ایده ای که جهان را تغییر داد

30 سال پیش یک دانشمند انگلیسی ایده خود برای ارتباط اطلاعات موجود در رایانه های جدا از هم را عملی کرد و شبکه جهانی وب را توسعه داد که همین امر پایه و اساسی برای به وجود آمدن اختراعاتی بزرگ در فضای اینترنت شد.

«فرض کنید تمام اطلاعات ذخیره در رایانه ها در هر جایی به هم متصل هستند؛ یا فرض کنید من می توانم رایانه خود را برای ساخت فضایی برنامه ریزی کنم که می توان هر چیزی که در آن وجود دارد را به هر چیز دیگری متصل کرد»، این ایده باورنکردنی تیم برنرز لی دانشمند انگلیسی علوم رایانه بود که پایه و اساس اختراع شبکه جهانی وب در 30 سال گذشته بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال 1989 بزرگترین آزمایشگاه فیزیک اروپا (سرن) دارای اطلاعات و ایده های ذخیره شده بر روی تعداد زیادی از رایانه های غیر مرتبط با یکدیگر بود. برنرز لی در حالی که در این آزمایشگاه مشغول کار بود ساختار یکپارچه ای برای ارتباط اطلاعات رایانه های مختلف را ایده پردازی کرد و پیشنهاد آن را در مارس 1989 تحت عنوان «مدیریت اطلاعات» مکتوب نمود.

برنرز لی در راه تحقق ایده خود در سال 1990 زبان نشانه‌ گذاری ابر متنی معروف به « HTML» را طراحی کرد. این فناوری هنوز از تاثیر گسترده ای بر چگونگی مرور و ارائه اطلاعات در اینترنت برخوردار است. با آغاز سال 1991 ایده ارتباط جهانی اطلاعات به همان چیزی تبدیل شد که ما امروز آن را به عنوان شبکه جهانی وب می شناسیم.

اما آنچه به گسترش شبکه جهانی وب کمک کرد، اقدام سازمان سرن در سال 1993 برای ثبت اختراع برنرز لی در مالکیت عمومی بود که در نتیجه منجر به عدم انحصار آن گردیده و برای همه قابل استفاده شد، این اقدام توانست تاثیری سریع بر انتشار این فناوری داشته باشد به طوری که در پایان همین سال بیش از 500 سرور مبتنی بر وب ثبت شد و حروف « www» یک درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داد.

اینترنت و شبکه جهانی وب

در اینجا ممکن است برخی در خصوص تفاوت میان اینترنت و شبکه جهانی وب سوالاتی داشته باشند، به ویژه آن که بسیاری از ما تفاوتی میان این دو قائل نبوده و آنها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می دهیم از این جهت در توضیح این مطلب باید گفت:

اینترنت یک شبکه جهانی از رایانه ها است و اولین ایده آن به سال 1969 باز می گردد که از سوی آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) آمریکا مطرح گردید اما شبکه جهانی وب (www) که سال ها بعد از اینترنت اختراع شد به مجموعه ای از صفحات وب گفته می شود که بر اساس پروتکل امن انتقال ابر متن یا (http) طراحی شده است و می توان از طریق اینترنت در هر نقطه از جهان به این صفحات دسترسی پیدا کرد.

پروتکل (http) یکی از انواع زبان های مورد استفاده در اینترنت برای انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط است، بنابراین شبکه جهانی وب بر بستر اینترنت اجرا می شود و تمام صفحاتی که بخشی از شبکه جهانی وب محسوب می شوند با عبارت « http://www» آغاز می گردد.

پس باید گفت شبکه جهانی وب نمونه ای از اشتراک اطلاعات و داده ها است و راهی برای دستیابی به محتوا از طریق اینترنت است. موتورهای جستجو در پایگاه های اینترنتی که در ذیل شبکه جهانی وب قرار دارند جستجو می نمایند و نه در پایگاه هایی دیگری که در اینترنت وجود دارند.

تحولات پیاپی

تحولات و پیشرفت های این فناوری تا جایی ادامه پیدا کرد که برنرز لی در سال 1994 با همکاری سرن و حمایت دارپا و کمیسیون اروپا نسبت به تاسیس اتحادیه شبکه جهانی وب (W3C) اقدام کرد، این اتحادیه در آزمایشگاه موسسه فناوری ماساچوست آمریکا آغاز به کار نمود و برنرز لی برای ریاست بر آن به این موسسه منتقل گردید.

در همین سال مرورگر اینترنت معروف «نت اسکیپ» تولید شد و مایکروسافت مرورگر ویژه سیستم عامل خود را در سال 1995 به بازار عرضه کرد، همچنین وب سایت معروف «یاهو» نیز توسط جری یانگ و دیوید فیلو ساخته شد که نام آن در اصل «راهنمای جری و دیوید برای شبکهٔ جهانی وب» بود که به «یاهو» تغییر نام داد و از قابلیت جستجوی وب سایت های دیگر برخوردار بود.

سال 1998 نیز شاهد ظهور مشهورترین موتور جستجوی کنونی یعنی گوگل بود که برای همیشه روش استفاده مردم از اینترنت را تغییر داد و سال 2000 جهان انفجار حباب دات کام نظاره گر بود. وب سایت هایی مانند «یاهو» و «ای بی» به دلیل شکنندگی اینترنت در آن روزها در معرض حملات سایبری گسترده ای قرار گرفتند.

سال 2003 سامانه مدیریت محتوای مشهور «وردپرس» آغاز به کار نمود و یکسال پس از آن بزرگترین شبکه اجتماعی کنونی یعنی فیس بوک ظهور کرد و سال 2005 گوگل پایگاه اشتراک فیلم یوتیوب را تاسیس نمود. در سال 2006 شبکه اجتماعی توییتر به کاربران اینترنت ارائه شد و سال 2009 اینترنت چهلمین سال تاسیس خود را جشن گرفت.

بنابراین شبکه جهانی وب مانند دیگر اختراعات نیست که تنها صفحات وب آن متصل به یکدیگر باشند و می توان از طریق پروتکل امن http به آن دست یافت؛ بلکه این شبکه جهانی به یک فناوری تبدیل شده که برای همیشه زندگی ما را تغییر داده و تمام اختراعات مذکور در این عرصه با تکیه بر آن انجام شده است به طوری که بدون این فناوری هیچ کدام از شما قادر به خواندن این گزارش یا جستجو در پایگاه های اینترنتی نبودید.

انتهای پیام/

کد خبر: 998611

وب گردی

وب گردی