400 خانواده از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در اردوهای راهیان نور حضور دارند

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی در شماره امروز روزنامه فرهیختگان، به تشریح جزئیات حضور خانواده کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در اردوهای راهیان نور پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر حسین نصیرزاده مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشت امروز روزنامه فرهیختگان، جزئیات حضور خانواده کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در اردوهای راهیان نور را تشریح کرد.

در این یادداشت آمده است:

بعد از تحولات مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در حدود سال 1391، بحث فعال‌شدن اردوهای راهیان نور در بخش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و بعد از آن همواره در مجموعه سازمان مرکزی و بعضاً در واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان تهران، کاروان‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی تحت‌عنوان راهیان نور ساماندهی کردیم، اما از سال گذشته به‌دنبال این بودیم که حضور برجسته و فعال‌تری در این عرصه داشته باشیم تا دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دانشگاه‌های دولتی حضور قابل‌توجهی در این برنامه مذهبی، معنوی و گردشگری داشته باشد.

در حال حاضر با ظرفیت بسیار خوبی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، امیدواریم این برنامه با جدیت بیشتری برگزار شود تا فضای مناسب‌تری برای حضور مجموعه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دانشگاه‌های دولتی در این برنامه معنوی و سیاحتی ایجاد شود. امسال در مجموع حضور 400 نفر از کارمندان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به‌همراه خانواده‌هایشان را در اردوهای راهیان نور خواهیم داشت، البته به دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به‌خصوص واحدهای خرمشهر و آبادان هم ابلاغ کرده‌ایم محل اسکان مناسبی را در اختیار این کاروان‌ها قرار دهند. به احتمال زیاد به این آمار افزوده خواهد شد و امیدواریم در سال‌های آینده حضور چشمگیرتری در این برنامه مقدس داشته باشیم.

ذکر این نکته ضروری است که در طول سال گذشته به گفته دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 13 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در این اردوها شرکت داشتند، ولی در اداره‌کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی تمرکز ما روی کارکنان و جامعه ایثارگران دانشگاه است که امیدواریم هر سال توفیقات بیشتری در خدمت به این عزیزان در این حوزه و سایر حوزه‌ها به دست آوریم.

بیان حقایق جنگ در محل جنگ

طبیعتاً در بازگویی خاطرات جنگ و بیان تئوری‌ها، ‌بخشی از حقایق دفاع مقدس بیان می‌شود که در طول سال با کارمندان بسیجی و فعالان ایثارگر دانشگاه این برنامه‌ها را داریم، اما برای اینکه این واقعیت‌ها برای نسل جدید و خانواده‌های آنها تداعی شود، نیازمند حضور در منطقه هستیم تا اثرات لازم از این اقدام حاصل شود. به همین جهت سعی‌مان بر این است که در طول سال چه در برگزاری برنامه‌های هفته دفاع مقدس و چه در بحث هفته بسیج، موضوعات مختلفی که بیان می‌شود به‌صورت یکجا در اردوهای راهیان نور با تبیین بیشتر به کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای خانواده آنها منتقل شود چون معتقدیم تاثیرات حاصل‌شده از این اقدام ماندگاری و پایداری زیادی در پی خواهد داشت. در حقیقت یکی از مهم‌ترین اهداف ما از اجرا و عملیاتی‌کردن اردوهای راهیان نور این است که در قالب این اردوها درصدد انتقال تجربیات و روحیه معنوی و البته شرایط و زمان و مکان ایام دفاع مقدس در محل وقوع این اتفاقات هستیم. به همین جهت یادمان‌ها و حضور مردم در این اردوها، خود به اندازه هزاران کتاب و فیلم در یک دیدار حضوری از منطقه در نسل جدید اثر بگذارد؛ به همین دلیل شاهد این هستیم که وقتی اعزام کاروان‌ها انجام می‌شود و مردم در منطقه حضور پیدا می‌کنند، اثرات وضعی آن قابل‌توجه است اگرچه نمی‌توانیم نافی تاثیر عرصه هنر در این زمینه باشیم.

مقام معظم رهبری فرمودند شهدای گمنام ما امامزاده‌های انقلاب و نهضت هستند. بنابراین وقتی وارد یک محل معنوی می‌شویم دل ما با معنویت گره می‌خورد و دعواهای سیاسی و جهت‌گیری‌ها را فراموش می‌کنیم؛ مکان‌های راهیان نور شاهد حضور همه اقشار از تفکرات مختلف است و احساس ایجاد تکلیف برابر شهدا را به‌صورت پررنگ ایجاد می‌کند، ازاین رو بزرگ‌ترین نعمت برای نظام جمهوری اسلامی است تا با آگاه‌سازی نسل جدید، عاملی برای وحدت ملی و دوری از جنجال‌های سیاسی باشد. مطمئناً تأثیر این اقدام در همدلی اجتماعی و برقراری ارتباط بیشتر بین نسل جنگ و انقلاب و نسل جدید تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

حضور در این اردوها باعث می‌شود به خیلی از سوالات و شبهات پیرامون جنگ و دفاع مقدس پاسخ داده شود، مثل اینکه رزمندگان چطور جنگیده‌اند و چرا جنگ اینقدر طول کشیده و سوالاتی از این دست؛ جوانان ما از نسل‌های مختلف در این یادمان‌ها و اردوها حضور پیدا می‌کنند و در شرایط مکانی این مناطق و با توجه به اینکه راویان، خودشان در دوران مقدس حضور داشته و روایت می‌کنند و فیلم‌های مستندی که در یادمان‌ها پخش می‌شود، افراد به‌صورت مستقیم منطقه و شرایط آن دوران را از نزدیک می‌بینند درنتیجه به‌صورت ناخواسته پاسخ خیلی از سوالات و شبهات احتمالی در ذهن آنها شکل می‌گیرد.

به همین دلیل تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور را به سفارش مقام معظم رهبری جدی گرفته‌ایم و معتقدیم حضور در این برنامه معنوی، حتی تاثیر بیشتری از بیان مطالب سر کلاس درس دارد، چراکه وقتی فرد در محیط قرار می‌گیرد و شرایط جانفشانی ایثارگران را از نزدیک مشاهده می‌کند و اینکه چطور چنین شهادت‌طلبی‌ها و ایثارگری‌هایی صورت گرفته، بیشترین و بهترین تاثیرات را درون خود احساس می‌کند و بعد از مراجعت از این مناطق، خود این افراد آنچه را دیده‌اند برای سایرین نقل می‌کنند و از این طریق حقایق این فرهنگ رفیع میان مردم عزیز کشورمان بیشتر اشاعه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998522

وب گردی

وب گردی