رویکرد جدید برای مبارزه با سرطان

محققان راه جدیدی برای مهندسی موثر سلول‌های ایمنی ایجاد کرده‌اند که به موجب آن قادر خواهند بود سرطان و سایر بیماری‌ها را به صورت موثرتری شناسایی و مغلوب کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شماری از درمان های زندگی بخش جدید به دستکاری سلول های ایمنی برای عمل کردن به عنوان یک دارو در بدن تکیه دارند. برای مثال، CAR-T cell درمانی ها به سلول های T مهندسی ژنتیک شده برای شناسایی و تخریب سلول های سرطانی تکیه دارند. با این حال، فرآیند مهندسی مجدد مشکل و گاها با کارایی پایین است. تیمی از محققان دانشگاه Yale از یک سیستم استفاده کرده اند که به ماشین ترمیمی خود سلول های متکی است و بدین ترتیب ژن های جدیدی را به درون ژنوم خودش الحاق می کند. آن ها از یک تک پروتئین استفاده کردند که قادر به برش بخش هایی از ژنوم در نقاط متعدد است و از یک ویروس نیز برای وارد کردن ژن های مدیفه شده در جایگاه های خاص استفاده کردند. مزیت اصلی استفاده از این روش، پتانسیل ایجاد کردن چندین مدیفیکاسیون ژنی به طور همزمان است.

سلول های سرطانی قادرند تکامل یافته و مارکرهای قابل شناسایی به‌وسیله سلول های T مهندسی شده را مخفی کنند و در نتیجه سلول T‌قادر به هدف قرار دادن سرطان نخواهد بود. با این روش جدید برای مهندسی سلول های T، محققان می توانند چندین وکتور ویروسی را برای مهندسی سلول های CAR-T تخصص یافته استفاده کنند و چندین مارکر سرطانی را به طور هم زمان هدف قرار دهند.

با به‌دست‌آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ژن هایی که تکثیر سلول های T و عملکرد کشندگی سرطان به‌وسیله آن ها را تقویت می کنند، می تواند درمان های قوی و کمتر سمی جدیدی را ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998653

وب گردی

وب گردی