فیزیولوژی گیاهی منتشر شد

کتاب «فیزیولوژی گیاهی» فتوسنتز و تنفس، تالیف شهرام و شاهرخ نام جویان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شهرقدس منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سالهای اخیر علم فیزیولوژی گیاهی همانند بسیاری از علوم دیگر دچار تغییر و تحولات اساسی شده و این امر را مدیون پیشرفت دانش بشری در بسیاری از علوم دیگر نظیر فیزیک، شیمی، ریاضیات و کامپیوتر است. در بین علوم کشاورزی و زیست شناسی، موضوع علم فیزیولوژی گیاهی، بررسی فرآیندهای دخیل در رشد و نمو گیاهان بوده و از جایگاه خاصی برخوردار است و بیش از نیم قرن است که سرمنشا بسیاری از مطالعات محققان در اقصی نقاط جهان است.
ماهیت علم فیزیولوژی گیاهی مطالعه اعمال حیاتی گیاه، فرایندهای رشد و نمو، متابولیسم و تولید مثل گیاهان است؛ از این رو به این علم به عنوان عامل اصلی در افزایش میزان عملکرد گیاهان زراعی نگریسته می شود.
تاکید مولفان کتاب در این اثر بر دو بخش بسیار مهم از این علم یعنی فتوسنتز و تنفس بوده که اساس حیات موجودات زنده را تشکیل می دهد.
این اثر می تواند به عنوان منبع مفیدی برای دانشجویان و محققان رشته های زیست شناسی گیاهی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
کتاب «فیزیولوژی گیاهی» در سه فصل تدوین شده است. فصل اول به آنزیم ها اختصاص دارد و به بخش هایی چون ساختمان آنزیم ها، طبقه بندی آنزیم ها و عوامل موثر در فعالیت آنها اشاره دارد. فصل دوم به انواع تنفس در موجودات زنده و مواردی چون تخمیر، کسر تنفسی یا نقش آنزیم مالیک وابسته به NAD در میتوکندری گیاهان می پردازد. فصل سوم درباره فتوسنتز است که در این فصل مراحل سنتز کلروفیل، فتوسیستم یک و دو و آناتومی برگ گیاهان، به تشریح عوامل موثر بر شدت فتوسنتز می پردازد.
در بخشی از کتاب آمده است:
فتوسنتز فرآیندی انرژی خواه است که در طی آن انرژی تابشی خورشید در مولکول های قندی ساده ای که از دی اکسید کربن و آب جذب شده توسط گیاه ساخته می شوند و در حقیقت فتوسنتز فرآیند تبدیل انرژی خورشید به انرژی شیمیایی است که در طی آن گاز اکسیژن به عنوان یک مصول فرعی آزاد و بدون درون اتمسفر رها می گردد و تقریبا تمامی بخش ها ی سبز رنگ گیاه قادر به عمل فتوسنتز می باشد.
کتاب «فیزیولوژی گیاهی» فتوسنتز و تنفس تالیف شهرام نام جویان عضو هیات علمی دانشگاه و شاهرخ نام جویان در 183 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شهرقدس راهی بازار نشر شد.
انتهای پیام/
کد خبر: 998636

وب گردی

وب گردی