مکانیسم های جدیدبرای تنظیم سلول های بنیادی عصبی

استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم اندام ها یکی از اهداف مهم طب بازساختی مدرن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققین دانشگاه مونیخ کشف کرده اند که پروتئین Akna نقش کلیدی را تنظیم رفتار سلول های بنیادی حین ترمیم بازی می کند. این پروتئین رفتار سلول های بنیادی را از طریق مکانیسم هایی کنترل می کند که ممکن است در ایجاد متاستاز نیز نقش داشته باشند.

هدف اولیه محققین آلمانی این مطالعه شناسایی فاکتورهایی بود که حفظ یا تمایز سلول های بنیادی عصبی را تنظیم می کنند. به این منظور آن ها سلول های بنیادی عصبی را جداسازی کردند و مشاهده کردند که پروتئین Akna در غلظت های بالا در سلول های بنیادی وجود دارد که می توانند نورون ها را تولید کنند. سطوح پایین Akna موجب می شود که سلول های بنیادی در نیچ خودشان باقی بمانند و این در حالی است که سطوح بالای این پروتئین، سلول های بنیادی را تحریک می کند تا از نیچ یا ریز محیط شان کنده شد و وارد فاز تمایز شوند.

نکته جالبی که در مورد پروتئین Akna وجود دارد، مکان این پروتئین در سلول یعنی سانتروزوم های سلولی است. پروتئین Akna میکروتوبول ها را به سمت سانتروزوم فرا می خواند و به نوعی موجب لنگر انداختن آن ها به سانتروزوم می شود. این امر ارتباط با سلول های همسایه را تضعیف می کند و کنده شدن و مهاجرت آن ها از نیچ سلول های بنیادی را افزایش می دهد. این عملکرد نقش مهمی را در فرایند گذار اپی تلیالی-مزانشیمی باز می کند که اساس متاستاز سلول های سرطانی نیز محسوب می شود. به نظر می رسد که Akna در طیف وسیعی از فرایندهای زیستی دخیل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 998658

وب گردی

وب گردی