حضور 57 کشور در شبکه دانشگاه‌های  مجازی جهان اسلام/ همایش دستاوردهای پژوهشگران جهان اسلام در جزیره کیش برگزار می‌شود

رئیس شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، گفت: شبکه مجازی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، وظیفه تقویت کشورهای دارای دانشگاه‌های مجازی را بر دوش دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در مصوبه شماره 25 سیزدهمین نشست عمومی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی که در تاریخ 14 الی 15 فروردین سال 1378 در شهر اسلام آباد پاکستان به منظور تحکیم روابط و ارتقای سطح همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری میان کشورهای اسلامی برگزار شد، تشکیل شد.

ایجاد زمینه‌های مناسب برای حمایت از برنامه ­های توسعه شبکه­ های آموزش و پژوهش مبتنی بر فناوری­ های نوین اطلاعاتی و مخابراتی و مهندسی دانش، ترویج فرهنگ تعاون و مشارکت و تسهیل همکاری و همفکری میان نخبگان، اندیشمندان و دانشمندان کشورهای اسلامی از جمله برنامه‌های شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام محسوب می‌شود.

«کریم نجفی برزگر» رئیس شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با حضور در تحریریه خبرگزاری ایسکانیوز، به بررسی ظرفیت‌ها و اقدامات آینده این شبکه مجازی و همچنین تبادلات علمی میان کشورهای جهان اسلام پرداخت.

مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با کریم نجفی برزگر به شرح زیر است:

* اهداف اصلی و برنامه‌های آینده شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام چیست؟

امروز یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت، توجه به شبکه‌های مجازی است؛ شبکه‌های مجازی می‌تواند برای کشور هم فرصت و هم تهدید باشد. ما می‌توانیم فضای آزاد شبکه‌های مجازی که از سوی دشمنان مورد توجه زیادی قرار گرفته است را به یک فرصت برای نشر فناوری‌های کشور در زمینه توسعه علمی و فرهنگی تبدیل کنیم.

شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام جزو 13 شبکه ای است که از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی مورد تایید قرار گرفته و جزو مهم‌ترین شبکه دانشگاهی مجازی محسوب می شود. این شبکه دانشگاهی ارتباط بسیار گسترده ای با دانشگاه های مجازی جهان اسلام دارد.

اساس تاسیس سازمان همکاری اسلامی، ارتباط دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام با یکدیگر بود که بتوانند از این طریق، در رشد و توسعه کشورهای خود تاثیر‌گذار باشند. شبکه های دانشگاه های اسلامی به جمهوری اسلامی ایران داده شده است؛ زمانی که مدیریت این شبکه به ایران داده شد، دانشگاه پیام نور که دانشگاهی مجازی نیز قلمداد می شد؛ به تناسب مجازی بودن این شبکه، به عضویت آن درآمد. در چند ماه گذشته موفق شده ایم مجمع بین المللی را با حضور 57 کشور اسلامی برگزار کنیم؛ البته کشورهایی که غیر اسلامی محسوب می شوند، می‌توانند به عنوان عضو ناظر در این شبکه حضور داشته باشند. به عنوان مثال کشور هند 250 میلیون مسلمان دارد و ما می‌توانیم ارتباط خوبی با مسلمانان این کشور داشته باشیم.

همچنین به دنبال این هستیم که بتوانیم ارتباط عملیاتی را میان کشورهای جهان اسلام آغاز کنیم که در نهایت رشد و ارتقای جهان اسلام را در پی داشته باشد.

*چرا باید کشورهای غیراسلامی به عنوان عضو ناظر در این شبکه حضور داشته باشند؟

کشورهایی مانند هند که دارای جمعیتی معادل 1 میلیارد و 250 میلیون نفر است، حدود 270 میلیون مسلمان دارد. به همین منظور این کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به همین دلیل به آن اجازه داده شده است که به عنوان عضو ناظر در این شبکه فعالیت داشته باشد.

امروز به دلیل این که مسلمانان در تمامی نقاط دنیا بایستی با یکدیگر ارتباط داشته باشند، کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان قابل توجه هستند نیز می‌توانند در شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام حضور داشته باشند.

البته یکی از دلایل اصلی عضویت ناظر، ورود فناوری‌های روز دنیا از کشورهای غیر‌اسلامی به غیر‌اسلام است.

*با توجه به این که تأکید کردید کشورهای مسلمان و برخی از کشورهای غیر مسلمان در این شبکه عضویت دارند سوالی که مطرح می شود این است که این کشورها اصلا دارای چند دانشگاه مجازی هستند که بتوانند در شبکه عضویت داشته باشند؟

پس از برگزاری مجمع عمومی کشورهای جهان اسلام در تهران، مصوب شد که یک آمایش آموزش عالی در کشورهای اسلامی صورت گیرد تا ببینیم چند دانشگاه مجازی و غیر‌مجازی در این کشورها وجود دارد.

در این مجمع حدود 17 کشور شرکت داشتند که برخی از آن‌ها دارای دانشگاه مجازی بودند؛ به عنوان مثال کشور افغانستان که دانشگاه مجازی خود را به تازگی تاسیس کرده بود، در این مجمع حضور داشت.

شبکه مجازی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، وظیفه تقویت کشورهای دارای دانشگاه های مجازی را بر دوش دارد و همچنین باید به کشورهایی که دارای این شبکه مجازی نیستند کمک کند تا بتوانند آن را راه‌اندازی کنند. بهترین راه ارتباط دانشگاهی میان کشورهای اسلامی، وجود همین شبکه‌های مجازی است تا بتوانند فناوری‌ها و دانش های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در حال حاضر حدود 2100 دانشگاه مجازی در جهان اسلام وجود دارد.

*در مجمع اخیری که در تهران برگزار شد آیا با دانشگاه های داخلی نیز همکاری صورت گرفت؟

ما اولین جلسه ای که در این خصوص برگزار کردیم با دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ زیرا که بخش مجازی این دانشگاه بسیار فعال است. در همین راستا دیدارهایی با شیخ عطار معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و کشاورز داشته‌ایم؛ همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی حضور گسترده ای در این مجمع داشتند.

به دنبال آن هستیم که دانشگاه های مجازی داخل کشور، به صورت یک شبکه کنار یکدیگر قرار گیرند که بتوانند با نقاط کانونی‌ای متصل شوند که می‌خواهیم برای خارج از کشور تعیین کنیم.

در واقع اولویت ما شبکه‌سازی دانشگاه‌های مجازی داخل کشور است و پس از آن با دیگر دانشگاه های مجازی جهان اسلام ارتباط برقرار خواهیم کرد؛ هر دانشگاه مجازی در داخل کشور دارای ظرفیت‌ها و رشته‌های مخصوص به خود است. ممکن است یک دانشگاه تمامی رشته‌ها را نداشته باشد؛ اما در صورت شبکه‌سازی دانشگاه‌ها، این مشکل برطرف خواهد شد.

یکی از راه‌های تبادل با کشورهای اسلامی، تبادل دانشگاهی در عرصه شبکه های مجازی است؛ زیرا کمتر کشوری وجود دارد که ظرفیت جذب دانشجویان از خارج کشور را داشته باشد؛ اما در شبکه مجازی هر دانشجویی با حضور در کشورش، دوره‌های آموزش‌های مرتبط با رشته خود را می گذراند.

در همین راستا، همایش آخرین دستاوردهای دانشگاه های مجازی را 4 تا 6 اردیبهشت ماه سال آینده در جزیره کیش برگزار خواهیم کرد که دانشجویان و استادان کشورهای جهان اسلام می توانند آخرین دستاوردهای خود را در عرصه علم و فناوری در این همایش در معرض بازدید عموم قرار دهند. این موضوع باعث عزت و رشد جهان اسلام خواهد شد.

در واقع بایستی دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی علم و فناوری در کنار یک دیگر قرار گیرند که بتوانیم اقتدار جمهوری اسلامی را در جهان اسلام به نمایش بگذاریم.

یکی دیگر از اقدامات مهمی که در این نمایشگاه صورت خواهد گرفت، تشکیل هیئت اجرایی از اعضای کشورهای مختلف است که بتوانیم پروژه ها و برنامه های مشترک را با این کشورها آغاز کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 998530

وب گردی

وب گردی