غیر ممکن‌های دنیای ساخت و تولید با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

امروزه فناوری های پیشرفته و توسعه کاربری آنها در زمینه های مختلف موجب تسهیل در روند زندگی مردم شده و جایگاه خود را در روزمره گی آنها پیدا کرده است. بروز و ظهور هرفناوری دریچه ای به سوی جهش و پیشرفت در عرصه های مختلف و تسهیل در دستیابی به اهداف بشر است.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، تا پیش از پیدایش فناوری و تکنولوژی چاپ سه بعدی تنها تصور ما از پرینت کردن ، چاپ دو بعدی اطلاعات بر روی کاغذ بود و اصلا به اینکه ممکن است پرینترهایی برای طراحی و ساخت یکباره ایده های ما طراحی شده باشد فکر نمی کردیم. اما با ورود فناوری چاپ سه بعدی تمامی این تصورات کاملادرهم ریخت و بسیاری از غیرممکن ها رفته رفته ممکن شد .

چاپ سه بعدی یا همان نمونه سازی سریع، تقریبا امکان ساخت و تولید هر شکل و قطعه ای را که بتوان تصور نمود، فراهم کرده است. به طوری که تولید یک نمونه از محصول در این روش از تمامی متدهای سنتی تفکیک شده و به شکلی مدرن و اغلب با سرعت و شتاب بیشتری انجام می شود.

بر اساس بررسی های انجام شده صنعت چاپ سه بعدی یک حوزه با پتانسیل بالا شناخته می شود که با گذشت زمان، رشد و توسعه این فناوری، اهمیت و کاربرد آن هر روز بیشتر احساس می شود.

شاید تا چند سال قبل برای هریک از ما پیش آمده بود که به ساخت و یا تولید یک محصول فکر کرده باشیم و انجام این کار را کاملا دور از ذهن میدانستیم اما اکنون این فناوری امکان تولید آن را برای ما مهیا کرده است .

فناوری پرینت سه بعدی یک روش ساخت است که در آن لایه هایی از یک ماده برای ایجاد یک شیء جامد ساخته می شود. با استفاده از دامنه وسیعی از مواد اولیه در این روش می توان به تولید قطعه پرداخت.

این پرینترها در حوزه های مختلفی از جمله دندانپزشکی ، پزشکی ، طلا سازی ، تولید انبوه ، ماکت سازی ، نمونه سازی ، انیمیشن ، صنعتی و مجسمه سازی کاربرد دارد که البته موضوع مشروط بر این است که این پرینترها متناسب با مواد اولیه ای که پرینت می‌کنند (جنس محصول پرینت شده) انتخاب شده باشند.

ستاد توسعه فناوری های فوتونیک ، لیزر ، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با در نظر گرفتن ماموریت خود در راستای سند و نقشه راه فناوری ساخت افزایشی ایران، تلاش می کند ایران در این حوزه به پیشرفت های چشمگیری دست یابد .

تقویت حوزه چاپ سه بعدی با استفاده از ترویج و فرهنگ سازی، کمک به توسعه فناوری و تکمیل زنجیره ارزش از اصلی ترین برنامه های این ستاد درجهت رشد و توسعه این فناوری ممکن ساز است .

انتهای پیام/

کد خبر: 998649

وب گردی

وب گردی