ستاری: نوآوری به خلق ارزش افزوده منتج می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نوآوری را سرمنشأ خلق ارزش افزوده دانست و گفت: چندین برابر ارزشمندتر از یک بشکه نفتی، یک شیشه عطر چند میلی گرمی است و از این ارزشمند تر، داروهای زیست فناوری و فرآورده های سلولهای بنیادی است که امروز به دست متخصصان و فناوران شرکت‌های دانش بنیان تولید و به منطقه صادر می شود.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که صبح امروز به استان فارس رفته بود در نشست شورای اداری شیراز حاضر شد و در جمع مسئولان استان فارس، از ضرورت‌‌ها و لازمه‌های اقتصاد دانش‌بنیان گفت.

ستاری، قهرمان پروری تاریخی استان فارس را یادآوری کرد و ادامه داد: این استان، یادآور انسان‌های ارزشمندی چون خلبان عباس دوران و دیگر انسان‌های بزرگی است که بهای وجود ارزنده‌شان، حضور ما و سخن گفتن از آینده این کشور است.

ستاری، با بیان این‌که این افراد، بزرگ بودند که خالصانه و آگاهانه مسیرشان را انتخاب کردند و این بزرگی، امروز نیاز عرصه های گوناگون کشور است، اظهار کرد: نیاز کشور در اقتصاد نیروی انسانی پیشگام است، تلاش می کنیم انسان های بزرگی را در اقتصاد میدان دهیم و هدایت کنیم که سربازان خط مقدم تحول اقتصاد کشور باشند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اقتصاد کشور به نوآوری جوانانی نیاز دارد که جامعه را متحول کند؛ این همان راهی است که در ترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان آن را دنبال می کنیم.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان به گام‌های پیموده شده برای ترویج این فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: در 5 سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان نه فقط در پایتخت که در تمام کشور اتفاق افتاده است و شهروندان جامعه، هرروز که از خواب بر می خیزند، با یک نوآوری و آموزش جدید روبرو می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نوآوری را سرمنشأ خلق ارزش افزوده دانست و گفت: چندین برابر ارزشمندتر از یک بشکه نفتی، یک شیشه عطر چند میلی گرمی است و از این ارزشمند‌تر، داروهای زیست‌فناوری و فرآورده های سلول‌های بنیادی است که امروز به دست متخصصان و فناوران شرکت های دانش بنیان تولید و به منطقه صادر می شود.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، کشور را نمی‌توان با وابستگی به پول نفت خام اداره کرد و راه پیروزمندی اقتصاد امروز ایران با برخورداری از سرمایه ای ارزشمند چون نیروی انسانی جوان و دانش آموخته، در اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری است؛ علاوه بر ناکارآمدی اقتصاد نفتی، فرهنگ آلوده ای است که در پی این اقتصاد می آید و تمام داشته‌های فرهنگی ما را نابود می کند.


وی با اشاره به این که درآمد بادآورده حاصل از منابع زیرزمینی و خام فروشی منجر به ظهور فرهنگی می شود که به گوشه ای انداخته و به درآمد بدون تلاش خو می گیرد، ادامه داد: در اقتصاد وابسته به خام فروشی، سقف پرش جوانان در حد و اندازه استخدام دولتی محدود است و جایی برای نوآوری نیست؛ سقف آرزوها و کارآمدی صنعت، دانشگاه یا پژوهشکده ای که راه ادامه حیات را در اتصال به شیر نفت می‌داند، محدود خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به ضرورت ایجاد مسیر هموار برای حضور بخش خصوصی در پژوهش تأکید کرد و گفت: باید به هر میزان که دولت پولی را در پژوهش صرف می‌کند، بخش خصوصی نیز مشتاقانه و چندین برابر دولت در این حوزه سرمایه گذاری کند. اگر می خواهیم اقتصادی نوآور داشته باشیم، باید دانشگاه پول خودش را از جامعه، فروش فناوری و ارتباط با صنعت کسب کند و حضور خیرین در دانشگاه ها، یک الگوی مرسوم در دنیا است.

ستاری، از حضور بخش خصوصی در پژوهش را وجود یک زیست بوم انگیزه بخش و مساعد نام برد و گفت: بخش خصوصی اگر اطمینان پیدا کند که سرمایه اصلی در نوآوری است سرمایه اش را به این حوزه می آورد. خوشبختانه این اتفاق در استارت‌آپ ها رخ داده است و نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی روی ایده های جوان انگیزه‌دار و با اعتماد به نفس درآمدهای چندهزار میلیاردی، شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ هاست.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپی به یک پوست اندازی در اقتصاد کشور کمک می کند و ما را به سمت و سویی هدایت می‌کند که مغز به جای سرمایه مادی، محور پیشرفت شود.

وی با اشاره به تحول پایه و مفهوم آموزش در آینده ای نزدیک، گفت: شهرهای آینده آموزش هایی است که به زندگی رنگی تازگی می دهد و سن و سال افراد در یادگیری مهم نیست. به طوری که کهنسالان هم به استفاده از فناوری های تازه روی می آورند چون نیازهای روزمره‌شان را رفع می‌کند.

معاون علمی و فناوری با اشاره به کارخانجات نوآوری به عنوان خط تولید شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ های خلاق، این کسب و کارها را عنصر حیات بخش جامعه دانست و ادامه داد: این کسب و کارها و کاری که انجام می دهد، مشابه کاری است که بسیج در زمان جنگ و تحت راهبری درستی انجام داد؛ جوان های این نسل، خلاقانه و مشتاقانه اقتصاد را میدان داری می کنند علاوه بر این که به اصلاح فرهنگ نادرست حاکم بر جامعه یعنی توجه به نوآوری ها به جای جیب ها می پردازند.

ستاری گفت: تلاش می کنیم به یک شروع برای به راه افتادن کارخانجات نوآوری در استان فارس برسیم؛ زیرا دیدن جوانانی که با ایده های های نوآورانه شان در پی بهتر کردن دنیا هستند، لذت بخش است. از تحقق این رویا در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های خلاق حمایت می‌کنیم.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نفرین منابع حاکم بر کشورهای نفتی، با حضور استارت‌آپ ها به خیر بدل می شود و اقتصاد، از تمنای منابع زیرزمینی به پرورش ایده‌های نوآورانه تغییر می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید بر این که تمامی بخش های استان استان باید پذیرای خلاقیت و نوآوری جوانان باشد، گفت: بخش سنتی حداقل در یکی دو سال اخیر متوجه شده در صورت رویارویی با شرکت های دانش بنیان بازنده میدان است و چاره ای ندارد جز این که ماندگاری اش را در سرمایه گذاری و حمایت از این جوان ها و ایده های نوآورانه‌شان جست‌و‌جو کند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، با بیان این که ایجاد کارخانه های نوآوری بدون توجه به نیاز مردم و بوم استان به اقتصاد و اشتغال کمکی نمی کند، اظهار کرد: ساختارهای فربه و بروکراتیکی که بر اثر عارضه اقتصاد نفتی ایجاد شده، با این روند تغییر می کند و یک محیط تنفس تازه برای اقتصاد ایجاد می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: حرکت جدیدی به کمک نسل قبراق و جوان کارآفرین که دارایی های فیزیکی آن چنانی و آلایندگی ندارند، راه تازه ای را در اقتصاد و کمک دانش به خلق ثروت نوید می دهد.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری جایگاه مطلوب ایران در شاخص جهانی نوآوری و رتبه های تک رقمی ایران در برخی مولفه های این شاخص، نشانی است بر توانمندی ایران در برخورداری از سرمایه انسانی که در کنار یک بازار بکر در خاورمیانه ، فرصتی خارق العاده را فراروی کشورمان قرار داده است.

ستاری گفت: خوشبختانه بخش خصوصی به این نتیجه رسیده است با ایجاد پارک ها و شتاب‌دهنده‌های خصوصی و سرمایه گذاری روی جوان ها درآمد بیشتری کسب می کند رخدادی خوشاند و نیازمند عزم همه برای تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی است. پول دولتی ماهیتی دارد که سقف پرش پژوهش و نوآوری ها را محدود می کند و محصولش چیزی نیست که مردم بخواهند.

تولید تجهیزات آزمایشگاهی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، تولید آنالیزهای نمونه برداری اولیه مغزه‌ها از توانمندی هایی است که مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس به معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان می کند.

این شرکت دانش بنیان همچنین توانسته دستگاه سانتریفیوژ با دورای بالای 15000 دور در دقیقه تولید کند و خدمات آزمایشگاهی را با تجهیزات ساخت خود به مشتریان عرضه کند.

شرکت دانش بنیان رادمان صنعت واحد فناور دیگری است که در پارک علم و فناوری فارس استقرار دارد و نجهیزات آزماشیگاهی و پژوهشی را به دانشگاهیان و پژوهشگاه ها عرضه می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به دانشگاه شیراز رفت و با جوانان ایده پردازی که در شتاب دهنده کوانتوم مستقراند، به گفت و گو نشست.
کوانتوم، 4 دوره پیش شتابدهی، یک دوره شتاب‌دهی و 12 دوره آموزشی را برای هسته های نوآور برگزار کرده است.

این شتابدهنده، 37 تیم نوآور را در دل خود جای داده و در حال حاضر 12 تیم نوآور با میانگین فروش 625 میلیون تومان در این مرکز مستقرند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به برج پژوهشی محمد رسول الله رفت و از دستاوردهای فعالان فناور مستقر در برج پژوهشی محمد رسول الله آشنا شد.

مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی این برج پژوهشی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری راه اندازی و در حال گسترش است.

تعداد 9 شرکت مستقر در این مرکز، محصولات نوآورانه در حوزه سلولی به بازار تجاری عرضه کرده که 4 شرکت دانش بنیان است.
این مرکز با واحدهای تحقیقات بالینی، علوم پایه، پژوهشکده سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ارائه خدمات و محصولات فناورانه، در ارتقای حوزه سلامت کشور همچنین ترویج و رونق فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گام بر می دارد.

پایان بخش سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان فارس. حضور در سوله های شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و بازدید از دستاوردهای این واحد صنعتی بود.

تولید انواع بردهای مخابراتی و الکترونیکی و همچنین تجهیزات زیرساختی مخابراتی، بخشی از توانمندی‌های شرکت کارخانجات مخابراتی ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998639

وب گردی

وب گردی