تجاری‌سازی چاپگرهای زیستی

گروهی از جوانان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه چاپگر زیستی شدند که این دستگاه سال جاری فرایند تجاری سازی را نیز پشت سر گذاشت و در حال حاضر محققان در دانشگاه‌های برجسته برای پیشبرد تحقیقات خود از آن بهره می‌برند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آسیب به بافت های بدن از اتفاقات ناگواری است که بر اثر حوادث مختلف رخ می دهد. افراد اگر بسیار خوش شانس باشند یک اهدا کننده بافت پیدا می کنند. البته تعدادی نیز در صف انتظار پیوند جان خود را از دست می دهند. در سال های اخیر محققان راهکاری جایگزین پیوند بافت ارائه دادند. چاپگرهای زیستی سه بعدی به عنوان راه علاج و رهایی از پیوند بافت به دنیای فناوری معرفی شدند.

چاپ زیستی سه بعدی فناوری نو ظهوری است که به منظور طراحی و ساخت سازه های سلولی سه بعدی با هدف جایگزینی ارکان از دست رفته و هم چنین آزمودن داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. جذاب ترین مزیت این فناوری توانایی آن در ایجاد ساختارهای سه بعدی با اجزای زنده بیولوژیکی مانند سلول ها و مواد غذایی آنها است.

در حال حاضر در ایران چاپگرهای زیستی تجاری سازی شده است. از سال ۱۳۹۶ شرکتی دانش بنیان فعالیت و تحقیقات در این حوزه را آغاز کرد تا آینده فناوری چاپ زیستی با گام های استوار این جوانان ساخته و روشن شود. این شرکت نخستین و تنها تولید کننده تجاری دستگاه چاپگر سه بعدی زیستی در کشور است.

البته با توجه به نیاز متخصصان حوزه مهندسی بافت علاوه بر ارائه انواع چاپگر سهبعدی زیستی با فناوری بالا در این شرکت انواع جوهرهای زیستی و سایر محصولات جانبی نیز تولید می شود.

مجید حاجی حسینی علی مدیر این شرکت دانش بنیان بیان کرد: 4 مدل دستگاه چاپگر زیستی توسط فعالیت گروهی از متخصصان در این شرکت تولید می شود تا با پرینت سلول و مواد زیستی در ساختاری سه بعدی بافت مدنظر برای پیوند آماده و جایگزین بافت آسیب دیده شود.

حاجی حسینی علی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشخلوم پزشکی ایران و دانشگاه صنعتی شریف از این دستگاه برای فعالیت های تحقیقاتی خود استفاده می کنند. البته خدمات لازم هم توسط متخصصان شرکت ارائه می شود.

وی درباره روش کار دستگاه گفت: سلول ها بعد از کشت و آماده سازی با مواد زیستی ترکیب می شوند. با این اقدام جوهر زیستی تولید شده و در داخل دستگاه پیرینت قرار می گیرد. پس از آن نیز لایه لایه بافت پرینت می شود. هنوز در دنیا بافت پرینت شده به صورت تجاری عرضه نشده است. نمونه هایی با این روش پیوند زده شده اما بیشتر جنبه تحقیقاتی داشته است.

حاجی حسینی علی همچنین بیان کرد: نمونه های خارجی این دستگاه بین 20 تا 300 هزار دلار قیمت دارد اما دستگاه فوق بر اساس مدل بین 60 تا 150 میلیون تومان قیمت دارد. البته تبم های دیگری نیز در ایران روی این فناوری کار کرده اند اما این شرکت نخستین مرکزی است تجاریسازی این دستگاه را انجام داده است.

وی از حمایت های مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی گفت که در زمینه مشاوره و ارائه خدمات راهبردی آنها را در مسیرشان یاری کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 998645

وب گردی

وب گردی