامه، مانع پرداختن بخش های خبری به این مسئله می شود و همین سیاست صدا وسیما سبب می شود که بی‌بی‌سی و آمد‌نیوز، مرجع اخبار مربوط به استعفای ظریف شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998489

وب گردی

وب گردی