سیر تا پیاز طرح «سیمای زندگی»/ اعتیاد، مشاوره، درمان

طرح «سیمای زندگی» توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب شده تا آماری از معضلات دانشجویان مخصوصا در زمینه اعتیاد به دست بیاید. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح «سیمای زندگی» توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب شده تا آماری از معضلات دانشجویان مخصوصا در زمینه اعتیاد به دست بیاید.

جلال نژادجواد، مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح «سیمای زندگی» با هدف بررسی سبک زندگی و ارتقای سلامت روان دانشجویان تمام دانشگاه‌های کشور خبر داد.

این طرح در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده و اطلاعات ۱۴ هزار دانشجو از ۲۵ هزار دانشجویی که قرار بوده تحت پوشش این طرح باشند، گردآوری شده است.

این اطلاعات شامل بیش از ۱۴۰ مؤلفه است و معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در حال تجزیه و تحلیل است تا بعد از آسیب‌شناسی، خدمات موردنیاز را به دانشجویان ارائه دهد.

پایش‌های متعددی در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته و انواع آسیب‌های اجتماعی در این محیط‌ها شناسایی شده؛ آسیب‌هایی مثل اعتیاد، اختلالات روانی - بالینی مانند افسردگی و اضطراب، اختلالات وسواسی اجباری، اختلالات متأثر از مشکلات جسمی، اختلالات مربوط به استرس‌ها و تروماها و شکست‌های عاطفی جزو شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی میان دانشجویان علوم پزشکی است.

درمان؛ فقط مشاوره

افت تحصیلی و سپس شکست عاطفی از فراگیرترین آسیب‌ها به شمار می‌رود و «اعتیاد» و سایر آسیب‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. ازدواج نیز از جمله موضوعاتی است که به طور جدی و اساسی در طرح سیمای زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. البته برنامه وزارتخانه و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات در مشاوره‌ها خلاصه می‌شود و سعی شده دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها پویاتر از گذشته فعالیت کنند.

دانشگاه الزهرا (س) یکی از دانشگاه‌هایی است که اجرای طرح «سیمای زندگی» را به طور جدی در دستور کار داده است؛ اهمیت موضوع زمانی بیشتر پدیدار می شود که دانشگاه الزهرا، دانشگاهی دخترانه است؛ ولی مهناز ملانظری، رئیس این دانشگاه بر اجرای فازهای مختلف طرح «سیمای زندگی» تأکید دارد: «در این طرح بررسی مسائل اعتیاد مورد نظر است. با تشکیل کمیته‌های فرعی و گروه‌های کاری در فاز اول، خط مشی و سیاست برنامه جامع پیشگیری مشخص شد. همچنین در فاز دوم بحث توانمندسازی، اجرای دوره‌های آموزشی، تحلیل وضعیت، نیاز سنجی‌ها و اطلاع رسانی صورت گرفت.»

ملانظری از اجرای فاز سوم طرح «سیمای زندگی» هم صحبت کرد و گفت: «در فاز سوم ارائه بسته‌های خدماتی آموزشی در قالب سمینار برای دانشجویان و خانواده‌هایشان، ورودی جدید و سال اولی‌ها، کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و تبلیغات گسترده را در نظر داریم و در نهایت در روز انتهایی برنامه در قالب تعریف همیاران سلامت در دانشگاه و مداخله مرکز مشاوره در صورت وجود نیاز برای آموزش‌های پیشگیرانه بوده است. در راستای سلامت، مهارت و نشاط دانشجویان در سال ۹۶ و ۹۷ کارهای زیادی انجام و برنامه‌‎های متعددی برگزار شد و حرکت به سوی دانشگاه عاری از دخانیات در سطح دانشجویان، کارکنان و استادان صورت گرفته است.»

رئیس اداره مرکز مشاوره دانشجویان معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از اجرای طرح «سیمای زندگی» در این دانشگاه خبر داد و گفت: «این طرح در راستای بررسی جامع وضعیت اجتماعی،‌ تحصیلی و سبک زندگی دانشجویان توسط اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اجرا شد. بلافاصله پس از دریافت دستورالعمل اجرایی از طرف وزارت متبوع در خصوص آغاز اجرایی کردن طرح سیمای زندگی دانشجویان؛ ضمن مکاتبه با معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه، مقدمات تهیه انبوه و توزیع مناسب این پرسشنامه را میان دانشجویان آغاز کردیم.»

طرح مذکور برای دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی،‌کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای و دکترای تخصصی به اجرا در آمده و در کلیه دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع شده است. در ادامه جهت آنالیز اطلاعات،‌ داده‌ها از طریق ایمیل و پرسشنامه ها از طریق پست، به دفتر مرکزی مشاوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد.»

سال 1394 بود که طرح «سیمای زندگی» برای نخستین بار اجرا شد و بنا بر اعلام حمید یعقوبی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در ارتقای جایگاه دفتر مشاوره و سلامت در سطح سازمان و افزایش بودجه، تأثیر داشت؛ طرحی که قرار است سیمای زندگی دانشجویی از نظر روانی، اجتماعی، معنوی، بهداشتی، تحصیلی و اوقات فراغت را بررسی کند و تصویری از نوع زندگی و گذران وقت دانشجویی، نگرانی ها و رغبت های او به دست بدهد.

پنجم اسفند سال جاری نیز جلسه هماهنگی اجرای طرح های پژوهشی مراکز مشاوره دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. در این جلسه، رؤسای ادارات مشاوره دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور حضور داشتند و با تصویب اجرای طرح «بررسی سیمای زندگی دانشجویان» با هدف بررسی رفتار و نگرش دانشجویان و آگاهی از دیدگاه ها و الگوی رفتاری دانشجویان نسبت به مواد مخدر جهت عملیاتی شدن توسط دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب 5 کشور تا پایان خردادماه سال 98 موافقت شد.

اسفندماه سال جاری معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسب برگزیده شدن این معاونت بین دانشگاه‌های کشور، گزارشی از عملکرد واحدهای مختلف خود ارائه داد که یکی از طرح های اجرا شده، ابلاغی از دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم بود که سیمای زندگی هزار و 160 دانشجو را بررسی کرد و نتیجه را به وزارتخانه ارجاع داد. سید حسن حسینی، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف هم امسال اعلام کرد 25 درصد دانشجویان دانشگاه شریف سیگار مصرف می‌کنند، در حالی که این شاخص در دانشگاه‌های دیگر 35 درصد است.

گرایش به دخانیات در سال های اخیر میان دانشجویان افزایش یافته و بر اساس نتایجی که رئیس سازمان امور دانشجویان قبل از شروع ترم پاییز سال تحصیلی 1395-96 آمار قابل تأملی را اعلام کرد؛ حدود 8.5 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال قلیان و حدود 7 درصد دانشجویان بیش از 10 بار در سال سیگار مصرف می‌کنند. مجتبی صدیقی به اجرای موج اول طرح «سیمای زندگی دانشجویان» در سال 94 و انجام موج دوم در سال 95 در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد. در موج اول اجرای طرح «سیمای زندگی» 36 هزار دانشجو و در سال 95، تعداد 80 هزار دانشجو بررسی شدند.

در نهایت وزارت علوم طرحی را از سه سال پیش آغاز کرده و پیش گرفته تا به جای انکار معضل اعتیادِ دانشجویی، آسیب شناسی کرده و با استخراج آمار واقعی درصدد حل مشکل و کمک به دانشجویانی بربیاید که به دلایل مختلف در دام اعتیاد گرفتار می شوند و حتی به شکل تفریحی، سیگار می کشند چرا که سیگار می تواند دروازه‌ای برای ورود به دنیای بی‌بازگشت اعتیاد باشد.

خبرنگار: علیرضا گل بابازاده

انتهای پیام/

کد خبر: 998563

وب گردی

وب گردی