بازارچه‌های کارآفرینی؛ حمایت از دست آفریده‌های دانشجویی یا کارنامه سازی برای معاونت فرهنگی

بازارچه‌های کارآفرینی مکانی است تا دانشجویان طرح‌ها و فعالیت‌های خود را عرضه کرده و با فرهنگ کسب و کار آشنا شوند؛ اما سوال اینجاست که چرا برخی از غرفه های بازارچه‌های کارآفرینی به شرکت‌های شناخته شده واگذار می شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در گزارش‌های قبل از سلسله گزارش‌های پرونده‌ای «چالش اشتغال و نسل دانشگاه های کارآفرین» به تبیین چهارچوب مفهومی نسل چهارم دانشگاه‌ها یعنی دانشگاه های کارآفرین پرداخته و همچنین به ریشه های معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص تحصیلات تکمیلی، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی به واسطه کارآفرینی اشاره شد. از سوی دیگر قوانین حمایتی و خلأ عدم حمایت های مناسب و کافی از کارآفرینان توسط وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تبیین شد.

همچنین به صورت ویژه به قوانین و کارویژه حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویانی که قصد کارآفرینی دارند اشاره شد. ایجاد صندوق پژوهش و فناوری، تولید ارزش افزوده و ثروت توسط کارآفرینان، تاسیس مراکز رشد در دانشگاه آزاداسلامی از جمله این اقدامات است.

اما در این گزارش تلاش شده است، میزان اثرگذاری برپایی بازارچه های کارآفرینی بر تقویت روحیه کارآفرینی، آشنایی دانشجویان با کسب و کارهای کوچک، درآمد زایی و ... مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

چیستی بازارچه خلاقیت، کارآفرینی و اشتغال‌زایی دانشجویی

بازارچه‌های کارآفرینی مکانی است تا دانشجویان طرح‌ها و فعالیت‌های خود را عرضه کنند تا افراد از اقشار مختلف از جمله دانشگاهیان با فعالیت های دانشجویی از نزدیک آشنا شوند. این بازارچه ها عمدتا شامل دو بخش فروش محصول و ارائه ابتکارات و خلاقیتهاست.

از سوی دیگر بازارچه های کارآفرینی که عموما در سطح دانشگاه ها برگزار می شود باعث تحرک، پویایی و ایجاد نشاط در فضای علمی آموزشی دانشگاه می‌شود.

اهداف برپایی بازارچه‌های کارآفرینانه دانشجویی

تقویت و توسعه روحیه کارآفرینی میان دانشجویان، خلق ایده، نمایش نوآوری ها، ارائه توانمندی های دانشجویان در زمینه کسب و کار و تجاری سازی طرح ایده های خلاقانه از اهداف برپایی این بازارچه هاست. تسهیل ارتباط دانشجویان و دانشگاه با صنعت، جامعه و خریداری محصولات و دستاوردهای دانشجویی توسط صنایع از اهداف کلان این نوع از بازارچه‌هاست.

نهادینه‌سازی فرهنگ کارآفرینی از پایه‌های ابتدایی تحصیلی

مسئولان وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری و همگرایی باید زمینه های لازم برای نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی از پایه های ابتدایی و متوسطه تحصیلی را آغاز کنند. به عنوان نمونه بازارچه های حمایتی از ایده و تقویت و پرورش روحیه کارآفرینی از مقاطع تحصیلی پایین‌تر در دانش آموزان صورت گیرد.

یکی از اهداف سند تحول این است که دانش آموزان و دانشجویان با درک مفاهیم اقتصادی از جمله کارآفرینی، دست کم بتوانند با مهارتی مفید برای کسب درآمد آشنا شوند. پس بهتر است فرهنگ کارآفرینی و آشنایی با راه‌های کسب و کار را از مقاطع پایین تحصیلی شروع و در تحصیلات تکمیلی پرورش دهیم.

برای بررسی میزان مفید بودن بازارچه‌های خوداشتغالی و کارآفرینی با چند تن از دانشجویان غرفه دار در این بازارچه ها به گفت و گو پرداخته ایم.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات ناکافی در خصوص بازارچه‌های کارآفرینی دانشجویی

آذر قوچی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی دارای غرفه در بازارچه کارآفرینی دانشجویی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات بازارچه ها در وسعت بسیار کم صورت می گیرد، که باعث استقبال کم از بازارچهها می شود.

این کارآفرین دانشجویی اضافه کرد: انتخاب محل و موقعیت برگزاری بازارچه‌ها شاخص بسیار مهم و اثرگذاری است. اگر بازارچه‌های کارآفرینی مانند بازارچه های خیریه در سطح دانشگاه برگزار شود، از سوی دانشجویان بیشتر مورد حمایت و توجه قرار می گیرد.

کم‌لطفی مسئولان به غرفه‌های کارآفرینانه دانشجویان

رضا خاقانی‌پور دانشجویی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران و غرفه دار دانشجویی در بازارچه خوداشتغالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم یا وزارت کار از این نوع بازارها حمایت کافی نمی‌کنند.

خاقانی پور تصریح کرد: اگر مراسم افتتاحیه برای این بازارچه ها با حضور مسئولان برگزار شود، هم برای تقویت روحیه و حفظ اعتماد به نفس دانشجویان مفید است و هم در جذب رسانه ها و بازدید کنندگان اثرگذاری مثبت دارد.

جای خالی صنعتگران در بازارچه‌های کارآفرینی

مائده علیزاده فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع چوب گرایش مبلمان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران و کارآفرین دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بازارچه های کارآفرینی که دست آفریده‌های دانشجویان را عرضه می کند، در شناسایی ذائقه و سلیقه بازار برای کارآفرینان در ابعاد کوچک بسیار کمک کننده است.

علیزاده در خصوص درآمدزایی و تجاری سازی محصولات و ایده دانشجویان در این بازارچه‌ها، عنوان کرد: در حقیقت این بازارچه‌ها کارایی لازم را برای دانشجویان کارآفرین ندارد؛ چون عملا از هیچ صنعتگری برای حضور و بازدید در این بازارچه‌ها دعوت به عمل نمی آید و شاید مراکز ارتباط با صنعت یا مراکز رشد بیشتر به دانشجویان کمک کنند.

اطلاع‌رسانی ناکافی علت عدم جذب سرمایه‌گذار

محسن نوذری‌پور دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارآفرین دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: شاید بازارچه های کارآفرینی جهت به دست آوردن تجربه برای دانشجویان و آغاز راه کارآفرینی مناسب باشد؛ اما در ابعاد وسیع تر کارایی لازم را ندارد چراکه در یک چرخه کاملا بسته قرار دارد و به دلیل نبود اطلاع رسانی استقبالی از سوی سرمایه گذاران صورت نمی گیرد.

این فعال دانشجویی اظهار کرد: بازدید از بازارچه های برای عمومی آزاد است؛ اما با توجه به اینکه تبلیغاتی در سطح شهر و از طریق رسانه های جمعی انجام نمی‌شود، مردم از زمان و مکان اطلاع کافی ندارند تا مراجعه کنند.

کارنامه‌سازی برای معاونت فرهنگی دانشگاه یا حمایت از دست‌آفریده‌های دانشجویی

برگزاری بازارچه‌های خوداشتغالی و کارآفرینی زیر نظر معاونت های فرهنگی دانشگاه است و از طریق ارسال پست الکترونیکی به دانشجویان شرایط و ضوابط واگذاری غرفه در این بازارچه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کند.

اما با بررسی‌های میدانی صورت گرفته، بیشتر غرفه‌های بازارچه‌های دانشجویی به شرکت‌هایی واگذار می‌شود که سال‌هاست اقدام به فروش محصول یا خدمات خود در بازارهای کشور می‌کنند و ارتباطی با دانشگاه ندارند.

بی شک این سوال در ذهن خواننده این گزارش مطرح می شود که معاونت‌های فرهنگی بر اساس چه معادله اقتصادی، غرفه‌ای که حق دانشجویان است را به شرکت‌ها برای فروش بیشتر اختصاص می‌دهند؟

در نهایت

در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که «چه میزان از دانشجویان کارآفرین حاضر در بازارچه‌های خود‌اشتغالی و کارآفرینی توانسته‌اند با پرورش روحیه خلاقانه در خود، ثبت شرکت کنند و وارد چرخه کسب‌و‌کار حرفه ای و تولید شوند؟» بازارچه‌های کارآفرینی اگر به این سوال جواب دهند، می‌توان گفت کارنامه موفقی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 998532

وب گردی

وب گردی